ساعات کار ادارات از خرداد ماه ۶ صبح تا یک ظهر شد/ رکورد افزایش ظرفیت نیروگاهی شکست

وزیر نیرو:

ساعات کار ادارات از خرداد ماه ۶ صبح تا یک ظهر شد/ رکورد افزایش ظرفیت نیروگاهی شکست

 وزیر نیرو با بیان اینکه امسال در بخش خانگی هر میزان صرفه جویی در مصرف برق مشمول پاداش خواهد شد، گفت: ساعت کاری ادارات از خرداد ماه امسال از ساعت ۶ صبح تا یک بعدازظهر خواهد بود.

علی اکبر محرابیان در همایش مشترک وزارتخانه های کشور، صمت و نیرو با استانداران سراسر کشور و مدیران صنعت برق، افزود: مشترکان اگر یک کیلوات ساعت صرفه جویی داشته باشند تا ۲ هزار تومان پاداش خواهند گرفت.

وی ادامه داد: سال گذشته اعمال پاداش صرفه جویی سبب صرفه جویی قابل توجهی در مصرف شد و امسال این طرح گسترده‌تر اجرا می‌شود.

وزیر نیرو گفت: اگر این طرح درست اطلاع رسانی شود، اطمینان داریم که کاهش مصرف جدی به همراه خواهد داشت.

محرابیان اعلام کرد: رکورد افزایش ظرفیت نیروگاهی از نیمه سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ شکست و ۷ هزار و ۵۴ مگاوات ظرفیت جدید وارد مدار بهره‌برداری شد.

وی ادامه داد: ساعت کاری ادارات از خرداد ماه امسال از ساعت ۶ صبح تا یک بعدازظهر خواهد بود و ادارات یک ساعت قبل از پایان وقت اداری بر اساس مصوبه دولت در مناطق غیرگرمسیر باید سیستم‌های سرمایشی خاموش شود و در مناطق گرمسیر نیز همزمان با ساعت تعطیلی باید خاموش شوند.

وزیر نیرو تاکید کرد: تمام دستگاه‌ها باید مولدهای برق خودشان را در این دوره وارد مدار کنند.

محرابیان با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در صنعت برق بیان کرد: پیش از انقلاب ما چیزی از خودمان نداشتیم اما امروز در این صنعت پیشرفته کدام علم رو و فناوری است که در اختیار ایرانی‌ها نباشد.

وی با بیان اینکه ایران امروز کشوری پیشرو در زمینه توربین هستیم، گفت: توربین قطعه‌ای است که چرخش دارد و وزن آن تا ۶۰ تن هم می‌رسد و در مدت یک دقیقه سه هزار دور می‌چرخد و در یک ثانیه ۵۰ بار چرخش دارد.

وزیر نیرو بیان کرد: محفظه روتور تلرانس کمتر از یک میلیمتر دارد و متخصصان با در نظر گرفتن این اتفاق بدانند که این قطعه توسط ایرانی‌ها طراحی، ساخته و به خارج از کشور صادر می‌شود. اینها یکی از پیشرفت‌های ما طی سال‌های اخیر است و این افتخارات حاصل تلاش متخصصان ایرانی است.

محرابیان با قدردانی از تلاش دست‌اندرکاران صنعت برق گفت: در شروع فعالیت دولت سیزدهم به دلیل عدم سرمایه‌گذاری ناترازی قابل توجه به وجود آمده است که از اردیبهشت تا شهریور ماه سال ۱۴۰۰ زمینه قطعی برق را فراهم کرد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی در دو حوزه رشد تولید و مدیریت تقاضا، خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰۵۴ مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر وارد مدار شد که ۶۸۶۴ مگاوات از این عدد توسط نیروگاه حرارتی ساخته شده بود.

وزیر نیرو بیان کرد: از سال ۱۳۹۳ تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ به طور متوسط سالانه ۱۶۱۸ مگاوات برق به ظرفیت کشور افزوده شد، اما در یک و نیم سال اخیر ۶۸۶۴ مگاوات نیروگاه ساخته شود.

محرابیان ادامه داد: ۱۳۱۶ مگاوات واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی نیز ساخته شد که رکورد قبلی ۸۰ مگاوات بود که ۲ میلیارد صرفه‌جویی برق به همراه داشت.

وی بیان کرد: سال گذشته پروژه‌های تبادل انرژی که با کشورهای همسایه به ثبت رسید ۲۵ درصد ظرفیت موجود بود و توافق‌نامه‌های خوبی در این حوزه به ثبت رسیده است.

وزیر نیرو ادامه داد: سال ۱۴۰۱ باید با ۲۰ هزار مگاوات ناترازی دست و پنجه نرم می‌کردیم که ۲۸ درصد اوج بار و کل تقاضا است و اگر بدون برنامه‌ریزی می‌خواستیم این مسئله را توزیع کنیم باید ۶ ساعت خاموشی برای همه مشترکان اعمال می‌کردیم.

محرابیان در بیان تامین برق حوزه صنعت گفت: مطابق گزارش انجمن جهانی فولاد ما در تیر و مرداد ماه سال گذشته به ترتیب ۳۵ و ۶۲ درصد افزایش تولید فولاد داشتیم و طبیعتاً رشد تولید فولاد بدون تامین برق میسر نیست.

وی در بیان ۱۴۰ اقدام طراحی شده برای تامین برق سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: ما باید هم‌زمان با توسعه ظرفیت، شبکه برق را نیز توسعه بدهیم و برای تامین برق تابستان، پروژه ۴۷ پروژه به طور دقیق در دستور کار است و تا پایان خرداد ماه تکمیل خواهد شد.

وزیر نیرو در مورد مدیریت مصرف انرژی بیان داشت: در بخش اداری بر اساس عملکرد بسیار خوب سال گذشته ادامه خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: مدیران ارشد صنعت برق بر اساس اقدامات انجام شده برای تامین بار رتبه‌بندی می‌شوند و عملکردها به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

وزیر نیرو افزود: مدل‌های ما برای بخش اداری سختگیرانه است و مطابق دستورالعمل ارائه شده باید عمل شود و از طرفی مولدهای تولید برق ادارات باید به مدار بیاید.

وی با اشاره به مسئله صنعت تاکید کرد: تلاش می‌کنیم انرژی تامینی برای بخش صنعت حتی از سال گذشته بیشتر شود و تمامی مشترکان صنعتی و صنفی مستقر در خارج از شهرک‌های صنعتی محدودیت تامین برق ندارند.

محرابیان بیان کرد: مشترکان حاضر در شهرک‌های صنعتی یک بعدازظهر معادل تعطیلات روز جمعه مدیریت مصرف برق دارند و این ۱۲ ساعت به صورت مشخص در طول دوره اعمال شده و حاضریم برای تشویق برق بیشتری در شیفت شب اعمال کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه سال گذشته متناسب با نیاز تولید صنایع انرژی تامین کردیم و این روند در سال جاری تداوم دارد، گفت: ما سال گذشته در جلسه با سندیکای سیمان گفتیم با فرض عدم محدودیت انرژی چقدر می‌توانید تولید کنید و پاسخ دادند برای ۵ میلیون تن سیمان انرژی نیاز داریم و ما به‌اندازه تولید ۵.۳ میلیون تن تولید سیمان و کلینکر برق انرژی تامین کردیم.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10922

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: