پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوا در ۲۵ کشور همسایه با سامانه بومی و دانش بنیان

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اعلام کرد؛

پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوا در ۲۵ کشور همسایه با سامانه بومی و دانش بنیان

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از امکان پیش‌بینی نقطه ای وضع هوا و پارامترهایی نظیر گردوخاک و اشعه ماوراء بنفش (UV) در ۲۵ کشور همسایه ایران توسط سامانه بومی و دانش بنیان خدمات هواشناسی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو خبر داد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، « مهدی رهنما » پیش‌بینی نقطه‌ای را موضوع بسیار مهم در علم هواشناسی دانست و گفت: عدم وجود چنین سامانه‌ای در کشور به عنوان یک معضل سال‌ها در مجموعه سازمان هواشناسی مطرح بوده و برای مدیران و تصمیم گیرندگانی که با اطلاعات هواشناسی سر و کار دارند، همیشه مورد نیاز و درخواست بود.

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور خاطر نشان کرد: با برنامه‌ریزی یک ساله در پژوهشگاه هواشناسی به سمت بسط و گسترش پیش‌بینی هواشناسی از مدل پیش بینی شهری و ایستگاهی به پیش بینی نقطه‌ای حرکت کردیم و با استفاده از یک تیم دانش بنیان، به بررسی اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های سایر کشورها پرداختیم.

رهنما افزود: در نهایت با طراحی و توسعه یک سامانه کاملا بومی پیش بینی نقطه‌ای با قدرت تفکیک مکانی دو کیلومتر در دو کیلومتر و قدرت تفکیک زمانی ساعتی، روزانه و هفتگی امکان پیش‌بینی بیش از ۱۰ پارامتر هواشناسی در هر نقطه از این شبکه فراهم شد.

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: سامانه پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوا که در دو قالب ژئوپورتال و اپلیکیشن به بهره‌برداری رسید، در محدوده سرزمینی ایران پارامترهای بارش، دما، فشار، سرعت، جهت باد و …. را پیش‌بینی می‌کند.

وی افزود: این سامانه به صورت کاملا دانش بنیان طراحی شده و در آینده نزدیک برای کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه، عراق، عربستان، سوریه، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، کویت، قطر، امارات، عمان، افغانستان، پاکستان ،آذربایجان و ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، گرجستان و … پیش‌بینی نقطه‌ای در پارامترهای گرد و خاک، دما و …به ۳ زبان عربی، انگلیسی و فارسی رونمایی می‌شود.

رهنما خاطر نشان کرد: در جام جهانی قطر نیز اپلیکیشن پیش بینی وضع هوای کشور قطر به صورت نقطه‌ای و به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی رونمایی شد.

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو همچنین با صدور پیامی فرارسیدن بیست و سوم مارس (سوم فروردین) روز جهانی هواشناسی را به همه زحمتکشان این عرصه تبریک گفت.

وی افزود: از سال ۱۹۶۱، روز ۲۳ مارس به عنوان سالگرد تاسیس سازمان جهانی هواشناسی تحت عنوان روز جهانی هواشناسی گرامی داشته می شود. به همین مناسبت هر سال یک موضوع خاص توسط سازمان جهانی هواشناسی برای افزایش آگاهی و ترویج اقدامات نوآورانه پیشنهاد می شود که عموماً منعکس کننده موضوعات مرتبط با هوا، اقلیم یا مسائل مربوط به آب هستند.

رهنما خاطر نشان کرد: سازمان جهانی هواشناسی امسال نیز در ۱۵۰ سالگی تاسیس خود موضوع آینده هوا، اقلیم و آب را در گذر نسل‌ها را به عنوان شعار روز جهانی هواشناسی در سال ۲۰۲۳ طرح کرده است. در واقع این شعار از ما می‌خواهد به مسئولیت‌های خود عمل کنیم و اطمینان حاصل کنیم که نسل‌های آینده فردای بهتری را به ارث خواهند برد. بدانیم و آگاه باشیم که انتخاب های امروز ما آینده فرزندان ما را تعیین می کند.

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو گفت: تحقق این شعار بدون داده‌های جمع آوری شده توسط نیروهای صف سازمان هواشناسی، یعنی دیدبانان سخت‌کوش و مسئولیت پذیر سازمان و انتقال این داده‌ها و پشتیبانی فنی موثر توسط عزیزان بخش فنی و فناوری اطلاعات سازمان، دستیابی به پیش بینی‌های روزانه دقیق آب و هوا توسط نیروهای متخصص و کاربلد مراکز پیش بینی سازمان هواشناسی در سطح ستادی و استانی غیرممکن خواهد بود.

رهنما گفت: همچنین همکاران بخش توسعه مدیریت و منابع سازمان به عنوان بخش پشتیبانی مالی و اداری و همچنین همکارانم در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو به عنوان پشتیبان علمی و پژوهشی سازمان هواشناسی نیز نقش تأثیرگذاری در فرآیندهای کاری سازمان هواشناسی دارند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10577

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: