مشکل ارزی واردات خودرو رفع شد/ قیمت خودروهای وارداتی تا دو روز آینده اعلام می‌شود

مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت:

مشکل ارزی واردات خودرو رفع شد/ قیمت خودروهای وارداتی تا دو روز آینده اعلام می‌شود

مجری طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی تا دو روز آینده اعلام می‌شود، گفت: مشکل ارزی هم با همکاری بانک مرکزی و تلاش وزارت صمت رفع شده است و این وزارتخانه از طرق مختلف منابع ارزی در خارج از کشور را به سختی پیدا کرد.

«مهدی ضیغمی» در جمع در خصوص واردات خودرو، اظهار داشت: تصویب لایحه دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی واردات خودرو را تسهیل می‌کند، زیرا مشکل اصلی در قوانین استاندارد و گمرک بود که البته آن هم به دلیل قوانین بالادستی ایجاد شده بود.

وی با بیان اینکه مسیر واردات خودرو تسهیل شده است، خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته بخشی از خودروهای چانگان وارداتی از سوی سایپا ترخیص شد و تا دو سه روز آینده نیز ۳۵۰ خودروی دیگر ترخیص خواهد شد؛ همچنین طی دو هفته آینده ۸۰۰ دستگاه چانگان دیگر نیز ترخیص می‌شود.

مجری طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ترخیص خودروی هیوندای النترا نیز به‌زودی عملیاتی می‌شود و خودروهای دیگر هم در نوبت هستند.

تحویل خودروهای وارداتی پس از قیمت‌گذاری

ضیغمی در خصوص زمان تحویل خودروهای وارداتی خاطرنشان کرد: اقدامات مربوط به قیمت‌گذاری این خودروها از سوی سازمان حمایت در حال انجام است و پس از آن فرآیند تحویل آغاز می‌شود.

وی در خصوص طولانی شدن فرایند تحویل خودروها از اسفندماه گذشته، تصریح کرد: وزارت صمت تنها متولی واردات این محصول نیست، اما بار همه دستگاه‌های مسئول را به‌تنهایی برعهده دارد، بر همین اساس خودروی چانگان وارد شده و همه استانداردها را دارد، اما برای تسریع، خودروها از حوزه خلیج فارس وارد شد که روی کمربند عقب این خودروها ای مارک هک نشده بود.

مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت بیان کرد: سازمان استاندارد نیز اعلام کرد بابت این موضوع نمی‌تواند اجازه ترخیص دهد. مذاکره برای ترخیص این خودروها تقریباً یک ماه زمان برد و چند شرط جایگزین تعیین کردیم.

ضیغمی تصریح کرد: در روسیه بسیاری از استانداردها همچون یورو ۶ و ای مارک اجباری بود، اما پس از اینکه تحریم شد استانداردها را تقلیل دادند و مقرر شد تا هر میزان نیاز است خودرو وارد شود؛ اما در ایران این چابکی وجود ندارد.

وی گفت: پیش از این وزارت صمت فقط ثبت سفارش را تأیید می‌کرد، اما در حال حاضر برای واردات خودرو ۱۳ کار را باید انجام شود که در بسیاری از آنها دستگاه‌های دیگر دخیل هستند.

مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت با بیان اینکه تعیین منشأ ارزی که از خارج وارد می‌شود بسیار مهم است؛ زیرا نباید از کف بازار ارز کشور باشد تا آسیب بزند، گفت: کارهای بسیار سختی را انجام شد تا منابع ارزی تامین شود که به نفع دو طرف باشد. از ارز اشخاص و سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کردیم تا مشکل تأمین ارز حل شود و هم اکنون تخصیص ارز در حال انجام است.

برای تأخیرهای پیش آمده از مردم عذرخواهی می‌کنیم

ضیغمی اظهار داشت: وزارت صمت بسیار بیشتر از توان و اختیاراتش در حال تلاش برای به ثمر نشاندن واردات خودرو است؛ اما به هر حال بابت تأخیرهای پیش آمده از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: قیمت و سود ثابتی برای خودروهای خارجی در نظر گرفته شده است؛ بنابراین فرایند قیمت‌گذاری باید به صورت دقیق و جزیی بررسی شود و در یکی دو روز آینده قیمت‌گذاری خودروها نیز اعلام می‌شود.

واردات ۱۰۰ هزار خودروی در چانگان در سال جاری

مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت: امسال فقط در حوزه چانگان ۱۰۰ هزار خودرو می‌توانیم وارد کنیم که مسیر واردات که تسهیل شود روند واردات توسعه می‌یابد.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10850

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: