گرید جدید ورق فولادی CK45 در مجتمع فولاد سبا تولید شد/ تولید محصولات جدید با ارزش‌افزوده اقتصادی راهبرد اصلی فولاد مبارکه

گرید جدید ورق فولادی CK45 در مجتمع فولاد سبا تولید شد/ تولید محصولات جدید با ارزش‌افزوده اقتصادی راهبرد اصلی فولاد مبارکه

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، «محمدیاسر طیب‌نیا» مدیرعامل فولاد مبارکه، در پی تولید محصول گرید جدید CK45 در دیداری با مدیران و کارکنان خطوط تولید مجتمع فولاد سبا گفت: در یکی‌دو سال اخیر یکی از راهبردهای اصلی فولاد مبارکه تولید محصولات جدید با ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه سال گذشته از ۱۴ محصول جدید که در گروه فولاد مبارکه تولید و به بازار عرضه شد، سهم فولاد سبا ۸ محصول بوده، تاکید کرد: تولید انبوه فولادهای زنگ نزن از مهم‌ترین برنامه‌های فولاد سبا در شش‌ماهه دوم سال بوده است.

مشخصات فنی گرید CK45

ابعاد تولید گرید CK45 در ضخامت‌های کمتر از ۲.۵ میلی‌متر در عرض ۱۵۰۰ نخستین بار است که به‌صورت گرم در کشور تولید می‌شود. گریدهای تولیدشده همگی جزو گریدهای پرکاربرد فولادهای کربن بالاست.

استحکام بالا و سخت‌کاری صنعتی محصول جدید موجب شده تا از این فولادها در ساخت چرخ زنجیرها و چرخ‌دنده‌ها به‌صورت وسیعی استفاده شود. در واحد متالورژی و روش‌های تولید سبا این فولاد مطابق با استاندارد DIN17200 طراحی و پس از تولید، خواص مکانیکی آن مورد ارزیابی قرار گرفت که خوشبختانه مطابق با استانداردهای جهانی بود.

گرید CK45 دارای کربن بیشتری نسبت به سایر گریدهای روتین سبا است و می‌تواند در صورت تولید انبوه در زمینه مصرف انرژی برق، نسوز و آلومینیوم و همچنین در زمان تخلیه و زمان tap to tap صرفه‌جویی به بار آورد.

«ابراهیم شکرانه» فورمن فولادسازی مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: تولید گرید CK45 مستلزم نظارت لحظه‌به‌لحظه شرایط کوره است. در حین عملیات کوره قوس، درصد کربن و فسفر مذاب به‌وسیله نمونه‌گیری مکرر کنترل شد و در حین تخلیه نیز مواد موردنیاز به ذوب اضافه شد تا ذوب ورودی به کوره پاتیلی شرایط مناسبی داشته باشد. سعی کردیم همه ذوب‌های موردنظر ازلحاظ آنالیز کاملاً مناسب و مورد تأیید باشد.

«جعفر عباسی» فورمن تولید و تعمیرات اضطراری ریخته‌گری مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: برای تولید گرید جدید CK45 میزان کربن موجود در فولاد تا حدود ۰.۴ درصد افزایش یافته بود که باعث تغییر گروه فولاد از کربن متوسط به گروه کربن بالا می‌شد. در تولید این گرید پارامترهای طراحی‌شده برای ماشین ریخته‌گری بررسی و تحت نظارت قرار گرفت تا با کمترین آسیب تولید گرید جدید عملیاتی شود.

«اصغر شکرالهی» تکنسین تولید نورد مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: پس از بررسی لازم، یکی از مسائل مربوط به تولید این گرید رسیدن به استحکام بالا در دمای ۷۲۰ درجه سانتی‌گراد کلاف بود که به دلیل بالا بودن این دما احتمال بیضی شدن کلاف وجود داشت. از موارد دیگر جریان کشیدن موتور قفسه‌های نورد بود که همه موارد کنترل شد.

«امیررضا ماهانی» تکنسین شیفت نورد مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: با توجه به افزایش کربن در این گرید، احتمال ترک زیاد عرضی در ریخته‌گری و سرریز شدن مذاب و همچنین سایش غلتک بیشتر می‌شود. برای رسیدن به خواص نهایی این گرید نیاز به عملیات حرارتی بالایی است. هنگام تولید گرید جدید کلیه قسمت‌های مختلف، مستقیم و غیرمستقیم درگیر تولید محصول می‌شوند که این امر از وحدت و همدلی همکاران حکایت دارد.

«مرتضی تاجی» اپراتور قفسه نورد مجتمع فولاد سبا در این باره گفت: با توجه به‌ سختی بالای گرید CK45 مواردی همچون کشیدن توان بالا از قفسه‌ها،‌ خنک‌کاری طبق دستورالعمل‌های تولید جهت کنترل دمای ورودی دانکویلر و دمای خروجی نورد جهت رسیدن به خواص مکانیکی محصول، کنترل پارامترهای کیفی حین نورد ازجمله موج، ضخامت، عرض، پوسته اکسیدی و تلسکوپی شدن باید در نظر گرفته می‌شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13476

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: