توان شرکت‌های ایرانی برای «تولید بدون ریسک توقف» تایر/ داخلی‌سازی ۶۵ درصدی تولید لاستیک

مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک خبر داد:

توان شرکت‌های ایرانی برای «تولید بدون ریسک توقف» تایر/ داخلی‌سازی ۶۵ درصدی تولید لاستیک

مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان قادرند در صورت حمایت دولت، تولید بدون ریسک توقف را در صنعت استراتژیک تایر رقم بزنند.

«ناصر پرهیزگار» افزود: در حدود ۱۵ سال گذشته میزان داخلی‌سازی در صنعت تایر از ۳۵ درصد به بیش از ۶۵ درصد افزایش یافته است و به‌تازگی اسید استئاریک مورد استفاده در این صنعت که سابق بر این وارد می‌شده، توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی‌سازی شد.

وی گفت: همچنین به‌زودی داخلی‌سازی شتابدهنده‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

پرهیزگار خاطرنشان‌کرد: تحریم‌ها سبب شده تا در سال‌های گذشته در زمینه فناوری، ماشین‌آلات و خطوط تولید شاهد عقب‌افتادگی‌هایی در این صنعت باشیم، همچنین عدم تخصیص وام و تسهیلات از سوی بانک‌ها به این صنعت در سال‌های گذشته بر مشکلات موجود به‌ویژه در بحث تحقیق و توسعه افزوده است.

وی ادامه‌داد: امروز بیش از ۵۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه با پیشرفت بالای ۴۰ تا ۵۰ درصدی در صنعت تایر وجود دارد، اما به دلایل یاد شده مسکوت مانده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک بیان‌داشت: امروز شاهدیم که متاثر از مساله قیمت‌گذاری دستوری، اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازاری انواع تایر به ۵۰ تا ۹۰ درصد رسیده است و این نرخ‌ها نمی‌تواند سیگنال درستی به صنعت بدهد.

وی گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های کنترل‌کننده نهاده‌های تولید، بر قیمت مواد اولیه نظیر محصولات پتروشیمی، نخ، دوده، انرژی و غیره، نظارت بیشتری داشته باشند.

پرهیزگار با تاکید بر اینکه مگر تا چه اندازه می‌توان قیمت تمام شده لاستیک را کاهش داد؟ تصریح‌کرد: تایر صنعتی استراتژیک است و انتظار می‌رود دولت حمایت از این صنعت داشته باشد.

صنعت تایر متشکل از ۱۲ واحد تولیدی است که در سال جاری یک واحد جدید به این صنعت اضافه شد. مجموع تولید کارخانجات عضو این انجمن سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تن است، در حالی که نیاز کشور سالیانه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن است.

کارخانجات و شرکت‌های تولیدکننده تایر موافق شدند از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه ۲۱۸ هزار و ۶۰۰ تن انواع تایر تولید کنند که در هم‌سنجی با پارسال رشد یک درصدی نشان می‌دهد.

به گفته کارشناسان، در حالی که تولید هر کیلوگرم تایر ارزبری کمتر از یک دلار دارد، اما واردات این کالا بین ۳.۵ تا چهار دلار در هر کیلو ارز نیاز دارد.

فعالان این صنعت خواستار خروج از قیمت‌گذاری دستوری و انجام قیمت‌گذاری محصولات توسط خود شرکت‌ها هستند یا حداقل عرضه تایر در بورس به آنان اجازه داده شود که در این صورت کالا با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کنندگان واقعی خواهد رسید.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10327

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: