آغاز فصلی جدید در روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان

دیدار مرتضوی با وزیر کار و حمایت اجتماعی ترکمنستان؛

آغاز فصلی جدید در روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد سرآغاز فصل جدید روابط اقتصادی و تجاری دو کشور است.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سیدصولت مرتضوی» در دیدار با «محمد سید سیلاپوف» وزیر کار و حمایت اجتماعی و رئیس هیئت مدیره صندوق بازنشستگی، با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین وزارتخانه ها است که دارای مسئولیت های اجتماعی و اقتصادی تعیین کننده است، اظهار داشت: شرکت ها و هلدینگ های اقتصادی تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سهم عمده ای از حوزه اقتصادی در ایران را بر عهده دارند و در حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی، دارویی، صنایع غذایی، صنایع عمومی، سیمانو مصالح ساختمانی فعالیت می کنند.
وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران بیش از ۱۰۰ هزار شرکت تعاونی در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارند در این حوزه نیز می توانیم همکاری های مشترک داشته باشیم.
مرتضوی بیان کرد: شرکت های ایرانی برای اجرای پروژه های خدمات فنی و مهندسی در بخش های جاده سازی، ساخت نیروگاه، خطوط انتقال نیرو، فروش مصالح ساختمانی و فروش قیر می توانند در بازار ترکمنستان ایفای نقش کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حوزه های فنی و حرفه ای، بهزیستی و تامین اجتماعی نیز می‌‎توانیم همکاری های گسترده ای داشته باشیم، گفت: حوزه های کار و اشتغال، روابط کار، بیمه ها و نظام بازنشستگی نیز می تواند سرفصل مهمی برای همکاری های تهران ـ عشق آباد باشد.
وی با ابراز خرسندی از حذف تعرفه های حمل و نقل جاده ای در حوزه ترانزیت از سوی ترکمنستان اظهار داشت: کاهش تعرفه ها باعث افزایش استفاده از ظرفیت های دو کشور در حمل کالا و بار خواهد شد.
مرتضوی با تقدیر از اقدام دولت ترکمنستان در بازگشایی بازارچه مرزی باجیگران، افزود: این مهم سبب بهبود رفاه مرزنشینان و تامین معیشت آنان می شود.
«محمد سید سیلاپوف» وزیر کار و حمایت اجتماعی و رئیس هیئت مدیره صندوق بازنشستگی نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت راهبردی توسعه همکاری های اقتصادی ترکمنستان با جمهوری اسلامی ایران، گفت: در حوزه های توسعه زیرساخت های ترانزیتی، انرژی، صنایع غذایی و دارویی می توانیم میزان تبادلات خود را افزایش دهیم.
وی افزود: آمادگی لازم نیز برای بهره مندی از تجارب جمهوری اسلامی ایران در حوزه های سالمندان، کودکان و مهارت آموزی نیز وجود دارد.
وزیر کار و حمایت اجتماعی ترکمنستان اظهار داشت: فعالسازی گمرک کامیونی باجیگران و عادی سازی فعالیت آن همانند دوران قبل از کرونا را نیز دنبال می کنیم.
پانزدهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد ترکمنستان از روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران و مقامات ترکمنی افتتاح شد.
در این نمایشگاه بیش از ۹۰ شرکت ایرانی در حوزه‌های کشاورزی و صنایع غذایی، صنعت ساختمان، سیمان، نفت و انرژی، محصولات پتروشیمی، قطعات خودرو، خدمات فنی و مهندسی، دارو و تجهیزات پزشکی حضور دارند. شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه و در فضایی بالغ بر ۱۹۰۰ متر مربع، آخرین دستاوردهای خود را به مدت سه روز (از تاریخ ۲۶ لغایت ۲۸ بهمن‌ماه سال‌جاری) در محل اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان در شهر عشق آباد به نمایش می‌گذارند.
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10366

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: