امروز و فردا کردن پرداخت مطالبات گندم کاران/دولت ۴۵همت بدهکار است

امروز و فردا کردن پرداخت مطالبات گندم کاران/دولت ۴۵همت بدهکار است

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر، امسال حدود ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تن خرید تضمینی گندم انجام شد که مبلغ آن ۱۵۵ هزار میلیارد تومان (همت) می‌شود. از این مبلغ تا امروز ۱۱۰ همت پرداخت و همچنان ۴۵ همت باقی مانده است.

عطا هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران در این‌باره به مهر گفت: آخرین پرداخت پول گندم کاران برای تقریباً ۲۵ روز قبل بوده در حالی که بر اساس وعده‌ای که رئیس سازمان برنامه و بودجه داده بود باید تا پایان شهریور تسویه پول گندم کاران انجام می‌شد.

قانون چه می‌گوید؟

رئیس بنیاد ملی گندم کاران در ادامه سخنان خود به تبصره قانونی تأخیر پرداخت مطالبات اشاره و عنوان کرد: بر اساس تبصره ۲ قانون خرید تضمینی گندم، دولت موظف است تا ۲۴ ساعت پس از تحویل گندم مبلغ آن را پرداخت کند. همچنین بر اساس تبصره ۳ این قانون در صورت تأخیر در پرداخت، دولت باید بر اساس نرخ سود میان مدت اعلام شده از سوی بانک جریمه دیرکرد به گندم کاران بپردازد.

واردات گندم برای صنایع

بر اساس اخبار منتشر شده، ۱۴۰ هزار تن گندم از روسیه وارد ایران شده است. هاشمی در این‌باره گفت: گندم تولید داخل به لحاظ کیفیت و کمیت پاسخگو بوده و امسال آرد مورد نیاز خبازی‌ها با تولیدات داخل تأمین است.

وی ادامه داد: واردات گندم معمولاً از سوی صنعتگران برای محصولات صنف و صنعت بوده یا از سوی شرکت بازرگانی دولتی برای حفظ ذخایر استراتژیک انجام می‌شود.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار مهر، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در دو نوبت انجام و ۱۵ هزار تومان تعیین شد. همچنین برای سال زراعی جدید ۱۴۰۲-۱۴۰۳ این عدد حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که هنوز از سوی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی اعلام رسمی نشده است. به گفته کارشناسان بر اساس مصوبات قانونی، قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی باید ۲۹ شهریور، یک هفته پس از نهایی شدن قیمت‌ها در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی (۲۲ شهریور) اعلام رسمی و ابلاغ می‌شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12754

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: