زمینه افزایش ۲ برابری صادرات اوره ایران به آفریقای جنوبی فراهم است

زمینه افزایش ۲ برابری صادرات اوره ایران به آفریقای جنوبی فراهم است

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار شانا، منصور شکیب‌مهر سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی در نشست تخصصی «همکاری و روابط بین‌المللی پتروشیمی» که به ریاست علی چگنی، مدیر کل امور اقتصادی وزارت امور خارجه، و حسین علیمراد، رئیس کل امور بین‌الملل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران برگزار شد، بیان کرد: ساسول بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات پتروشیمی در آفریقای جنوبی است و بیش از ۲۰۰ کالای مختلف پتروشیمیایی تولید می‌کند. ۷۵درصد محصولات صنعت پتروشیمی این کشور از زغال‌سنگ تولید می‌شود.

وی افزود: حدود ۲۰درصد خوراک پتروشیمی در آفریقای جنوبی از واردات نفت خام از کشورهای عربستان، نیجریه و آنگولا تأمین می‌شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی تأکید کرد: هم‌اکنون بازار محصولات پتروشیمی در آفریقای جنوبی حدود ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است و ساسول اغلب محصولات پتروشیمی تولیدی در ایران را تولید می‌کند، اما ایران می‌تواند در تأمین برخی محصولات مانند کودهای کشاورزی یا گاز مایع در این کشور فعالیت داشته باشد و بخشی از بازار را به خود اختصاص دهد.

شکیب‌مهر با بیان اینکه آفریقای جنوبی سالانه ۱۷ میلیارد دلار محصولات نفتی وارد می‌کند، گفت: این کشور همچنین سالانه ۲ میلیارد دلار محصولات پالایش‌شده نفتی صادر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه واردات آفریقای جنوبی از ایران شامل بیشتر محصولات پتروشیمی ازجمله کود اوره، گوگرد، قیر، سودسوزآور و پارافین است، افزود: مصرف سالانه اوره این کشور حدود ۷۰۰ هزار تن است که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن از ایران تأمین می‌شود و این قابلیت وجود دارد که این حجم را دو برابر کنیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی تأکید کرد: باید تلاش کرد ارتباط مستقیمی بین تولیدکنندگان محصول و خریداران ایجاد شود، زیرا با این کار هزینه‌های تمام‌شده محصول پایین می‌آید و در بازار آفریقای جنوبی قابل رقابت می‌شود.

شکیب‌مهر تصریح کرد: ایران می‌تواند با مزیتی که در قیمت دارد بازار بعضی محصولات مانند پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سبک خطی را در این کشور به خود اختصاص دهد.

وی بر استفاده از ظرفیت دفتر تجاری ایران در ژوهانسبورگ (که به‌تازگی گشایش یافته است) برای ارائه محصولات تأکید و بیان کرد: شرایط و بازار مطلوبی برای حضور ایران در بخش گاز مایع (ال‌پی‌جی)، مازوت و روغن‌ پایه در این کشور فراهم است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=23812

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: