سازمان آمریکایی: گسترش خطر علیه اسرائیل بحران مالی آن را تشدید می‌کند

سازمان آمریکایی: گسترش خطر علیه اسرائیل بحران مالی آن را تشدید می‌کند

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس ؛ سازمان رتبه سنجی آمریکایی تاکید کرد که با عمیق‌تر شدن تاثیر درگیری بر بحران مالی اسرائیل و احتمال گسترش جبهه جنگ، رتبه اعتباری این رژیم کاهش می‌یابد و رسانه‌های صهیونیست درباره تبعات این اتفاق هشدار دادند.

 «اگر دامنه جنگ اسرائیل علیه غزه به سایر جبهه‌ها گسترش یابد، می‌تواند رتبه اعتباری اقتصاد اسرائیل را کاهش دهد»؛ این را یکی از مدیران سازمان رتبه‌بندی اعتباری آمریکایی استاندارد اند پورز گفته است.

روزنامه عبری زبان کالکالیست نیز هشدار داده است در صورت کاهش رتبه ، خطر یک بحران مالی برای اسرائیل افزایش می‌یابد که می‌تواند به کاهش شدید ارزش شکل و سقوط بورس از جمله اوراق قرضه، تشدید رکود، افزایش نرخ بیکاری و آسیب اساسی به اقتصاد این رژیم شود.

در اکتبر گذشته، سازمان رتبه بندی اعتباری استاندارد اند پورز، رتبه اسرائیل را در “AA” تایید کرد، اما چشم انداز آینده خود را نسبت به اقتصاد این رژیم از باثبات به منفی تغییر داد و درباره خطرات گسترش جنگ بین اسرائیل و حماس و تأثیر بیشتر بر اقتصاد و وضعیت امنیتی این رژیم هشدار داد.

ماکسیم ریبنیکوف، مدیر رتبه‌بندی بدهی‌های دولتی و مالیه عمومی برای اروپا، خاورمیانه و آفریقا در استاندارد اند پورز، به رویترز گفت: پیش‌بینی می‌شود که بودجه اسرائیل به کسری کل ۱۰.۵ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳/۲۴ برسد و رشد اقتصاد اسرائیل در ۲۰۲۴ تنها پنج درصد باشد اما خطراتی وجود دارد که ممکن است این انتظارات را نیز تهدید کند.

وی در عین حال گفت  انتظار می‌رود که اسرائیل بتواند با اعمال تعدیل‌های لازم در بودجه برای جبران افزایش هزینه‌ها، پیامدهای اقتصادی جنگ را در صورت عدم گسترش آن به خارج از غزه تحمل کند.

این مقام سازمان اعتباری آمریکایی تصریح کرد: اگر خطرات امنیتی و ژئوپلیتیکی پیش روی اسرائیل به دلیل تشدید درگیری‌ها، یعنی رویارویی مستقیم با حزب الله لبنان یا رویارویی با ایران افزایش یابد، می‌تواند منجر به کاهش رتبه اقتصاد آن شود.

ریبنیکوف ادامه داد: اگر تأثیر درگیری بر رشد اقتصادی، وضعیت مالی و تراز پرداخت‌های اسرائیل عمیق‌تر از آنچه در حال حاضر انتظار داریم نیز، ثابت شود، می‌توانیم رتبه را کاهش دهیم.

ریبنیکوف گفت که این آژانس اعتباری بحث‌ها در محافل صهیونیستی را در مورد بودجه سال ۲۰۲۴ برای اضافه کردن میلیاردها دلار به هزینه‌های نظامی دنبال می‌کند.

کابینه رژیم صهیونیستی اوایل ماه جاری میلادی بودجه سال ۲۰۲۴ این رژیم را تصویب کرد که شامل اصلاحاتی برای اضافه کردن هزینه‌های حدود ۵۵ میلیارد شکلی (۱۵ میلیارد دلار) است. این بودجه در انتظار تصویب در کنست است.

بودجه پیشنهادی، اگر در کنست بدون کاهش مخارج اضافی کابینه نتانیاهو تصویب شود، اقتصاد رژیم اشغالگر را با یک بحران مالی بی سابقه در دهه‌های گذشته، تهدید می‌کند.

بر اساس داده‌های وزارت خزانه‌داری رژیم صهیونیستی، هزینه‌های سال ۲۰۲۴ رژیم صهیونیستی ۴۸.۴ میلیارد شکل بیشتر از میزان برنامه ریزی شده خواهد بود، در حالی که درآمدهای این رژیم نیز در سایه جنگ ۴۸ میلیارد مثقال کاهش می‌یابد. وبگاه اقتصادی کالکالیست اسرائیل نیز پیش بینی کرده که اگر کابینه اسرائیل هزینه‌ها را کاهش ندهد، رتبه اعتباری این رژیم کاهش می‌یابد.  (۱ دلار = ۳.۶۸۳۲ شکل) است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=18532

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: