سهم ۶۱ درصدی درآمدهای پایدار در لایحه بودجه ۱۴۰۳

سهم ۶۱ درصدی درآمدهای پایدار در لایحه بودجه ۱۴۰۳

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، «مصطفی موسوی‌نژاد»، کارشناس مسائل اقتصادی، این مطلب را در گفتگو با خبرنگار مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد و گفت: حرکت دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به سمتی است که قصد دارد اوراق مالی بیشتری را تسویه کند و خود نیز اوراق کمتری منتشر کند که این اقدام، کمک شایانی به کاهش بدهی‌های دولت می‌کند.

موسوی‌نژاد از دیگر نکات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۳ را کاهش ۱۱.۶ درصدی واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به بودجه امسال برشمرد و گفت: این موضوع باعث می‌شود بودجه به سمت واقعی‌تر شدن برود.
کاهش ۳۲ درصدی کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۳
وی در ادامه افزود: کاهش ۳۲ درصدی کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۳ و افزایش درآمدهای مالیاتی به میزان ۴۹.۸ درصد، باعث پایدار شدن درآمدها می‌شود.
این کارشناس مسائل اقتصادی سپس با بیان اینکه اقدام سازمان برنامه و بودجه کشور در کاهشی دیدن سهم فروش نفت از درآمدهای بودجه ۱۴۰۳ را باعث واقعی شدن منابع بودجه دانست و گفت: در مجموع می‌توان گفت که بودجه سال آینده، واقع‌بینانه تنظیم شده است.
وی در ادامه افزود: حرکت بودجه به سمت اصلاحات ساختاری و رفتن به سمت درآمدهای پایدار، از مهم‌ترین تفاوت‌های لایحه بودجه ۱۴۰۳ با بودجه‌های گذشته است و این را هم باید اضافه کرد که این بودجه در موضوع‌هایی مانند برآورد واقع‌بینانه از منابع قابل وصول از محل مولدسازی اموال و دارایی‌ها، از بودجه سال ۱۴۰۲ درس گرفته است و درآمدهای این محل را ۵۱ درصد کاهش داده است.
موسوی‌نژاد سپس به بیان برخی نکات چالشی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: پیش‌بینی افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارمندان در لایحه بودجه ۱۴۰۳ با وجود تورم حدود ۴۰ درصدی، این استعداد را دارد که در مجلس دچار تغییراتی بشود و با توجه به نزدیک بودن به انتخابات، احتمال تغییر و افزایش این رقم، زیاد است که باید دید نمایندگان چه منابعی را برای این افزایش احتمالی در نظر خواهند گرفت.
افزایش درآمدهای مالیاتی از محل شناسایی مؤدیان جدید و فرارهای مالیاتی
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه خواستار تبیین واقعیت موضوع افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده برای افکار عمومی شد و گفت: وقتی که شاهد افزایش حدود ۴۹ درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه هستیم، باید این موضوع برای مردم تبیین و تشریح شود که آیا قرار است این مقدار افزایش از مردم گرفته شود یا از فراریان مالیاتی؟
وی افزود: بعضی رسانه‌ها جوری فضاسازی کردند که گویا قرار است دولت، مالیات را برای عموم مردم افزایش دهد. در حالی که در واقع این‌گونه نیست و این افزایش از محل شناسایی مؤدیان جدید و فرارهای مالیاتی، تأمین می‌شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=16115

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: