عضو انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فرآوردههای سلولزی گفت: در حال حاضر در کشور سالانه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع کاغذ بسته بندی تولید میشود، اما نیاز سالانه کشور ۸۵۰ هزار تن است و مابقی آن به کشورهای مختلف از جمله اروپا، آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر میشود.
رضا امیدی با بیان اینکه مصرف سالانه کاغذ و مقوا در ایران حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن و حجم واردات نیز سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور سالانه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع کاغذ بسته بندی تولید میشود که این رقم ۴۰ درصد بیش از نیاز داخلی است. نیاز سالانه کشور به کاغذ بستهبندی ۸۵۰ هزار تن است و مابقی آن به کشورهای مختلف از جمله اروپا، آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر میشود. در حال حاضر۱۲۰ کارخانه در زمینه تولید کاغذ در کشور فعالیت دارند که مهمترین مشکل آنها تامین ماده اولیه آخال است.
وی افزود: در زمینه کاغذ تحریر، نیاز سالانه کشور حدود ۲۵۰ هزار تن است که از این رقم حدود ۵۰ هزار تن در داخل تولید میشود. البته ظرفیت ایجاد شده هم کمتر از نیاز داخل و چیزی حدود ۱۸۰ هزار تن است. همچنین مصرف سالانه کاغذ کتاب درسی ۴۰ هزار تن است.
امیدی با بیان اینکه سالانه ۱۲۰ هزار تن کاغذ بهداشتی در کشور مصرف میشود، اما تولید در این عرصه بیش از ۲۰۰ هزار تن است، تصریح کرد: میزان تولید مقوا در کشور نیز سالانه ۲۵۰ هزار تن و میزان مصرف ۱۱۰ هزار تن است که حدود ۱۰۰ هزار تن آن صادر میشود. همچنین میزان تولید سالانه تیشو ۱۷۵ هزار تن و میزان مصرف ۱۶۰ هزار تن است. به گفته کارشناسان، اکنون سرانه مصرف انواع کاغذ در کشور ۲۲ کیلوگرم، در اروپا ۵۵ کیلوگرم و در آمریکا ۱۶۰ کیلوگرم است.
حضور چین، هند و اندونزی در نمایشگاه کاغذ
وی در ادامه از برگزاری ششمین نمایشگاه بینالمللی کاغذ، مقوا، کارتن، فرآوردههای سلولزی و ماشینآلات وابسته از یکم تا چهارم مردادماه هر روز از ساعت ۸ تا ۱۵ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران خبر داد و گفت: ششمین نمایشگاه بینالمللی کاغذ، مقوا، کارتن، فرآوردههای سلولزی و ماشینآلات وابسته با حضور و مشارکت دهها شرکت داخلی و خارجی از ایران بهوِیژه شرکتهای دانش بنیان و استارتآپی و همچنین نمایندگانی از کشورهای چین، هند و اندونزی برگزار میشود. این نمایشگاه با حضور و مشارکت سازمان ها و نهادهای دولتی و همچنین شرکتهای خصوصی در سه حوزه اصلی (خودکفائی در تولید داخلی، صادرات و بازاریابی و ماشین آلات، صنایع و تجهیزات) برپا خواهد شد.