دلیل موافقت عربستان با توافق گذار از سوخت‌های فسیلی

دلیل موافقت عربستان با توافق گذار از سوخت‌های فسیلی

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، چه شد که عربستان با پاسخ «قطعا خیر» به حذف سوخت‌های فسیلی، توافق  نشست پایانی کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در دبی را قابل قبول می‌داند؟

رویترز به نقل از یک منبع آگاه به دیدگاه‌های عربستان نوشت، توافق پایانی کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل (کاپ ۲۸) قابل قبول است زیرا «منو»یی برای هر کشور فراهم می‌کند تا راه خود را برای گذار انرژی فراهم کند.

نمایندگان نزدیک به ۲۰۰ کشور در این اجلاس توافق کردند، مصرف جهانی سوخت‌های فسیلی را برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی آغاز کنند که نشان‌دهنده پایان عصر نفت است.

بیش از ۱۰۰ کشور برای ادبیات محکم «حذف تدریجی» استفاده از نفت، گاز و زغال‌سنگ لابی کردند اما با مخالفت شدید عربستان مواجه شدند که استدلال می‌کرد جهان می‌تواند گازهای گلخانه‌ای را بدون حذف سوخت‌های خاصی کاهش دهد.

وزیر انرژی عربستان حدود یک هفته پیش در مصاحبه با بلومبرگ، با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از کشورهایی که از حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی سخن می‌گویند، به آن اعتقاد ندارند، گفته بود: قطعا با این اقدام مخالف است.

این منبع آگاه عربستانی خاطرنشان کرد، جمله‌بندی ماده ۲۸ توافق، دلیل اصلی این است که چرا عربستان آن را قابل قبول می‌داند.

ماده ۲۸ ضرورت «کاهش عمیق، سریع و پایدار انتشار گازهای گلخانه‌ای را در راستای هدف ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تشخیص می‌دهد و از طرفین می‌خواهد تا به تلاش‌های جهانی با در نظر گرفتن توافقنامه پاریس و شرایط، شیوه‌ها و رویکردهای ملی کمک کند.»

هدف ۱.۵ درجه سانتیگراد، میانگین دمایی است که در توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس در سال ۲۰۱۵ تعیین شده است. یعنی دمای سطح جهان ۱.۵ درجه سانتیگراد گرمتر از دمای قبل از صنعتی شدن جهان نشود.

این منبع آگاه افزود: « آنچه شما می‌توانید در پشت این دستورالعمل‌ها ببنید این است که اگر گیاهخوار هستید می‌توانید گیاهخوار باشید، اگر وگان (نوعی گیاهخواری) هستید، می‌توانید وگان باشید و اگر عاشق ماهی هستید پس آن را داشته باشید.»

این توافق پس از ۲ هفته مذاکرات در دبی حاصل شد و به معنای ارسال سیگنال قوی به سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران است که نشان دهد جهان برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی متحد است چیزی که دانشمندان آن را آخرین امید برای جلوگیری از بروز فاجعه آب‌وهوایی می‌دانند.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک، نزدیک به ۸۰ درصد ذخایر اثبات شده نفت و حدود یک سوم تولید نفت در جهان را در اختیار دارند و دولت‌هایشان به شدت به درآمدهای نفتی وابسته هستند.

نشست تغییرات آب‌وهوایی دبی موسوم به کاپ ۲۸ امروز توافقی را تصویب کردند که برای نخستین بار کشورها را به گذار از سوخت‌های فسیلی برای جلوگیری از بدتر شدن تغییرات آب‌و‌هوایی تشویق می‌کند.

این کنفرانس که قرار بود روز گذشته به کار خود پایان دهد، به علت اختلاف نظر کشورها برای قرار دادن حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی در توافق پایانی این کنفرانس سامان ملل تا امروز ادامه یافت.

در حالی‌که گفته می‌شود سوخت‌های فسیلی منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند، اما در سه دهه از کنفرانس‌های تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل، هرگز به آینده این سوخت‌ها پرداخته نشده و تصمیم برای حذف تدریجی آنها بی‌سابقه خواهد بود.

بیست و هشتمین نشست سالانه آب و هوایی سازمان ملل متحد که دولت‌ها در آن در مورد چگونگی محدود کردن تولید سوخت‌های فسیلی و آماده شدن برای تغییرات آب و هوایی بحث ‌و گفت‌و گو کردند، از پنجشنبه ۹ آذر در امارات آغاز شد و قرار بود تا ۲۱ آذر ادامه داشته باشد که امروز ۲۲ آذر به کار خود پایان داد. بیش از ۷۰ هزار مهمان از ۱۹۸ کشور جهان از جمله رهبران ۱۸۰ کشور در این اجلاس شرکت داشتند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=16495

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: