نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی با تکیه بر توان متخصصان ایرانی انجام شد

معاون وزیر نفت:

نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی با تکیه بر توان متخصصان ایرانی انجام شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به نصب نخستین سکوی فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی، گفت: جابه‌جایی این سکو از دریا نیازمند مهندسی پیچیده و نخستین تجربه کشور در این زمینه بود که به همت متخصصان ایرانی به ثمر رسید.

محسن خجسته‌مهر، با بیان اینکه فاز ۱۱ پارس جنوبی از نظر موقعیت جغرافیایی (نزدیکی به نقطه صفر مرزی) و از نظر میزان تولید بسیار با اهمیت است، اظهار کرد: از سال ۱۳۷۹ تا کنون، شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از جمله شِل، توتال، پِتروناس و سی‌اِن‌پی‌سی برای توسعه این میدان ابراز علاقه کرده بودند که در نهایت توتال در سال ۹۶ قراردادی را امضا کرد که به دلیل بدعهدی و شرایط تحریم آن را رها و به شرکت سی‌اِن‌پی‌سی واگذار کرد و آن شرکت نیز به دلایلی مشابه از ادامه کار سر باز زد.

وی افزود: رئیس‌جمهور و وزیر نفت از مهر ماه سال ۱۴۰۰ در مورد توسعه پارس جنوبی تأکیدات ویژه‌ای داشتند که در نتیجه تدابیر ویژه‌ای اندیشیده و عملیات اجرایی توسعه پارس جنوبی شروع شد.

معاون وزیر نفت گفت: برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیازمند یک سکو بودیم که ساخت این سکو سه سال به طول می‌انجامید اما با ابتکار جدیدی که انجام شد از سکوی ۱۲ سی در خلیج فارس که از سنگین‌ترین سازه‌های دریایی در منطقه پارس جنوبی بود، استفاده کردیم و توسعه این میدان سه سال جلو افتاد.

خجسته‌مهر چالش بعدی را جابه‌جایی سکو فاز ۱۱ پارس جنوبی عنوان و بیان کرد: جابه‌جایی این سکو از دریا نیازمند مهندسی پیچیده‌ای بود که نخستین تجربه جمهوری اسلامی است و امکان حضور متخصصان خارجی نیز به دلیل تحریم ممکن نبود که باز هم متخصصان ایرانی بر این چالش غلبه کردند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص پرهیز از شرطی کردن توسعه و اهمیت اتکا بر توان داخلی، ادامه داد: با مهندسی پیچیده موفق شدیم سکو را جابه‌جا و با ظرافت از دریا جدا کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت گفت: توانستیم این طرح را در حداقل زمان با حداقل هزینه در شرایط ناترازی گاز به انجام برسانیم.

خجسته‌مهر اظهار داشت: هنگامی که به تولید ۵۶ میلیون متر مکعب گاز برسیم ارزش کل سرمایه‌گذاری ۴.۸ میلیارد دلار خواهد بود و درآمد سالانه آن با احتساب میعانات و گاز سبک، در مجموع، ۵ میلیارد دلار خواهد بود.

وی کسب این موفقیت بعد از ۲۰ سال را نشانه کارآمدی دولت سیزدهم و درایت وزیر نفت دانست و گفت: اگر در سالیان گذشته این کار را به انجام رسانده بودیم، امروز درآمدی هنگفت داشتیم.

نخستین سکوی فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی بامداد امروز (چهارشنبه، هفتم تیرماه) با موفقیت در موقعیت خود نصب شد تا با تدبیر دولت سیزدهم، تولید حداکثری گاز از این میدان مشترک سه سال زودتر انجام شود.

در فاز نخستن برداشت از این میدان که با نصب این سکو انجام شد، تولید گاز به ۱۵ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود با ساخت و نصب سکوی بعدی و حفاری چاه‌ها، تکمیل فاز ۱۱ که گامی مهم برای کشور در راستای دستیابی به استقلال انرژی و ثبات ژئوپلیتیکی است، ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی به‌طور خیره‌کننده‌ای افزایش یابد.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11240

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: