عوارض قطعه جدید آزادراه تهران- شمال چگونه محاسبه می‌‍شود؟

عوارض قطعه جدید آزادراه تهران- شمال چگونه محاسبه می‌‍شود؟

نرخ عوارض قطعه جدید آزادراه تهران- شمال در منطقه ۲ هنوز تعیین نشده است اما با تصویب و ابلاغ آن، مسافران در ورودی آزادراه در ابتدای منطقه یک هزینه عوارض را به صورت یک جا برای منطقه یک، باند رفت منطقه ۲ و تونل البرز پرداخت خواهند کرد.

عبور از باند غربی منطقه دوم آزادراه تهران- شمال فعلا برای مسافران رایگان است چرا که هنوز مبلغ عوارضی این مسیر ۱۵.۵ کیلومتری از سوی وزارت راه تصویب و ابلاغ نشده؛ اما در صورت تعیین نرخ عوارضی قرار است که دریافت هزینه عبور از آزادراه در هر دو منطقه به صورت یک جا در ابتدای مسیر دریافت شود.

بر این اساس نرخ عوارضی که به صورت تجمیع شده به زودی در منطقه یک از مسافران اخذ خواهد شد شامل منطقه یک، باند غربی منطقه دوم و تونل البرز است و اختلاف قیمتی که در روزهای آینده اعمال خواهد شد بر همین اساس است.

هم اکنون خودروهای سواری در روزهای عادی هفته مبلغ ۵۰ هزار تومان برای عبور از تونل البرز واقع در منطقه دوم و ۳۸ هزار تومان عوارضی منطقه یک را پرداخت می‌کنند.

«سعید شاهسواری» مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال امروز یکشنه در گفت‌و گو با ایرنا در این باره توضیح داد: متولی تصویب نرخ عوارض آزادراهی وزارت راه است و بنیاد مستضعفان نیر برای ۱۵.۵ کیلومتر مسیر تازه افتتاح شده نرخ عوارض را پیشنهاد داده و منتظر تصویب و ابلاغ آن هستیم. اما نکته مهم این است که بعد از تعیین نرخ نهایی، کل هزینه عوارض به صورت یکپارچه هنگام ورود به آزادراه دریافت می‌‍شود.

وی گفت: تصمیم اخذ عوارض کل قطعات در یک جا به دستور پلیس انجام خواهد شد و با هدف افزایش ایمنی است تا از ایستادن و توقف خودروها در طول مسیر جلوگیری شود.

شاهسواری توضیح داد: مطابق مصوبه هیات وزیران ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری شرکت آزادراه تهران- شمال از ساخت این مسیر از محل دریافت اراضی دولت تامین می‌شود. هرچند تاکنون یک ریال از این اراضی عایدی نداشتیم و ۴۰درصد از هزینه‌های سرمایه‌گذاری نیز از محل عوارض بازگردانده می‌شود. اما تاکنون نرخ عوارض مصوب پاسخگوی هزینه‌های ۴۰ درصدی آزادراه نبوده است.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال با اشاره به تلفات جاده چالوس ادامه داد: نجات جان مردم نرخ ندارد و راهی که در این مسیر ساخته شده است هم قابل مقایسه با باقی مسیرهای آزادراهی کشور مثل جاده ساوه و قم که ابنیه فنی خاصی ندارد، نیست. بیش از ۸۰ درصد از مسیر تازه افتتاح شده آزادراه تهران- شمال پل و تونل و دیوار حایل است و قطعا نگهداری این مسیر هزینه دارد.

وی درباه نرخ نگهداری هر یک کیلومتر این مسیر گفت: این نرخ به صورت ماهانه بسته به نوع و مقدار تعویض سیستم و قطعات مصرفی تفاوت دارد اما راه ایمن نگهدای می‌خواهد و احداث و نگهداری این راه به صورت ایمن مستلزم پرداخت هزینه است. مسافران مطلع باشند که این هزینه برای درآمدزایی دولت و بنیاد نیست؛ بلکه برای حفظ ایمنی محور است.

افزایش نرخ عوارض آزادراهی از اردیبهشت امسال اعمال شد و آزادراه تهران – شمال در آستانه تابستان آخرین آزادراهی بود که مشمول افزایش عوارض آزادراهی شد. محور جدیدی که در هفته گذشته افتتاح شد در صورت تشخیص پلس امکان تردد به صورت بالعکس را در ایام پیک مثل جمعه عصر یا آخرین روز تعطیلات عید نوروز که ترافیک پر حجم است دارد و همین قابلیت هزینه تاسیسات نصب شده در این مسیر که به صورت دو طرفه است را افزایش داده است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11281

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: