صندوق بازنشستگی باید در انتخاب شرکت‌های واگذارشده حق انتخاب داشته باشد/کانون‌های بازنشستگی شرکت‌های تعاونی تاسیس کنند

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در دیدار با کانون های بازنشستگی استان بوشهر:

صندوق بازنشستگی باید در انتخاب شرکت‌های واگذارشده حق انتخاب داشته باشد/کانون‌های بازنشستگی شرکت‌های تعاونی تاسیس کنند

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر «نعمت الله ترکی» در سفر به استان بوشهر در نشست با روسای کانون های بازنشستگی این استان با اعلام این مطلب و با تاکید بر اینکه «عزت و کرامت بازنشستگان از اولویت های صندوق است و اگر خدماتی انجام می شود باید بی منت و با عزت همراه باشد»، افزود: بازنشستگان عزیز ما در گذشته نقش خود را در جامعه ایفا کرده‌اند و اکنون نیز مجموعه نظام باید به او توجه کند.

وی ریشه ناترازی های موجود را نتیجه نیم قرن بی توجهی به نظام برنامه ریزی و مدیریت در صندوق بازنشستگی کشوری عنوان کرد و گفت: درحال حاضر، پرداختی کسور پردازان یا همان شاغلین پاسخگوی نیازهای صندوق نیست، چراکه اکنون شرایط به جایی رسیده که برای پراخت حقوق ۶ نفر بازنشسته، تنها یک نفر کسور پرداز وجود دارد و درعمل این رابطه عکس شده است. به همین دلیل نیز ناچار باید دولت کمک کند و منابعی که باید در مسیر توسعه کشور قرار گیرد به صندوق تزریق شود.

ترکی حرکت به سمت تغییر و تحول و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت در صندوق بازنشستگی کشوری را مهم دانست و افزود: افزایش سن بازنشستگی، اصلاح منابعی که در زمان شاغل بودن به صندوق می رسد و افزایش نقش آفرینی در فعالیت های اقتصادی کشورمان می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص شرکت هایی که به این صندوق واگذار شده گفت: برخی از این شرکت ها سود مورد نیاز را به صندوق نمی رساند که این شرکت‌ها یا باید منحل شده یا ساماندهی شوند. ضمن اینکه تلاش کردیم تا صندوق از این پس در انتخاب شرکت های واگذار شده حق انتخاب داشته باشد که راهکارهای آن را در برنامه هفتم دیده‌ایم.

ترکی با بیان اینکه «صندوق بازنشستگی کشوری بیش از یک میلیون و ۶۷۰هزار بازنشسته در سراسر کشور را زیرپوشش خود دارد» اظهارداشت: تخصص‌ها و توانمندی‌های بازنشستگان باید شناسایی و مستند شود. قرار نیست بازنشسته توانمند و علاقمند به فعالیت در زمان بازنشستگی، خانه نشین باشد.

وی کانون های بازنشستگی را به سوی تشکیل شرکت های تعاونی و ارائه طرح در این زمینه دعوت کرد و افزود: راه اندازی تعاونی های بازنشستگان که توسط خود این عزیزان مدیریت شود می تواند ظرفیت های ارزشمندی را برای بازنشستگان ایجاد کند و از برکات آن همه بهره مند شوند. ضمن اینکه صندوق بازنشستگی نیز می تواند با توجه به طرح هایی که ارائه می شود، تسهیلات لازم را فراهم کند. همه تلاش و برنامه‌ریزی ما باید وابستگی صندوق و بازنشستگان را به منابع دولتی کاهش داده و در نهایت قطع کند.

ترکی با اشاره به فلسفه ایجاد صندوق بازنشستگی گفت: صندوق بازنشستگی کشوری برای تامین منابع خود نباید به دنبال ثبت شرکت باشد تا عده‌ای فقط حقوق بگیر باشند. بنابراین، اصلاح ساختار موجود از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است.

وی، ایجاد مجتمع های سیاحتی، گردشگری و فرهنگی و اجتماعی با توجه به ظرفیت استان ها را از برنامه های صندوق عنوان کرد و گفت: احداث خانه امید در بوشهر در صورتیکه زمین مناسب به این امر اختصاص یابد قابل انجام است و صندوق برای شروع کار با قید فوریت آمادگی لازم را دارد.

ترکی همچنین بهداشت و درمان و سلامت بازنشستگان زیرپوشش را یک اولویت مهم برای صندوق بازنشستگی ذکر کرد و افزود: باید خدمات بیمه ای را دنبال کنیم که فقط نقش رابط با مراکز درمانی را ایفا نکند. ما به بیمه ای نیاز داریم که اگر پولی پرداخت می‌کنیم خدمات مورد نیاز و با کیفیت دریافت کنیم. همچنین رسیدگی به بیماران خاص با شناسایی نوع بیماری و نیازهای این عزیزان نیاز به ساماندهی دارد که در دستور کار صندوق است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درخصوص معوقات حقوق قانونی سنوات گذشته و بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان گفت: با دولت و مجلس درحال گفتگو هستیم و این مواردی است که باید یقینا تعیین تکلیف شوند. همچنین قوانینی وجود دارد که ظاهرا فراموش شده که اینها یا باید تعطیل و حذف شوند یا اجرایی شوند تا حداقل تکلیف مشمولان این قوانین روشن شود.

«داریوش کشتکار» مدیر صندوق بازنشستگی استان بوشهر نیز در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده در این استان و مسائل و مشکلات بازنشستگان را بیان کرد.

بازدار رییس شورای کانون‌های بازنشستگی استان بوشهر نیز به نمایندگی از سایر روسای کانون های بازنشستگان استان نیز خواسته ها و مهمترین مشکلات را به اطلاع مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری رساند. عدم اجرای مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری، بیمه تکمیلی و غفلت مسوولان در اجرای ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، دائمی شدن همسان سازی در برنامه هفتم و اجرای آن در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، خودداری دستگاه‌های اجرایی از ارائه خدمات رفاهی به بازنشستگان، عدم اجرای حقوق بازنشستگان در مناطق جنگی، مغایرت ضریب افزایش حقوق برابر با نرخ تورم، بی توجهی مسوولان استان بوشهر برای واگذاری زمین جهت احداث خانه امید، اشتغال فرزندان بیکار بازنشستگان و تاخیر در عملی شدن پرداخت ۹ همت همسان‌سازی سال ۱۴۰۱ از مهم ترین مطالبات مدیران کانونهای بازنشستگی استان بوشهر بود.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10456

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: