کلیات لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه تصویب شد/ رئیس سازمان برنامه و بودجه: این برنامه کمیت پذیر است

با رای اعضای کمیسیون تلفیق؛

کلیات لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه تصویب شد/ رئیس سازمان برنامه و بودجه: این برنامه کمیت پذیر است

محسن زنگنه گفت: جلسه شنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲ کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در دو شیفت صبح و بعد از ظهر و با حضور جمعی از وزرای دولت برگزار شد.

وی تاکید کرد: نمایندگان این کمیسیون پس از بحث و بررسی و استماع گزارش برخی از وزرای دولت و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس مرکز پژوهش های مجلس، رئیس دیوان محاسبات و نقطه نظرات نمایندگان موافق و مخالف، با ۲۷ رای موافق ، ۶ رای مخالف و ۱ رای ممتنع  از مجموع ۳۴ نماینده حاضر با کلیات لایحه برنامه پنجساله هفتم توسعه موافقت کردند.

گفتنی است ؛ رئیس سازمان برنامه بودجه در جلسه عصر دیروز کمیسیون تلفیق و در راستای تببین ویژگی های برنامه هفتم توسعه گفت: امروز همکاران ما در دولت، در کمیسیون حاضر شدند و در بخشی از موضوعات تخصصی گزارشاتی را به نمایندگان ارائه کردند.

منظور تاکید کرد: در لایحه سعی کردیم وارد اصلاح قوانین دائمی نشویم. لایحه فوق دو مشخصه دارد و برخی از احکام این برنامه، سیاست های اجرایی برای اهداف کمی برنامه است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بخشی دیگر از احکام فوق برای دریافت مجوز قانونی از مجلس است، تاکید کرد: در این لایحه برای همه بخش ها اهداف کمی تعریف کردیم و در این بخش عددگذاری شده است. بنابراین این برنامه کمیت پذیر است.

وی با بیان اینکه در این برنامه وظایفی را به دستگاه ها محول کردیم، بیان کرد: ما سعی کردیم که به واقع برنامه هفتم مسئله محور باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره رشد اقتصادی پیش بینی شده در برنامه هفتم، بیان کرد: ما باید هر سال ۵ هزار همت تشکیل سرمایه داشته باشیم. امسال برآورد وزیر اقتصاد این است که تا سه هزار همت امکان تشکیل سرمایه وجود دارد. برای رسیدن به این هدف باید بتوانیم ۵۰ درصد تشکیل سرمایه را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: درباره تامین مالی باید تصمیمات مهمی را در برنامه اخذ کنیم. یکی از رویکردهای ما در تامین مالی این است که شرکت های سهامی عام پروژه را تعریف کنیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: مرکز از یکسال و نیم کار خود را روی برنامه هفتم توسعه آغاز کرد.

وی تاکید کرد: تاکنون مرکز پژوهش ها ۴۵ گزارش تخصصی درباره بخش های مختلف برنامه تهیه و در اختیار نمایندگان قرار گرفته است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس بیان کرد: مسئله محور بودن برنامه هفتم از جمله حسن های این برنامه قلمداد می شود. مسئله محور بودن بیشتر در این برنامه مدنظر قرار گرفته است؛  رابطه دولت با نفت ، مولدسازی ، اصلاح صندوق های بازنشستگی از جمله نقاط قوت این برنامه است و اما در برخی از حوزه ها اعتقاد داریم برنامه حائز ضعف های است یکی از این بحث ها، بحث تصویر ایران آینده است.

وی تاکید کرد: پیش بینی پذیری در اقتصاد باید در برنامه هفتم توسعه تقویت شود. همچنین ایجاد اشتغال در برنامه فوق نیاز به تقویت دارد.

جبار کوچکی نژاد در مخالفت با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: مسیر برنامه،مشکلات کشور را حل نمی کند. امروز مردم نگران فرهنگ، اقتصاد، خدمات و بسیاری از امورات خود هستند. مردم امروز به این برنامه چشم دوخته اند، بنابراین ما باید فکری اساسی کنیم و محل فکر کردن هم همین جا است.

وی تاکید کرد: اگر ما شرایط خاص کشور را نبینیم و برنامه را با این شرایط ترسیم نکنیم، حتما به بی راهه خواهیم رفت.

این نماینده مجلس بیان کرد: در این برنامه راه های تامین مالی به درستی مشخص نشده است.

سید البرز حسینی در موافقت با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: ما نمی توانیم خودمان را جدای از جهان ببینیم لذا بخشی از رفتار کلان کشور ما مرتبط با مابقی جهان است.

وی تاکید کرد: برنامه باید برای کشور قدرت و ثروت تولید کند، اگر خارج از این موضوع به مباحث ریز بپردازیم از محوریت اصلی خارج می شویم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما اگر این برنامه را برگردانیم، آیا فرصتی هست از دل این مروادات ما برنامه ای جامعی به دست بیاید. اگر می خواهیم یک برنامه حداقلی داشته باشیم باید به این برنامه رای دهیم.

محمدحسن آصفری در موافقت با کلیات برنامه هفتم توسعه بیان کرد: برنامه هفتم توسعه حسن های خوبی دارد و دنبال این نیست که تمام مسایل کشور را حل کند.

وی تاکید کرد: برنامه هفتم توسعه در حوزه های مختلف به ویژه صنعت موارد و مسایل خوبی را مدنظر قرار داده است. در حوزه دفاعی و امنیتی موضوعات خوبی در برنامه منعکس شده است.

علیرضا ورناصری در مخالفت با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: اساسی ترین ایراد این لایحه این است که شرایط کشور را خیلی عادی جلوه داده است‌.

وی تاکید کرد: باید به مسایل اصلی کشور در برنامه توجه کنیم . آیا در این برنامه به همه مسایل اصلی کشور توجه شده است؟ در برنامه فوق به موضوع ارتباطات و حمل و نقل توجه خوبی نشده است.

احمد راستیه در موافقت با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: باید ببینیم در برنامه هفتم توسعه چه اهدافی را دنبال می کنیم. امکان رصد و پایش و ارزیابی در برنامه باید مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیاست های درستی را درباره اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم توسعه منعکس کرده است.

سید علی یزدی خواه در موافقت با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: در این برنامه به موضوعات معیشتی مردم توجه شده است و متولیان احکام این برنامه به درستی مشخص شده اند.

روح الله ایزدخواه در مخالفت با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: فقدان رویکرد مشخص، اولین ضعف برنامه هفتم توسعه است. در زمینه واگذاری غلط شرکت ها مسائلی در این برنامه در نظر گرفته نشده است. در این برنامه استراتژی صنعتی مد نظر قرار نگرفته است. بخش تعاون و دانش بنیان ها در این برنامه ضعیف دیده شده است.

اقبال شاکری در موافقت با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه بیان کرد: انصافا در طرح های تحولی مسکن موضوعات پیشنهاد شده در برنامه، قابل تقدیر است. رابطه دولت و نفت و مولدسازی از جمله اتفاقات برنامه هفتم توسعه است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11278

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: