مرکز آمار ایران: کاهش نرخ بیکاری به ۸,۲ درصد / ثبت ۷۲۸ هزار شغل جدید در بهار امسال

مرکز آمار ایران: کاهش نرخ بیکاری به ۸,۲ درصد / ثبت ۷۲۸ هزار شغل جدید در بهار امسال

مرکز آمار ایران اعلام کرد: در بهار ۱۴۰۲، نرخ بیکاری جمعیت ١۵ ساله و بیشتر، ۸,۲ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱.۲ درصد بوده است.
به گزارش اقتصاد کشور به نقل مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز آمار ایران، بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار بهار ١۴٠٢، بررسی نرخ بیکاری افراد ١۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۸,۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١۴٠١) ، یک درصد کاهش یافته است.
همچنین در بهار ١۴٠٢، به میزان ۴۱,۲ درصد جمعیت ١۵ ساله و بیشتر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند. یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١۴٠١) سه دهم درصد افزایش یافته است.
جمعیت شاغلان ١۵ ساله و بیشتر در این فصل، ٢۴ میلیون و ٣٠۶ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل، ٧٢٨ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١۴٠٢، بخش خدمات با ۵۱,۳ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخش‌های صنعت با ۳۳.۱ درصد و کشاورزی با ۱۵.۵ درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
این گزارش می‌افزاید: نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢۴ ساله، حاکی از آن است که ۲۱,۶ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ١۴٠٢ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١۴٠١) ۲.۴ درصد کاهش یافته است.
همچنین بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣۵ ساله نیز نشان می‌دهد که در بهار ١۴٠٢، ۱۵,۵ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند که بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار ١۴٠١، به میزان ۱.۱ درصد کاهش یافته است.
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11274

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: