سازمان هواشناسی: برای پیش‌بینی آب‌وهوا به مدل‌های خارجی وابسته هستیم

سازمان هواشناسی: برای پیش‌بینی آب‌وهوا به مدل‌های خارجی وابسته هستیم

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری تسنیم ؛ رئیس سازمان هواشناسی با بیان”هنوز به مرحله تهیه مدل جهانی برای پیش‌بینی هواشناسی نرسیده‌ایم”گفت: مدل‌های منطقه‌ای را ایرانی کرده و از آنها استفاده می‌کنیم.

سحر تاجبخش مسلمان یادآور شد: در زمان حاضر برخی از سامانه‌های هواشناسی بر اساس مدل‌های بومی راه‌اندازی شده، خروجی می‌دهد.

وی افزود:‌ این‌که بتوانیم از صفر تا ۱۰۰ یک مدل جهانی برای پیش‌بینی هواشناسی را بنویسیم، هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: اما در مدل‌های منطقه‌ای از مدل‌های “متن باز” موجود استفاده کرده و به تعبیری آنرا ایرانی کرده و از آن استفاده می‌شود.

تاجبخش پیش‌تر با بیان اینکه در «سازمان هواشناسی گیر داریم» گفته بود: در بحث تجهیزات هواشناسی با استانداردهای بین‌المللی فاصله داریم. یکی از نیازهای اساسی و ضروری کشور، شبکه راداری است. ترکیه با مساحت حدود ۸۰۰ هزار کیلومتر مربع ۱۷ رادار هواشناسی را دور تا دور کشور نصب کرده است. این درحالی است که در ایران با احتساب نصب رادار لرستان در زمان حاضر ۱۰ رادار داریم!

وی با بیان اینکه نیمه شرقی کشور رادار ندارد و باید شبکه پایش هواشناسی را تجهیز کنیم در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص تعداد نیاز کشور به رادارهای هواشناسی ادامه داد: در زمان حاضر حداقل ۱۶ رادار هواشناسی در کشور کمبود داریم، درخواست تامین فوری این تعداد رادار را ارائه داده‌ایم که به اطلاع رییس‌جمهوری هم رسیده است.

رییس سازمان هواشناسی کشور درباره تامین تجهیزات مورد نیاز هواشناسی، گفت: تامین تجهیزات فرآیندهایی دارد و همه را باید از خارج خریداری کنیم. شرایط تحریم کار را سخت کرده اما تلاش می کنیم با کمک دولت، وضع را بهبود ببخشیم. کار سخت است و مسئله تحریم خیلی ما را اذیت می کند، اما سعی می کنیم با دور زدن تحریم‌ها، تجهیزات را تامین کنیم.

وی همچنین با تاکید بر این که باید هشدارهای سازمان هواشناسی دقیق تر شود، اظهار کرد: برای این کار نیازمند داده و اطلاعاتی هستیم. الان نمی دانیم درختان فرسوده کجا هستند یا محل تابلوهای تبلیغاتی ناپایدار کجا قرار دارند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13549

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: