سال آینده کنسرو ماهی معاف از مالیات می‌شود؟/۳۱ فروردین روز «گندم»

کشاورزی در هفته‌ای که گذشت؛

سال آینده کنسرو ماهی معاف از مالیات می‌شود؟/۳۱ فروردین روز «گندم»

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر، شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۱ مناسبت جدید را برای درج در تقویم رسمی کشور تصویب کرده که ۷ مناسبت آن مربوط به احیای فرهنگ روستا و تولیدات کشاورزی است.

۳۱ فروردین روز گندم و نان، ۲۰ اردیبهشت روز گل محمدی و گلاب، ۳۱ مرداد روز عسل، ۲۵ شهریور روز خرما، ۵ آبان روز زعفران، ۷ آبان روز انار و ۴ آذر روز زیتون در ضمیمه تقویم رسمی کشور ثبت می‌شود.

پیگیری یک تخلف

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در خرید تعداد نان وجود ندارد و خبر هر کارت بانکی فقط می‌توان ۴ عدد نان خریداری کرد، کذب محض است. بدون شک با نانوایی‌های متخلف برخورد می‌شود.

به گفته این مقام دولتی، دستورالعمل فروش نان توسط اتحادیه‌های نانوایان وضع نشده است و بازرسان وزارت جهاد کشاورزی نیز پیگیر تخلف نانوایان در این زمینه هستند.

کاهش عوارض صادراتی دو محصول

معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ۲۳ آذر در نامه‌ای به رئیس گمرک ایران عوارض صادراتی گوجه فرنگی زراعی را ۵۵ درصد اعلام کرد. این عدد برای پیاز ۱۰۰ درصد بود.

افزایش برداشت این دو محصول تعرفه صادراتی را دوباره کاهش داد و در حال حاضر عوارض صادراتی پیاز ۴۰ درصد و گوجه فرنگی ۳۰ درصد است.

پیش‌بود سیب‌زمینی و آمار صادرات

به گفته رئیس پیشین اتحادیه بارفروشان تهران، امسال بالای ۵.۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید شده که مازاد نیاز داخل است. امکان صادرات در سطح بالا وجود ندارد زیرا کشت سیب زمینی در جهان روند افزایشی داشته است.

در ادامه سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره میزان صادرات ۹ ماهه نخست سال گفت، ۱۹۶ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۴۱۵ کیلوگرم سیب زمینی به ارزش ۷۲ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۵۳۹ دلار به ۱۴ کشور صادر شده است که نسبت به ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۵۴ درصدی در وزن و ۱۶۹ درصدی در ارزش همراه بوده است. سال گذشته ۷۷ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۳۶۷ کیلو گرم به ارزش ۲۶ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۹۸۷ دلار سیب زمینی از کشور صادر شد.

همچنین مجموع صادرات این محصول در سال ۱۴۰۱، ۱۰۵ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۱۵۸ کیلو گرم به ارزش ۳۹ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۱۸۱ دلار بود.

مقاصد صادراتی سیب زمینی ایران به کشورهای ترکمنستان، افغانستان، عراق، آذربایجان، امارات، پاکستان، کویت، عمان، قطر، سوریه، ازبکستان، قزاقستان، ارمنستان و ترکیه است.

اصلاح ارقام و افزایش تولید

اصلاح رقم محصولات کشاورزی سبب افزایش بهره‌وری و افزایش مقاومت گیاهان به بیماری و آفت می‌شود اما قیمت بالای آن بازار را به نفع بذرهای قدیمی تمام کرده است. رئیس گروه نهال و بهبود ارقام کشور از تولید بخشی از نهال‌های کشور در نهالستان‌های فاقد مجوز خبر داد و گفت، لیبل‌ها، شناسنامه گیاه محسوب می‌شوند و نهال‌های لیبل آبی، گیاهانی هستند که «اصالت» و «سلامت» آنها تأیید شده از سوی آزمایشگاه‌های داخلی و خارجی است.

وی افزود، این نهال‌ها عاری از ویروس بوده و سبب افزایش ۳۰ درصد محصولات باغی می‌شوند. همچنین امکان ایجاد باغ‌های متراکم و فوق متراکم را با امکانات مکانیزاسیون برای کشور فراهم می‌کنند. اما قیمت، بازار را به نفع نهال‌های بدون گواهی کرده زیرا نرخ آنها بین ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان بوده ولی گیاهان پرورش یافته از بانک ژنتیک اصلاح شده بین ۱۸۰ تا ۳۲۰ هزار تومان قیمت دارند.

این مسئول دولتی درباره آمار نهال‌های تولیدی کشور اظهار کرد، حدود ۶۸ میلیون نهال دارای مجوز در کشور تولید می‌شود که از این تعداد ۶۳۰ هزار نهال یعنی فقط یک درصد گواهی‌شده و اصالت و سلامت آنها تأیید می‌شود.

همچنین در راستای تشویق باغداران به نوسازی درختان به خریداران رقم‌های لیبل آبی، یارانه اختصاص یافته و سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه به صورت اسناد خزانه به این نوع نهال‌ها تخصیص یافت. در حال حاضر ۷۰ درصد باغات کشور نیاز به نوسازی دارند.

مروری بر بازار گوشت

به گفته کارشناسان بازار هوشمند بوده و عرضه و تقاضا تنظیم کننده آن است. در نیمه نخست سال با اعیاد قربان و سعید خم قیمت گوشت افزایش یافت. در ادامه، هفته پایانی آذر دوباره شاهد افزایش قیمت در بازار گوشت قرمز بودیم.

در نیمه نخست با واردات گوشت گرم گوسفندی و نیز گوساله تلاش شد تا گوشت با نرخ مناسب‌تر به دست مصرف کننده برسد. به این ترتیب هر بسته یک کیلو گرمی گوشت گرم گوسفندی (وارداتی) در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مبلغ ۳۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسید و این مبلغ برای بسته‌های دو کیلو گرمی ۷۲۲ هزار تومان بود. این امر تا حدودی مانع جهش قیمت گوشت قرمز شد. هفته پایانی آذر با کاهش عرضه گوشت گرم وارداتی، نرخ گوشت دوباره روند افزایشی پیدا کرد.

دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور در این خصوص گفت، واردات گوشت گرم قرمز کاهش یافته زیرا دی ماه مصادف با عید ژانویه و تعطیل رسمی کشورهای زیادی در جهان است. دلیل دوم به توزیع خرد گوشت قرمز بر می‌گردد. در نیمه نخست سال گوشت فقط از طریق یک شبکه انجام می‌شد به این ترتیب گوشت وارداتی گرم به انجمن صنعت بسته بندی تحویل و پس از بسته بندی از طریق شرکت‌های انجمن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور توزیع می‌شد؛ اما در حال حاضر عرضه به شکل خرد انجام می‌شود.

وی افزود، شرکت تعاونی انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی برای اینکه عرضه صفر نشود، یک محموله گوشت یخ زده برزیلی وارد و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع شد.

گفتنی است، ابتدای سال دولت در راستای حمایت از دامداران هر کیلو گوشت گرم گوسفندی را ۳۵۳ هزار تومان خریداری و با پرداخت یارانه به مبلغ ۲۶۶ هزار تومان (برای حمایت از مصرف کننده) در اختیار صنعت بسته بندی قرار می‌داد. این مبلغ برای گوشت گوساله هم ۲۳۰ هزار تومان خرید از دامدار بود که با یارانه پرداختی به آن، ۱۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسید.

خلف وعده

کاهش قدرت خرید، برخی اقلام را از سبد غذایی بعضی از خانوارهای ایرانی حذف کرده است. کنسرو ماهی از اقلامی است که بازار تقاضا آن ریزشی بوده و رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران اظهار می‌کند که به دلیل قیمت گذاری دستوری و بهم خوردن توازن در این صنعت شاهد افزایش بی رویه نرخ تون‌ماهیان به عنوان مواد اولیه کنسرو ماهی بودیم. تولیدکنندگان به دنبال این هستند که محصولات با قیمت مناسب به دست مصرف کننده که عموماً از اقشار پایین جامعه بوده‌اند، برسد. افزایش قیمت سبب شده تا این محصول از سبد مصرف خانوار ایرانی حذف شود.

وی پیشنهاد داد، معاف کردن این محصول از مالیات ارزش افزوده یکی از راه‌هایی است که به مناسب سازی نرخ کنسرو ماهی کمک می‌کند. در این خصوص مکاتبات بسیاری با وزارت بهداشت و وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شد و در حال انجام است. طبق جز ۵- ۴ بند الف ماده ۹ قانون مالیات ارزش افزوده، وزارت بهداشت هر سال باید فهرست کالاهایی که تشخیص می‌دهد در راستای معافیت مالیاتی به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام می‌کند. پس از پیگیری کنسرو ماهی جز این کالاها قرار گرفت اما سال گذشته سازمان امور مالیاتی تمکین نکرد. پس از پیگیری از طریق وزیر اقتصاد قرار شد امسال مشمول معافیت مالیاتی شود که باز هم خلف وعده شد. از سوی دیگر برای رسیدن کنسرو ماهی به دست مردم با سازمان میادین میوه و تره بار صحبت شد که این محصول پروتئینی با ۱۵ درصد تخفیف عرضه شود اما این سازمان نپذیرفت و عنوان کرد این تخفیف باید ۲۰ درصد باشد.

وی همچنین اعلام کرد، قیمت گذاری کنسرو ماهی از نرخ گذاری پیشین خارج شده و در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=17756

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: