پشت‌پرده اجتناب کشتیرانی بین‌المللی از تردد در دریای سرخ ‌

پشت‌پرده اجتناب کشتیرانی بین‌المللی از تردد در دریای سرخ ‌

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، تلاش‌های ایالات متحده برای تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی با هدف به اصطلاح حفاظت از کشتیرانی در باب المندب و دریای سرخ این سوال را مطرح می‌کند که چه کسی از این امر سود می‌برد؟‌

نیروهای مسلح یمن از یک ماه پیش به منظور اعلام همبستگی با نوار غزه با اخطار به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی آنها را از عزیمت به سمت بندر ام الرشراش (ایلات در فلسطین اشغالی) بازمی‌دارد و در صورتی که این کشتی‌ها چندین بار اخطار را نادیده بگیرند، مورد هدف قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر  واشنگتن از تشکیل ائتلافی دریایی با مشارکت ۱۰ کشور از جمله انگلیس، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل، اسپانیا در مقابله با تهدیدهای ارتش یمن در دریای سرخ با نام عملیاتی نخبر داده بود که هم اینک، منابع خبری از کناره‌گیری متحدان آمریکا از جمله فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از این ائتلاف خبر می‌دهند.

به دنبال تداوم مقابله نیروهای مسلح یمن با کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی چندین شرکت کشتیرانی کانتینری از تعلیق سفرهای خود از طریق دریای سرخ خبر دادند که برجسته‌ترین آن شرکت‌های مرسک، ام اس سی، سی ام آی-سی جی ام و شرکت نفت و گاز بریتیش پترولیم است.

در همین خصوص عامر الشوبکی، کارشناس اقتصاد بین المللی و امور انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی تصریح کرد کشورهای غربی در راستای تلاش برای گسترش نفوذ علیه یمنی‌ها و کاستن از فشار بر اسرائیل در قضیه جنگ غزه، مساله تنگه باب المندب را به‌طور تصنعی بین‌المللی کرده‌اند.

الشوبکی افزود: یمنی‌ها به وضوح اعلام کردند که همه کشورهای عبوری از دریای سرخ در معرض اخطار و هدف گیری قرار ندارند بلکه تنها با کشتی‌هایی که برای اسرائیل کالا می‌برند، مقابله می‌شود و این عملیات هم با هدف پایان دادن به تجاوز نظامی وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: از همین رو نه یمنی‌ها و نه هیچ منبع غربی رسمی از هدف گرفته شدن کشتی‌هایی که با اسرائیل ارتباطی نداشته باشند، گزارش یا خبری ندادند.

این کارشناس تاکید کرد فشار شرکت‌های بزرگ بر دولت‌های غربی با تعلیق کشتیرانی در دریای سرخ با دستور دولت آمریکا صورت گرفته است.

وی به عنوان شاهدی بر این موضوع گفت که مرسک دانمارکی، دومین شرکت بزرگ کشتیرانی جهان، از تصمیم خود برای بازگرداندن کشتیرانی به مسیر دریای سرخ با وجود ادامه حملات یمنی‌ها خبر داده است تا معلوم شود که آمریکا درصدد بین المللی کردن مساله دریای سرخ است و تشکیل ائتلاف گامی تصنعی برای دستیابی به اهداف سیاسی است .

شرکت دانمارکی مرسک شامگاه یکشنبه اعلام کرد که به زودی سفر کشتی‌های این شرکت از طریق تنگه باب المندب که از ۱۵ دسامبر به حالت تعلیق درآمده بود، از سر گرفته می‌شود.

وی افزود: ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق دریا حمل می‌شود که ۱۲ درصد از آن از تنگه باب المندب می‌گذرد، در حالی که بیش از ۱۰ درصد نفت حمل شده و هشت درصد گاز طبیعی از طریق دریا از دریای سرخ عبور می‌کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در روزهای اول بحران دریای سرخ، قیمت گاز طبیعی مایع ۱۵ درصد جهش داشت و در چند روز گذشته این افزایش به ۸ درصد کاهش یافت.

الشوبکی گفت: عبور کشتی‌های ویژه حمل و نقل انرژی از مسیر دماغه امید نیک در جنوب آفریقای جنوبی، برخی بنادر دریافت انرژی را  نیز با بحران مواجه می‌کند علاوه بر اینکه مشکل کمبود کشتی را ایجاد خواهد کرد که همه این‌ها به نابسامانی‌های قبلی در اروپا در نتیجه جنگ اوکراین افزوده شده است.

الشوبکی با اشاره به تاثیر تعلیق کشتیرانی در دریای سرخ بر درآمد کانال سوئز گفت: مصر تنگه باب المندب را برای خود دارای اهمیت استراتژیک می‌داند و دلیل آن این است که این تنگه تنها دروازه ورود به کانال سوئز است و هر گونه تأثیری که بر این تنگه تأثیر بگذارد، در داخل مصر نیز بازتاب خواهد داشت.

وی افزود: درآمدهای کانال سوئز یکی از برجسته ترین درآمدهای ارزی مصر است که سالانه بیش از ۹ میلیارد دلار است، در حالی که دولت مصر به افزایش ناوبری از طریق کانال با گسترش پروژه های توسعه  این آبراه مصری وابسته است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=17100

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: