سقوط آزاد بازار سرمایه/ زیان سهامداران سنگین شد

سقوط آزاد بازار سرمایه/ زیان سهامداران سنگین شد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبر آنلاین؛ معاملات امروز بازار سهام امروز با افزایش شدید عرضه‌ها همراه بود و اغلب سهام در محدوده صف فروش معامله می‌شدند. این شرایط را در حالی در بازار سرمایه شاهد هستیم که بازارهای طلا، سکه و ارز در حال مرزشکنی قیمت‌ها هستند و این اتفاق، موج نگرانی را در میان سهامداران ایجاد کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دو روز اول هفته‌جاری، شاخص بورس تهران ۶۸ هزار و ۴۵۹ واحد سقوط کرده است؛ به این شکل که دیروز ریزش ۱۶ هزار و ۸۶۴ واحدی رقم خورد و امروز هم افت ۵۱ هزار و ۵۹۵ واحدی در بازار ثبت شد.

بر همین اساس، بازار سرمایه در حال حاضر در مرز کانال ۲ میلیون واحد ایستاده است و یک تکان کوچک، این بازار را به یک کانال پایین‌تر می‌اندازد. هم‌اکنون شاخص‌کل بورس تهران ۲ میلیون و هزار و ۲۶۸ واحد است و تنها در یک روز، ۲.۵ درصد سقوط کرده است.

سقوط آزاد بازار سرمایه/ زیان سهامداران سنگین شد

دلایل ریزش سنگین بورس

گزارش‌ها از روند بازار، شدت گرفتن صف فروش سهام را در بازار سرمایه نشان می‌دهد. بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره دلایل ریزش سنگین بورس می‌گوید: ریزش ارزش بورس به نظر می‌رسد بیشتر هیجانی و مربوط به تحولات خاورمیانه به دلیل شروع جنگ حماس و اسراییل است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر بازار نسبت به اتفاقات واکنش نشان می‌دهد و در کل بازار، بورس ایران نسبت به رویدادهای بین‌المللی خیلی حساس شده است و بلافاصله اثر را روی تابلوی بورس می‌بینیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: به نظر من، این واکنش‌ها هیجانی و احساسی است و از آن طرف، شاهد هستیم که نرخ ارز در بازار افزایش داشته است.

صمدی متذکر می‌شود: افزایش نرخ ارز اثر خود را روی همه بازارها می‌گذارد؛ مثل بازار طلا و خودرو و عجیب است که بورس، واکنش احساسی و هیجانی نسبت به شرایط نشان می‌دهد.

وی یادآور می‌شود: البته باید به این نکته هم توجه کنیم که قیمت جهانی نفت که تا محدوده ۹۵، ۹۶ دلار رشد کرده بود و سایر کامودیتی‌ها، عقب‌نشینی کردند. این هم روی تابلوی بورس اثرگذار بود، اما آنچه که امروز در بازار سهام می‌بینیم، ارتباطی به افت قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی ندارد و به نظر می‌رسد یک واکنش هیجانی به وقایع جنگ اسراییل و فلسطین است.

پیش‌بینی روند آتی بازار

این کارشناس بازار درباره روند آتی بازار سرمایه می‌گوید: در حال حاضر قیمت سهم‌ها و تابلوها در محدوده جذابی قرار دارد و از نظر تکنیکالی، شاخص به محدوده حمایتی نزدیک شده است.

صمدی می‌افزاید: از طرف دیگر، داریم به پایان مهرماه نزدیک می‌شویم و گزارش ۶ ماهه عملکرد شرکت‌ها باید منتشر شود، بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازار به این اتفاقات و وقایع واکنش مثبت نشان دهد، اما بازار خیلی هیجانی عمل می‌کند.

وی تصریح می‌کند: البته حواشی‌ای که در دو هفته گذشته از سمت وزارت راه و شهرسازی برای خروج سیمان و فولاد از بورس ایجاد شده، در شرایط امروز بازار سرمایه بی‌اثر نبوده است و سهامداران را کم‌کم نسبت به سیاست‌های دولت بی‌اعتماد می‌کند.

این کارشناس متذکر می‌شود: البته سیمان و فولاد از بورس خارج نمی‌شوند، اما سیاست‌های دولت و ایجاد جو روانی، بازار را دچار مشکل کرده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13458

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: