گرانی مواد غذایی و هتل‌ها نرخ تورم ترکیه را بالاتر برد

گرانی مواد غذایی و هتل‌ها نرخ تورم ترکیه را بالاتر برد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، آمارهای رسمی امروز چهارشنبه در آنکارا نشان داد که نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه دسامبر(آذر ماه) ۶۴.۷۷ درصد افزایش یافته است و این انتظار می‌رود این  روند افزایشی در ماه‌های آینده پس از افزایش شدید حداقل دستمزد ادامه یابد. تورم سالانه نوامبر (آبان ماه) در ترکیه به ۶۱.۹۸ درصد رسیده بود.

بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه، تورم ماهانه این کشور  در دسامبر گذشته هم به ۲.۹۳ درصد رسیده است، در حالی که در نوامبر ۳.۲۸ درصد بود.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  رویترز، تورم ماهانه ترکیه در ماه‌های اخیر همزمان با سیاست انقباض پولی شروع به کاهش کرد.

نظرسنجی رویترز نیز پیش‌بینی کرده بود تورم سالانه ترکیه در دسامبر گذشته به ۶۵.۱ درصد و تورم ماهانه به ۳.۱ درصد افزایش یابد.

این افزایش نرخ  تورم در ترکیه به دلیل قیمت‌های بخش هتل‌ها و رستوران‌ها در سال گذشته بوده که ۹۳.۲ درصد را به ثبت رساند و پس از آن بخش آموزش که با ۸۲.۱ درصد در راس گرانی‌ها در این کشور قرار گرفت.

قیمت خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های غیرالکلی در ترکیه نیز طی سال گذشته ۷۲ درصد افزایش یافت.

بانک مرکزی ترکیه پس از سال‌ها اتخاذ تسهیل کمی در سیاست پولی در ژوئن گذشته مسیر خود را معکوس کرد و با هدف کنترل تورم، نرخ بهره را با ۳۴۰۰ واحد افزایش به ۴۲.۵ درصد رساند. اما  در پایان سال گذشته، دولت ترکیه حداقل دستمزد سال جدید را ۴۹ درصد افزایش داد، افزایشی که بیش از حد انتظار بود.

به گفته کارشناسان اقتصادی، حدود هفت میلیون نفر در ترکیه از افزایش حداقل دستمزد منتفع می‌شوند و احتمالاً این افزایش در ماه‌های آینده به افزایش نرخ تورم کمک می‌کند.

تورم ترکیه به دنبال بحران ارزی این کشور در پایان سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و به بالاترین سطح خود در ۲۴ سال گذشته رسید و در اکتبر ۲۰۲۲ به رقم ۸۵.۵۱ درصد رسید. ارزش لیر در برابر دلار در سال گذشته حدود ۳۷ درصد کاهش یافت.

این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که شاخص بهای تولیدکننده کشور در ماه دسامبر آذرماه به صورت ماهانه ۱.۱۴ درصد و به صورت سالانه ۴۴.۲۲ درصد افزایش یافته است.

افزایش حجم صادرات ترکیه

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیروز سه شنبه گفت، صادرات کشورش در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسید و نسبت به سال قبل ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۲۵۵ میلیارد و ۸۰۹ میلیون دلار رسید.

وی در نشست خبری افزود: معتقدم بهبود تراز حساب جاری با کاهش کسری تجاری طی ماه‌های گذشته نوامبر  و دسامبر (آبان و آذر) ادامه خواهد داشت.

داده‌های وزارت بازرگانی ترکیه نشان می‌دهد که واردات ترکیه طی سال گذشته با ۰.۵۱ درصد کاهش به ۳۶۱.۸۵ میلیارد دلار رسیده است.

کسری تجاری ترکیه طی سال ۲۰۲۳ با ۳.۲ درصد کاهش به صورت سالانه به ۱۰۶.۰۴ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که کسری تجاری ترکیه تنها در ماه دسامبر با ۳۷ درصد کاهش نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۶.۱ میلیارد دلار رسیده است.

عمر بولاط، وزیر بازرگانی ترکیه نیز به نوبه خود گفت که کشورش قصد دارد صادرات خود را در سال ۲۰۲۴ به ۲۶۷ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۶ به ۳۰۲ میلیارد دلار افزایش دهد.

وی تصریح کرد: عملکرد قوی صادرات ترکیه به ثبت افزایش ۵.۹ درصدی نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه سوم سال گذشته کمک کرد و به این ترتیب رشد مستمر خود را برای سیزدهمین سه ماهه متوالی حفظ کرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=17449

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: