وزارت نفت در مسیر توسعه و پیشرفت

وزارت نفت در مسیر توسعه و پیشرفت

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  شانا، وزارت نفت در این مدت تلاش کرده با استفاده از همه ظرفیت‌ها و شناسایی بازارهای تازه، تحریم‌ها را بی‌اثر کند که از آن جمله می‌توان به حضور در پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای افزایش صادرات نفت و بازارسازی برای آن اشاره کرد.

نتیجه این تلاش‌ها رشد ۶۰ درصدی تولید نفت، افزایش ۵۰ میلیون مترمکعبی تولید روزانه گاز طبیعی و افزایش ظرفیت پالایش نفت تا ۲۱۰ هزار بشکه در روز را در پی داشته است.

رکورد صادرات گاز طبیعی، نفت‌خام و میعانات گازی  هم از سال ۱۳۹۷ تاکنون شکسته شده که نتیجه اقدام‌های مثبت با راهبرد توسعه دیپلماسی انرژی به‌ویژه با کشورهایی مانند روسیه، چین، کشورهای منطقه و آمریکای لاتین بوده است.

در این بین نباید از رکورد تازه ذخیره‌سازی گاز در ۱۰ سال اخیر غافل شد که در سال ۱۴۰۲ با ذخیره‌سازی ۳ میلیارد مترمکعب در مخازن شوریجه و سراجه ثبت شد.

اما این همه ماجرا نیست!

این اقدام‌ها به گواه بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تأثیرات مثبتی در کشور داشته و سبب رشد اقتصادی بخش نفت و گاز در سه ماه نخست، دوم و سوم سال ۱۴۰۲ شده است که به‌ترتیب ۱۹.۸، ۲۵،۶ و ۲۱.۸ ثبت شدند و این روند ادامه دارد.

توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و تکیه بر توان داخل راهبرد مهم دیگر در شرایط تحریم است و وزارت نفت اکنون با ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان همکاری می‌کند.

وزارت نفت دولت سیزدهم همچنین با توجه به اهمیت موضوع جمع‌آوری گازهای مشعل پالایشگاه‌های گازی این شاخص را بهبود بخشیده و در حوزه گازهای همراه نفت از جمع‌آوری روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب در ابتدای دولت سیزدهم به رقم ۱۷ میلیون  و ۵۰۰ هزار مترمکعب رسیده است.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲۰ سال تعلل، اقدام ماندگار دیگری است که اوجی و همکارانش به ثمر نشاندند تا تولید حداکثری گاز از این میدان مشترک سه سال زودتر انجام شود.

از سویی نباید بهره‌برداری پالایشگاه گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌عنوان ایرانی‌ترین پالایشگاه گازی کشور را فراموش کرد که تکمیل آن به‌دست متخصصان داخلی انجام شد.

بهره‌برداری از میدان‌های نفتی سپهر و جفیر، پتروشیمی گچساران، پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس، فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان و واحد تصفیه نفت گاز پالایشگاه اصفهان تنها چند نمونه از ابرپروژه‌هایی هستند که در دولت سیزدهم تکمیل شدند.

البته اوجی در این بین از کارکنان و سرمایه انسانی هم غافل نمانده و گام‌های بلندی برای بهبود معیشت آنها برداشته است.

تسریع در روند تبدیل وضعیت‌ها، جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت و برگزاری آزمون استخدامی تنها بخشی از این اقدام‌هاست.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=20051

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: