طرح جوانی جمعیت ۳۲۰۰۰ خانواده را صاحب زمین کرد

طرح جوانی جمعیت ۳۲۰۰۰ خانواده را صاحب زمین کرد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با تصویب مجلس، آبان ماه ۱۴۰۰ توسط رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد. بخش مهمی از این قانون واگذاری زمین رایگان به خانوار دارای سه فرزند و بیشتر است. با تأمین زمین، در مرحله اول اجرای این طرح، از عید غدیر تا قربان امسال، ۷۵۰۰ خانوار زمین را دریافت کردند و مرحله دوم طرح نیز از روزهای گذشته شروع شده است.

در مرحله دوم واگذاری زمین به متقاضیان در قانون جوانی جمعیت، ۲۰ هزار خانوار زمین دریافت می‌کنند که خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، مشمول این طرح هستند. قرار است این زمین‌ها ۱۰ روزه تحویل مشمولان شود.

براساس قانون جوانی جمعیت، دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان (۲۰۰ متر) برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از پانصدهزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط واگذار کند و سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکین تحویل داده می‌شود.

برای ساکنان شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر، زمین یا واحد مسکونی بسته به اعلام ظرفیت توسط دولت مبنی بر وجود زمین یا واحد مسکونی در شهرک‌های اطراف یا شهرهای جدید یا شهرهای مجاور یا زادگاه پدر یا مادر مشروط به اینکه بالاتر از پانصد هزار نفر نباشد، اختصاص می‌یابد.

با توجه به اینکه در برخی کلانشهرها تأمین زمین مشکلات و موانعی دارد یا کمبود زمین وجود دارد به متقاضیان دریافت زمین جوانی جمعیت در شهرهای جدید و یا شهرک‌های اطراف این کلانشهرها زمین واگذار می‌شود. در شهر تهران نیز متقاضیان می‌توانند زمین خود را از شهرهای اطراف دریافت کنند.

در همین راستا، صبح امروز در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، مرحله دوم واگذاری زمین قانون جوانی جمعیت شروع شد و در استان تهران ۲۵۰۰ خانوار زمین دریافت کردند. متوسط متراژ زمین‌ها ۲۰۰ متر است که به گفته متولیان بخش مسکن، هزینه آماده‌سازی هر قطعه زمین ۲۰۰ میلیون برآورد می‌شود. زمین برای متقاضیان این طرح رایگان است اما خانوار دارای سه فرزند باید بخشی از هزینه آماده‌سازی زمین را بپردازند ولی خانوار دارای ۴ فرزند هیچ هزینه‌ای برای آماده‌سازی زمین پرداخت نمی‌کنند.

این نشست که با حضور خانواده‌های بالای سه فرزند برگزار شده بود با حضور گسترده فرزندان خانواده‌ها رنگ وبویی متفادت از یک نشست دولتی داشت.

* ۳۲ هزار قطعه زمین به مردن تحویل شد

در همین راستا مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحویل ۲۵۰۰ قطعه زمین به متقاضیان اظهار داشت: قانون جوانی جمعیت افتخار مجلس کنونی است و اجرای این قانون برای دولت بسیار مهم است و رئیس‌جمهور به آن تاکید دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۳۲ هزار قطعه زمین در سراشر کشور تحویل مردم‌شده است و کار تحویل این زمین‌ها کار بسیار پیچیده‌ای است.

وی افزود: موضوع جمعیت برای همه مردم و کارشناسان مهم است و اگر با رویه قبل ادامه می‌دادیم، تا ۲۰ سال آینده با بحر‌ان‌های جدی مواجه می‌شدیم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13070

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: