صادرات نفت و گاز روسیه به چین رکورد شکست

صادرات نفت و گاز روسیه به چین رکورد شکست

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس: بر اساس داده‌های گمرک چین، روسیه صادرات گاز مایع، گاز از طریق خط لوله و نفت خود به چین را در سال ۲۰۲۳ به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

گمرک چین اعلام کرد که چین حدود هشت میلیون تن گاز مایع روسیه را به قیمت ۵.۱۸ میلیارد دلار وارد کرده  و با این حساب افزایش عرضه گاز مایع روسیه به چین در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به ۲۳ درصد رسید، زیرا چین ۶.۵ میلیون تن گاز مایع روسیه را به قیمت ۶.۸۸۳ میلیارد دلار خریداری کرده بود.

بر اساس این گزارش، چین تنها در ماه دسامبر ۵۱۹.۲ هزار تن گاز مایع روسیه را به قیمت ۳۹۰ میلیون دلار خریداری کرده است.

صادرات نفت روسیه به چین نیز در سال ۲۰۲۳  با افزایش ۲۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲، به ۱۰۷ میلیون تن با ارزش ۶۰.۶ میلیارد دلار رسید.

بررسی کارنامه صادرات نفت روسیه پس از اعمال تحریم غرب در دسامبر ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که روس‌ها توانسته‌اند میزان صادرات نفت خود را بالاتر از رقم سقف قیمت ۶۰ دلار حفظ کنند.

طبق داده های اداره کل گمرک چین روسیه در حال حاضر بزرگترین تامین کننده نفت خام به چین است و روزانه ۲.۱ میلیون بشکه نفت از ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۳ به چین صادر کرده که ۳۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از صادرات ۱.۸ میلیون بشکه در روز نفت عربستان به چین در این دوره است.

داده‌های اداره کل گمرک نشان می‌دهد که صادرات نفت عربستان به چین در ۷ ماه اول سالانه ۴.۷ درصد افزایش یافته است.

شرکت روسی گازپروم در ابتدای سال جاری ۲۰۲۴ اعلام کرد که صادرات گاز به چین از طریق خط لوله قدرت سیبری در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۲.۷ میلیارد متر مکعب بوده است.

در بیانیه این شرکت آمده است: تا پایان سال ۲۰۲۳، صادرات گاز به چین از طریق قدرت سیبری به ۲۲.۷ میلیارد متر مکعب رسید که ۷۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر از تعهدات قراردادی است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=18153

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: