گردش مالی اسباب بازی در ایران چقدر است؟

مدیرکل دفتر صنایع خلاق وزارت صمت عنوان کرد:

گردش مالی اسباب بازی در ایران چقدر است؟

مدیر کل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت ضمن اشاره به صادرات بیش از ۳۸ میلیون دلاری اسباب بازی در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: گردش مالی این صنعت در سال ۱۳۹۹، حدود ۹۰۰ میلیون دلار بوده است.

محمدرضا زارع بُرزِشی، با بیان اینکه بر اساس آمار تولید واحدهای دارای پروانه از وزارت صمت، سال گذشته حدود ۲۳ میلیون عدد اسباب بازی از سوی تولیدکنندگان دارای پروانه به ثبت رسیده، گفت: برای تولید ۳۱ میلیون عدد اسباب بازی در سال ۱۴۰۲ هدف‌گذاری شده است.

او  اظهار کرد: به دلیل کوچک مقیاس بودن صنعت اسباب بازی با تولیدکنندگان بسیاری مواجه هستیم که تعدادی از این تولیدکنندگان بدون پروانه و یا پروانه‌های متفرقه و اصطلاحا به صورت زیرپله‌ای یا در قالب مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند.

صادرات بیش از ۳۸ میلیون دلاری اسباب بازی در سال ۱۴۰۱ 

مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت همچنین از صادرات حدود ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار اسباب بازی در سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم در مقایسه با سال قبل از آن، ۱۰ درصد افزایش داشته است. همچنین سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار واردات انجام شده که در مقایسه با سال قبل از آن، کاهش ۳۰ درصدی داشته است.

گردش مالی اسباب بازی در ایران چقدر است؟

وی با بیان اینکه گردش مالی این صنعت در سال ۱۳۹۹، حدود ۹۰۰ میلیون دلار بوده، تصریح کرد: آن زمان بر اساس گزارش‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا حدود ۵۵۰ میلیون دلار از این بازار از طریق قاچاق تامین شده بود.

زارع برزشی با اشاره به کمبود برخی مواد اولیه همچون برخی کیت‌های الکترونیکی و مواد خاص مورد استفاده در عروسک‌های پولیشی، گفت: سال گذشته تلاش وزارتخانه این بود که فقط به مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز صنعت اسباب بازی مجوز واردات بدهد و صادرات محصول نهایی نیز افزایش یابد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه صرفا برای تجهیزات، نوسازی و در صورت راه‌اندازی خط تولید جدید و یا نبود مواد اولیه و در برخی محصولات نهایی که توان تولید نداریم یا تولید آن به صرفه نیست باید اجازه واردات داده شود، گفت: در صنعت اسباب بازی صرفه اقتصادی موضوع مهمی است. مثلا در چین وقتی نوع خاصی از اسباب بازی در مقیاس و ابعاد خاصی تولید می‌شود، خیلی از کشورها سراغ این تولیدات نمی‌روند. بعضی از اسباب بازی‌ها نیز در دنیا دو یا سه تولید کننده دارد، چراکه تعداد تولید به قدری بالا است که ارزش ندارد هیچ کشوری به آن صنعت ورود کند و این موضوع ربطی به توان تولید ندارد. به همین دلیل به تولیدکنندگان در امر واردات کمک می‌کنیم تا چرخه‌ی صنعت یا خط تولیدشان مختل نشود.

مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت در گفت‌وگو با صداو سیما،  با بیان اینکه در جهان اسباب بازی به عنوان کالای آموزشی استفاده می‌شود که به این موضوع در ایران کمتر بها داده شده و صرفا به جنبه سرگرمی آن پرداخته شده، گفت: در سال‌های اخیر حوزه کمک آموزشی در کشور پررنگ‌تر شده و در حوزه اسباب بازی شاهد تولید بازی‌های فکری، کارتی، چوبی و بازی‌های بهره‌مند از خلاقیت کودک و نوجوان از سوی شرکت‌های مختلفی هستیم. با این حال سبد خانوار ایرانی از کالای اسباب بازی و به خصوص اسباب بازی آموزشی خالی است و از میانگین جهانی و حتی آسیا فاصله زیادی داریم که عامل اصلی آن به قیمت بالای اسباب بازی بر می گردد.

 کاهش قاچاق اسباب بازی در ۲ سال اخیر

زارع در ادامه با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رقم ۵۵۵ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ثبت رسیده و آمارهای غیر رسمی این ستاد نشان از کاهش قاچاق در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به زیر ۳۰۰ میلیون دلار حکایت دارد، گفت: با هماهنگی شورای نظارت بر اسباب بازی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای واردات در حوزه‌هایی که تولید داخل نداشتیم، چند ردیف تعرفه را باز شد و بر اساس آن تولیدکنندگان به خصوص و واردکنندگان و فعالان اقتصادی می‌توانند به صورت قانونی در این حوزه ثبت سفارش و کالا را وارد کنند که این رویه باعث کاهش کالای قاچاق می‌شود. البته این ثبت سفارش واردات از طریق کارتابل فنی انجام می‌شود یعنی ابتدا توانمندی داخلی در سامانه توانیران استعلام می‌شود و اگر امکان تولید و تامین از داخل نبود از طریق ثبت سفارش واردات، تامین کالا صورت می‌گیرد.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11288

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: