ارتقای رفاه مردم چندین استان با استقرار مدیریت یکپارچه‌ در حوضه آبریز زاینده‌رود‌

ارتقای رفاه مردم چندین استان با استقرار مدیریت یکپارچه‌ در حوضه آبریز زاینده‌رود‌

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مدیریت منابع آب در ایران همواره در طی تاریخ با کمبود منابع آب و بارش مواجه بوده و مردم ادوار گوناگون روزگار دشواری را در پی بی‌آبی و قحطی سپری کرده‌اند، خاطرات قدیمی‌ترها را که مرور کنیم، از قحطی‌های می‌شنویم که بر اثر کاهش باران اتفاق می‌افتاد.

روزگاری در تهران و کمتر از ۵۰ سال قبل، تنها منبع آب خانه‌ها، جوی‌های آبی بود که به طور مقطعی آب داشت و مردم با باز کردن این جوی‌ها منابع آب خود را پر کرده و طی هفته‌ها از ان استفاده می‌کردند اما امروز آب شرب بهداشتی در همه خانه‌ها وجود دارد.

در دوره حاضر علاوه بر تداوم کاهش بارش‌ها، یک مسئله دیگر نیز برای مدیریت منابع آب پیش آمده است، افزایش جمعیت در کنار تغییر استانداردهای زندگی موجب شده است مصرف آب به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

در شرایط تصویر شده یعنی افزایش مصرف آب در کنار تداوم کاهش بارندگی، مدیریت منابع آب به یک رکن راهبردی تبدیل می‌شود؛ در این راستا، محمد پورحمید، کارشناس حوزه آب به خبرنگار فارس گفت: امروزه مدیریت منابع آب تنها با پروژه‌های زیرساختی و سخت افزاری نظیر احداث سد و شبکه انجام نشده و نیاز به سلسله اقدامات نرم‌افزاری نظیر تغییر مدیریت منابع آب دارد تا به کمک آن زمینه حل مسئله آب مهیا شود.

* مدیریت یکپارچه پاسخی به مسئله آب در ایران

در سال‌های اخیر یکی از پاسخ‌ها به مسئله آب ایران، استقرار سازوکار مدیریت یکپارچه برای آب بوده است. مدیریتی که دیگر تحت تاثیر تصمیمات منطقه‌ای و فشار مسئولان یک شهر یا استان نباشد و به صورت یکپارچه و با لحاظ تمامی شرایط تصمیمات دقیقی برای حل مسائل اخذ کند.

در این راستا، جواد حیدری، استاد دانشگاه به خبرنگار فارس می‌گوید: در سال‌های اخیر مسئولان فقط از مدیریت یکپارچه حرف زده‌اند اما ما به سازوکاری مدیریت یکپارچه آب می‌گوییم که سه رکن شفافیت، مشارکت مردم و تمامی ذینفعان و اتکا به تصمیمات کارشناسی در آن ذکر شده باشد. هرکاری غیر از این مسئله ما را حل نخواهد کرد.

*مدل‌ها نتایج تصمیمات را در آینده پیش‌بینی می‌کند

روزهای گذشته بود که خبر استقرار مدیریت یکپارچه در حوضه آبریز زاینده رود به رسانه‌ها رسید. علیرضا الماسوندی، سرپرست حوضه آبریز زاینده رود در این بار به خبرنگار فارس گفت: مدیریت یکپارچه یک چیز پیچیده نیست بلکه ما با اتکا به دانش متخصصان صنعت آب و برق در حوضه آبریز زاینده رود سازوکاری متشکل از ۵ مدل جهانی را به کار بستیم و هم اکنون در این مدل نتیجه هر تصمیم برای این حوضه توسط این مدل شبیه‌سازی خواهد شد.

وی افزود: برای مثال اگر یک نماینده مجلسی به ما بگوید که امروز برای شهر من از سد زاینده رود آب رها کن، ما این تصمیم را در مدل اجرا می‌کنیم و مدل به ما می‌گوید‌ مثلا بر اثر این تصمیم نرخ فرونشست در یک منطقه از حوضه، ۲ برابر خواهد شد.

الماسوندی گفت: هم اکنون دفاتر مدیریت یکپارچه در استان‌های تحت پوشش حوضه آبریز زاینده‌رود مستقر شده و همه ذی‌نفعان می‌‎توانند جزئی‌ترین اتفاقات در این حوضه مرتبط با بحث آب را رصد کنند.

سرپرست حوضه آبریز زاینده رود گفت: برای رسیدن به این مدل، ابتدا باید تمام اطلاعات حوضه را بروزرسانی کرده که این کار با مشارکت همه مردم به خوبی در یک برنامه یک ساله رقم خورد.

* جعبه ابزار مدیریت منابع آب تکمیل می‌شود

‌در کنار طرح‌های نرم‌افزاری برای ساماندهی حوضه آبریز زاینده رود، طرح‌های سخت‌افزاری نیز در این حوضه در دستور کار قرار گرفته است.

برای مثال، مدتی پیش بود که رئیس‌جمهور با سفر به استان اصفهان طرح آبرسانی تحت عنوان سامانه دوم آب شرب مردم اصفهان را در دستور کار قرار داد.

همچنین در سفر رئیس جمهور به استان چهارمحال و بختیاری که هم اکنون در جریان است، طرح تامین آب شرب ۱۳۶ هزار نفر در شهرستان فارسان، سد بابا حیدر با طول تاج ۶۲۴ متر و عرض ۱۲ متر به بهره‌برداری رسید.

در این راستا، جواد حیدری یکی از مخاطبان فارس که از اهالی مستقر در حوضه آبریز زاینده رود است به خبرنگار فارس گفت: دو سال است که زندگی ما در شهر با حفاری‌ها و ساخت و سازهای پروژه‌های آبرسانی گره خورد و منطقه ما شبیه به یک کارگاه ساختمانی برای این طرح‌ها شده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15233

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: