۹۶۰۰ میلیارد ریال پروژه آب و فاضلاب در کردستان افتتاح می‌شود

در دور دوم سفر استانی هیئت دولت

۹۶۰۰ میلیارد ریال پروژه آب و فاضلاب در کردستان افتتاح می‌شود

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان گفت: در سفر رئیس جمهور به استان کردستان، ۹۶۰۰ میلیارد ریال پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

“محمد فرهاد” درباره پروژه‌های آماده افتتاح در این سفر گفت: یکی از مطالبات دیرینه مردم شهر دیواندره، تأمین آب این شهر بود که عملیات اجرایی آن در گذشته آغاز شده اما به دلایلی متوقف مانده بود.

وی افزود: این پروژه در زمینی به مساحت ۴.۵ هکتار با ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه در ابتدای دولت سیزدهم ۶۷ درصد پیشرفت و برای آن ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه شده بود، پس از سفر وزیر نیرو در زمستان سال ۱۴۰۰ دستور تأمین منابع مالی و ادامه عملیات صادر شد و در حالی که قرار بود در پایان تابستان امسال آماده بهره‌برداری شود، در مردادماه جاری به دلیل نیاز آبی فوری این شهر با اقدامات جهادی شرکت آبفا وارد مدار شد.
وی، با بیان اینکه این تصفیه‌خانه با هزینه ۲۵۰۰ میلیارد ریال، کار تأمین آب ۵۱ هزار نفر شامل شهر دیواندره و ۷۲ روستای مجتمع اوباتو را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: بلافاصله پس از وارد مدار شدن پروژه نیز، سیستم ازن‌زنی با هدف ارتقای گوارایی به این تصفیه‌خانه افزوده شد و این پروژه بزرگ در سفر روز پنج شنبه ۱۱ آبان ماه رئیس جمهور به استان افتتاح خواهد شد.
وی ادامه داد: تصفیه‌خانه‌های آب ۱ و ۲ شهر سقز در گذشته ساخته شده بود، اما برای انتقال آب این تصفیه‌خانه به مخازن سطح شهر نیاز به اجرای یک پروژه خط انتقال با طول بالا بود و در همین راستا پروژه انتقال آب تصفیه‌خانه شماره ۲ به تصفیه‌خانه شماره یک و مخازن شهر سقز با ظرفیت انتقال به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه به طول ۵.۸ کیلومتر تعریف و اجرا شد و این پروژه با هزینه ۸۰۰ میلیارد ریال در سفر رئیس جمهور به کردستان به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت آبفای کردستان بیان کرد: در بخش فاضلاب نیز پروژه ارتقاء کمی و کیفی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج که توسط شرکت آب و نیرو اجرا شده است در سفر رئیس جمهور به استان به بهره‌برداری خواهد رسید؛ تصفیه‌‌خانه فاضلاب سنندج در ابتدا برای جمعیت ۴۶۵ هزار نفری این شهر و با ظرفیت تصفیه ۱۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز ایجاد شد که با توجه به گسترش جمعیت شهری سنندج از یک سو و جلوگیری از ورود فاضلاب به سد ژاوه و امکان آبگیری از این سد از سوی دیگر، طرح ارتقاء کمی و کیفی این تصفیه خانه در دستور کار قرار گرفت.
فرهاد، افزود: در طرح ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج، ظرفیت تصفیه فاضلاب به ۱۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز و برای جمعیت ۷۰۰ هزار نفری در سال ۱۴۲۰( سال افق طرح) ارتقا می‌یابد.
وی، با اشاره به هزینه ۶۳۰۰ میلیارد ریالی این پروژه افزود: بخش جامد( لجن) این پروژه ۸۵ درصد پیشرفت دارد و بخش مایع این پروژه تکمیل شده و در سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به کردستان، افتتاح خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آبفای کردستان با اشاره به ۷ هزار میلیارد ریال مصوبه در سفر نخست رئیس جمهور به استان تأکید کرد: با بهره‌برداری از ۹۶۰۰ میلیارد ریال پروژه در سفر دوم رئیس جمهور، شاهد ارتقا بیش از پیش شاخص‌های آب و فاضلاب در استان خواهیم بود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=14507

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: