ثبت گرم‌ترین شهر کره زمین در ایران

ثبت گرم‌ترین شهر کره زمین در ایران

بر اساس داده‌های سرویس خدمات آب و هوایی OGIMET در شبانه روزگذشته زابل در شمال سیستان و بلوچستان با دمای ۵۰.۸ درجه سلیسوس بالاترین دمای زمین در بین بیش از ۸۸۰۰ ایستگاه سینوپتیک اصلی ثبت کرد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، برای نخستین بار در ۶۰ سال اخیر است که بیشینه دمای هوا در شمال سیستان و بلوچستان در بهار به محدوده ۵۰ درجه می‌رسد. گرمای شبانه روز گذشته زابل حتی از تمام تابستان‌های ۵۰ سال اخیر نیز گرم‌تر بوده است.

بالاترین دمایی که از زمان تأسیس ایستگاه هواشناسی در این شهر ثبت شده، ۵۱ درجه بوده که تابستان سال ۱۳۴۹ یعنی بیش از ۵۰ سال قبل به ثبت رسیده است.

موج گرمایی اخیر زابل در حالی است که این شهر، درست چند ماه پیش زمستان سردی را سپری کرد و سومین یخبندان شدید خود را در حدود ۶۰ سال اخیر پشت سر گذاشت.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، دی ماه سال گذشته کمینه دمای هوای زابل به منفی ۱۱.۲ درجه سلسیوس رسید که شدیدترین یخبندان این شهر در ۶۰ سال اخیر بود. این دما تنها چند دهم درجه با رکورد سرترین روز از زمان تأسیس ایستگاه هواشناسی در این شهر فاصله داشت.

پیش از این سردترین دمایی که ایستگاه هواشناسی زابل ثبت کرده مربوط به سال ۱۳۵۰ است که دماسنج این ایستگاه تا منفی ۱۲ درجه سلسیوس پایین رفت.

در شبانه روز گذشته علاوه بر زابل، چند رکورد جدید دمایی دیگر نیز در جنوب شرق ثبت شد. زهک در فاصله حدود ۲۷ کیلومتری از زابل برای نخستین بار در ۳۰ سال اخیر، دمای ۵۰.۶ درجه سلسیوس ثبت کرد.

پیش از این و از زمان تأسیس ایستگاه هواشناسی در زهک هیچ گاه دمای هوا به ۵۰ درجه سلسیوس نرسیده بود و بالاترین دمای ثبت شده در آن ۴۹ درجه بود.

در زاهدان در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری از زابل نیز گرم‌ترین روز فصل بهار این شهر در بیش از ۶۰ سال اخیر ثبت شد.

در شبانه روز گذشته بیشینه دمای هوا در زاهدان به ۴۳.۱ درجه سلسیوس رسید که گرم‌ترین روز فصل بهار این شهر در بیش از ۶۰ سال اخیر است و تنها سه دهم درجه با رکورد تاریخی گرم‌ترین روز این شهر در تابستان فاصله داشت.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11195

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: