۱۰ میلیون و ۳۲۲ هزار تن گندم خریداری شد

۱۰ میلیون و ۳۲۲ هزار تن گندم خریداری شد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر، گندم در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ یکی از خبرسازترین محصولات در بخش کشاورزی بود. قیمت خرید تضمینی، پرداخت مطالبات گندم کاران، کیفیت گندم‌ها، تعیین نرخ جدید همگی سبب شده بود تا اخبار مربوط به این محصول استراتژیک در صدر خبرها باشد. افزایش خدمات مربوط به بخش کشاورزی و افزایش قیمت تمام شده کشت گندم، نرخ خرید تضمینی را با چالش‌هایی همراه کرد. قرار است در هفته جاری قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی از جمله گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شود. در راستای گندم خریداری شده از گندم کاران سید سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در سال گذشته زراعی، ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود که این رقم تا امروز به بیش از ۱۰ میلیون و ۳۲۲ هزار تن رسیده و بیش از ۴۴ درصد نسبت به سال گذشته و ۱۲۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است؛ علاوه بر این، سال گذشته ۵ میلیون و ۸۸۲ هزار تن گندم وارداتی، ۸۰۸ هزار تن روغن خام، ۳۴۹ هزار تن برنج، ۳۳۷ هزار تن شکر خام و ۱۴۰ هزار تن دانه‌های روغنی نیز تأمین شد.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی، وی با اعلام اینکه بخش‌هایی از برنامه‌های کلیدی این شرکت برای سال ۱۴۰۲ تحقق یافته و بخش‌های دیگر نیز در مسیر محقق شدن است، گفت: مدیریت اثربخش تأمین کالاهای اساسی، حفظ سطوح مناسب و مطمئن ذخایر کالاهای اساسی، مدیریت زنجیره نگهداری (ذخیره‌سازی) و شبکه توزیع، ایجاد شبکه یکپارچه اطلاعات با هدف توسعه بانک‌های اطلاعاتی و تقویت و توسعه نظام جامع مدیریت کیفیت و استاندارد ملی در حوزه تأمین کالاهای اساسی از جمله این برنامه‌هاست.

وی، اهم اقدامات و برنامه‌های این شرکت مبتنی بر شعار سال را شامل خرید تضمینی کالاهای اساسی از جمله گندم، برنج و دانه‌های روغنی از کشاورزان داخل و اجرای طرح کشت قراردادی گندم و برنج در راستای رشد تولید برشمرد و افزود: تأمین و تدارک کالاهای اساسی وارداتی، تأمین و حفظ ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و توزیع و فروش کالاهای اساسی از جمله گندم، شکر، روغن، برنج و دانه‌های روغنی از اقدامات و برنامه‌هایی است که در جهت مهار تورم اجرا شده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه سال گذشته، شاهد مدیریت ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تن ذخایر راهبردی کالاهای اساسی بودیم و حجم عملیات شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز به ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید، خاطرنشان کرد: در سال گذشته زراعی، حدود ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شده بود که این رقم تا امروز به حدود ۱۱۰ هزار تن رسیده و حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12434

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: