ضرورت به‌کارگیری راهکارهای تخصصی نوین تأمین مالی در صنعت پتروشیمی/ عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی انقلابی در صنایع تکمیلی ایجاد کرد

ضرورت به‌کارگیری راهکارهای تخصصی نوین تأمین مالی در صنعت پتروشیمی/ عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی انقلابی در صنایع تکمیلی ایجاد کرد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار شانا، مرتضی شاهمیرزایی امروز (سه‌شنبه، پنجم دی‌ماه) در نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه این همایش برای عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی برگزار شده است، اظهار کرد: این موضوعات باید به‌صورت جدی در نشست‌های تخصصی این همایش بررسی شود تا به نتایج مثبتی برای سرمایه‌گذاران این صنعت دست یابیم.

وی با بیان اینکه امروزه ۹۵ درصد صنایع جهان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به محصولات صنعت پتروشیمی وابسته هستند، افزود: ایران نیز باید با توجه به منابع غنی هیدروکربوری استفاده حداکثری از این منابع به‌ویژه با توسعه هرچه‌ بیشتر صنعت پتروشیمی داشته باشد.

معاون وزیر نفت به گذشت ۶۵ سال از آغاز عملیات اجرایی نخستین پتروشیمی در ایران اشاره کرد و گفت: تلاش‌های زیادی در این سال‌ها در این صنعت از سوی متخصصان و صنعتگران انجام شده است که قدردان همه هستم.

شاهمیرزایی تأکید کرد: براساس مطالعات وزارت صمت، حدود ۶۷ درصد تأخیر اجرای طرح‌ها ناشی از تأمین منابع مالی و پس از آن مسائل دیگر مانند فناوری و مدیریت است.

وی با تأکید بر اینکه اگر اقدام‌های تخصصی در زمینه تأمین مالی در صنعت پتروشیمی انجام شود می‌توانیم از همه موانع حتی تحریم‌ها نیز عبور کرد، اظهار کرد: تقاضا دارم هلدینگ‌های پتروشیمی با کمک از متخصصان دوره‌های تخصصی تأمین مالی را برگزار کنند تا از این گلوگاه عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: چشم‌انداز ۲۰ ساله صنعت پتروشیمی در این شرکت در حال تدوین است و از همه مراکز علمی و پژوهشی تقاضا دارم که ما را در تدوین آن کمک کنند.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه چالش تأمین مالی بعضی از طرح‌های پتروشیمی را برای سال‌ها معطل کرده است، افزود: باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت را بالفعل کنیم تا همه انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید شود.

وی در ادامه از تصویب ساختار مدیریتی پژوهش، فناوری و ساخت داخل در شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد که به‌زودی در این صنعت برای تحقق هرچه سریع‌تر اهداف توسعه‌ای فعالیت می‌کند.

معاون وزیر نفت یادآور شد: بومی‌سازی کاتالیست‌ها از چالش‌های بزرگ صنعت پتروشیمی بود که هم‌اکنون با جدیت در حال بومی‌سازی همه کاتالیست‌ها هستیم که تا پایان دولت سیزدهم همه کاتالیست‌های صنعت داخلی‌سازی می‌شوند.

شاهمیرزایی افزود: هم‌اکنون ۸۵ درصد کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی ایرانی است و در چند سال آیند به‌طور کامل داخلی می‌شود.

وی بر هم‌افزایی و اندیشه‌ورزی در نشست‌های تخصصی این همایش به‌منظور برداشتن گام‌های اساسی برای تأمین مالی طرح‌های در حال اجرا و دستیابی به راهکارهای نو متناسب با صنعت پتروشیمی تأکید کرد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان هدیه صنعت پتروشیمی به واحدهای پایین‌دستی در هفت ماه سال ۱۴۰۲ در قالب عرضه اعتباری محصولات بوده است، گفت: صنایع تکمیلی دچار عارضه نقدینگی و سرمایه در گردش بودند که با این اقدام ۳۵ هزار میلیارد تومان از عرضه اعتباری محصولات جذب شده است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه از ۷.۲۰۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در آبان‌ماه امسال، ۵.۲۰۰ هزار میلیارد تومان خریداری شده است، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی رونق اقتصادی را به صنایع گوناگون هدیه کرد. عرضه اعتباری انقلابی را در صنایع تکمیلی ایجاد کرد و واحدهای غیرفعال، فعال شدند که در نتیجه آن ۱.۳ میلیون تن تقاضای داخلی محصولات افزایش می‌یابد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=17067

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: