سهم ۶۰درصدی روبل-ریال در تجارت ایران و روسیه/ ۲.۷میلیارد دلار سرمایه‌گذاری روس‌ها در ایران

سهم ۶۰درصدی روبل-ریال در تجارت ایران و روسیه/ ۲.۷میلیارد دلار سرمایه‌گذاری روس‌ها در ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲.۷ میلیارد دلاری این کشور در صنعت نفت ایران، گفت: مطابق آمارهای اعلام شده، و بر اساس توافق دو کشور سهم استفاده از پول دو کشور در مبادلات اقتصادی با حذف دلار تاکنون به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

«هادی تیزهوش تابان» در مورد توسعه روابط ایران و روسیه، اظهار داشت: کنفدراسیون روسیه پس از شروع درگیری‌های منطقه‌ای با اوکراین تحت تحریم کشورهای غربی قرار گرفت که می‌توان این تحریم‌ها را از نظر شدت با تحریم‌های ایران مقایسه کرد؛ در نتیجه آن علاقه به همکاری میان دو کشور بیش از پیش افزایش یافت.

وی افزود: در سفر «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری به روسیه دو کشور توافق کردند تا حجم تبادلات تجاری به ۱۰ میلیارد دلار برسد؛ همچنین رییس کل بانک مرکزی ایران و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با هدف گسترش روابط اقتصادی و پولی و بانکی بین دو کشور به روسیه سفر کردند.

تیزهوش تابان خاطرنشان کرد: در این سفر رییس بانک مرکزی ایران با معاونان نخست وزیر روسیه، وزیر توسعه اقتصادی و رییس کل بانک مرکزی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و موضوعات متنوعی از جمله توسعه همکاری‌های پولی و بانکی، راهکارهای رفع برخی موانع و گسترش سرمایه‌گذاری مشترک بین تهران و مسکو را مورد بررسی قرار دادند که توافقات خوبی در این زمینه حاصل شد.

همایش تجاری ایران و روسیه در تهران برگزار شد

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه تاکید کرد: در راستای همین دیدارها و توافقات بود همایش تجاری ایران و روسیه با حضور هیات اقتصادی ۱۲۰ نفری این کشور و فعالان اقتصادی ایران به میزبانی اتاق ایران برگزار شد و اتاق‌های بازرگانی دیگر نیز به فراخور مراودات و برنامه‌هایشان، هیات‌های مختلفی را پذیرش و اعزام کردند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تصریح کرد: مسئله اساسی آن است که توسعه روابط تجاری دو کشور به طور خاص نیازمند فراهم کردن امکانات و تسهیلات در حداقل سه حوزه حمل و نقلی زمینی، دریایی، ریلی و هوایی خواهد بود و ایجاد امکانات و زیرساخت‌های لجستیکی، گمرکی و همچنین بسترهای انجام مبادلات بانکی است

وی بیان کرد: می‌توان ادعا کرد که هرگونه توافقی برای توسعه روابط تجاری تحت تاثیر این موارد قرار می‌گیرد و نیاز است در این راستا اقدامات عاجلی صورت پذیرد، البته در موارد فوق اقداماتی صورت پذیرفته است و برخی از این موارد مانند ایجاد بسترهای لازم برای انجام مبادلات پولی میان دو کشور در مراحل پایانی خود قرار دارد، اما به هر ترتیب تا این موارد برطرف نشود نمی‌توان انتظار آن را داشت تا روابط تجاری دو کشور افزایش چشمگیری را تجربه کند.

اقدام مسکو و تهران برای حذف دلار

تیزهوش تابان خاطرنشان کرد: روسیه و ایران با راه‌اندازی یک سیستم تسویه‌حساب با استفاده از ارزهای خود شروع به برداشتن برخی گام‌ها اما بالقوه مهم برای حذف دلار آمریکا از تجارت دو جانبه خود کرده‌اند.

وی تاکید کرد: قرارداد بین بانک‌های مرکزی روسیه و ایران که به طور رسمی در ۲۹ ژانویه برای اتصال سیستم‌های انتقال بین بانکی آنها به امضا رسید بسیار حائز اهمیت است و با تایید مقامات روسی روبل و ریال در تسویه‌های متقابل از ۶۰ درصد فراتر رفته که موفقیت استفاده مشترک از سیستم‌های پرداخت ملی میر و شتاب را تایید کرد.

سرمایه‌گذاری ۲.۷ میلیارد دلاری روسیه در دو پروژه نفتی ایران

این فعال اقتصادی اظهار داشت: این روند نه‌تنها تحریم‌های غرب را دور می‌زند، بلکه می‌تواند مسائل مربوط به همکاری‌های دو جانبه سودمند و افزایش تجارت را حل کند که مطابق آمارهای رسمی اکنون بیش از ۴۰ درصد تجارت بین دو کشور به روبل است.

وی تاکید کرد: روسیه به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی ایران تبدیل شده که ۲.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در دو پروژه نفتی ایران سرمایه گذار کرده است. این حدود ۴۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از اکتبر ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۳ است.

تیزهوش تابان اظهار کرد: پروژه‌های روسیه در ایران چند وجهی است و شامل انرژی، راه آهن، خودرو سازی و کشاورزی می‌شود و به موازات آن ایران مواد غذایی و محصولات خودرویی روسیه را تامین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: عدم ثبات در حوزه‌های مختلف مانند مولفه‌های اقتصادی نرخ تورم بالا و تغییرات نرخ ارز، حوزه قوانین و مقررات، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها و سایر بخش‌های مرتبط با کسب و کار موجب شده که یک فعال اقتصادی نتواند در حوزه فعالیت خود برنامه‌ریزی بلندمدت کند و این مسئله به طور حتم بر میزان تجارت تاثیر نامطلوب بر جای خواهد گذاشت.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه بیان کرد: نمی‌توان بری توسعه روابط تجاری دو کشور چشم به تجارت‌های یکباره داشت؛ حتی باید شرایط به گونه‌ای تغییر کند که تجار و بازرگانان بتوانند برای قراردادهای بلندمدت و با ثبات برنامه‌ریزی کنند و در طول این مسیر فرایند کاری خود را بهبود داده و بهینه کنند.

تیزهوش تابان گفت: همچنین ضرورت دارد تا تولیدات بر اساس نیاز، سلایق، استانداردها و الزامات بازار هدف صورت گیرد و در واقع تولید با هدف فروش در یک یا چند بازار خاص صورت گیرد. نمی‌توان انتظار داشت به مانند گذشته مازاد یا بخشی از تولید خود را برای صادرات در نظر بگیریم و در بازار پر رقابت صادراتی امروز پیش‌نیاز و یا ماندگار باشیم.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11049

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: