کمیته‌ وصول سود سهام عدالت از شرکت‌های سرمایه‌پذیر تشکیل می‌شود

کمیته‌ وصول سود سهام عدالت از شرکت‌های سرمایه‌پذیر تشکیل می‌شود

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری فارس ؛ عسگر توکلی در مورد نقش شرکت‌های تعاونی در مدیریت سهام عدالت گفت: در گذشته افرادی با دست بردن به نحوه اجرای قانون و تفسیر به رای مانع اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی شدند هر یک از شرکت‌های تعاونی سهام عدالت باید نسبت به تعداد کل اعضای سهامدار خرد، اعضایی در شرکت‌های تعاونی شهرستانی و استانی داشته باشند، اما متأسفانه در دولت‌های قبل کم‌کم شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنار گذاشتند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی درست شد که مردم مالک سهام شرکت‌های استانی شدند.

وی گفت: با توجه به خلائی که در دولت قبل در زمینه سهام عدالت ایجاد شده بود، دولت سیزدهم پیگیری کرد اما باز هم به دلیل کارشکنی برخی افراد از جریان‌های نفوذی، مانع اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مواد ۳۴ تا ۳۸ قانون آزادسازی سهام عدالت شدند، اما رئیس جمهور با صراحت در همایش اقتصاد تعاونی نسبت به تقویت بخش تعاون و اقتصاد مردمی که یکی از اساسی‌ترین و رکن اصلی این موضوع تقویت و حمایت از شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت است، تأکید کرد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری شرکت‌های تعاونی سهام عدالت اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد مردم از دهک‌های اول تا ششم کم‌درآمد عضو شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت هستند. در حال حاضر ۳۶۰ شرکت تعاونی در کشور داریم که بیش از ۴۹ میلیون نفر عضو دارند و بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصاد کشور به‌شمار می‌روند.

توکلی در مورد نحوه اجرای انتخابات شرکت‌های استانی سهام عدالت اظهار داشت: عده‌ای دنبال اجرای مجامع به صورت الکترونیکی بودند که با ۲۰ درصد مردم مجامع شرکت‌ها برگزار شود و برنامه‌ای پیشنهاد کردند که البته هم مغایر قانون تجارت و هم قانون بخش تعاون است، اما بهترین روش این است که بتوانیم بخش بیشتری از مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشارکت دهیم و آن از طریق شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت است.

وی در توضیح بیشتر افزود: در مرحله اول شرکت‌های تعاونی شهرستانی بر اساس آگهی مجمع دعوت می‌شوند. مجامع باید از مرحله بخش و یا روستا به عنوان خط اول و پایین‌ترین سطح تشکیلات شرکت‌های تعاونی آغاز شود و نمایندگان بخش تعاون توسط مردم انتخاب شوند. به عنوان مثال در یک بخش و یا روستا به ازای هر ۳۵۰ نفر و در برخی جاها به ازای هر هزار نفر یک نماینده به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شوند و این اعضا سپس در مجامع شرکت‌های تعاونی شهرستانی مشارکت می‌کنند و منتخبان آنها در مجامع ملی و یا همان کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی حضور پیدا خواهند کرد.

توکلی گفت: وقتی مجامع شرکت‌ها برگزار شود هم بازرس انتخاب می‌شود، هم هیات مدیره مشخص می‌شود و هم بر صورت‌های مالی شرکت‌ها نظارت می‌شود. چون منتخبان این مرحله توسط مدیران استانی انتخاب می‌شوند.

وی افزود: کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انتخاب می‌شوند که آنها هم خودشان از سوی شرکت‌های تعاونی شهرستان انتخاب شده‌اند و کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مرتبط هستند که نمایندگان عضو هیات مدیره را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در آن شرکت‌ها معرفی می‌کنند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری شرکت‌های تعاونی سهام عدالت اظهار داشت: اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کار نظارت بر اتحادیه‌های استانی و شرکت‌های تعاونی شهرستانی و همچنین تأیید صلاحیت کاندیداهای بازرسی و هیات مدیره انتخابات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده دارند و عملکرد سالانه شرکت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم نظارت می‌کنند.

وی افزود: برای برگزاری هر یک از مجامع شرکت‌های سرمایه پذیر عدالت دعوت‌نامه ارسال می‌شود و نمایندگان سهام عدالت برای این مجامع معرفی می‌شوند. قبلاً در دولت گذشته اجازه نمی دادند، نمایندگان بخش تعاون در این مجامع حضور داشته باشند و به‌جای نمایندگان مردمی، نماینده دولت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مجامع شرکت‌های سرمایه پذیر قرار می‌دادند، اما در دولت سیزدهم قرار است، نمایندگان شرکت‌های تعاونی حضور پیدا کنند.

توکلی در باره سود سهام عدالت نیز گفت: سودهای سهام‌های عدالت از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر بورسی شامل ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی باید جمع‌آوری شود و این شرکت‌ها طبق قانون بعد از برگزاری مجمع عمومی خود، ۸ ماه فرصت دارند، سودهای سهامداران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از جمله سهامداران عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بپردازند. برای شرکت‌های غیربورسی سازمان خصوصی‌سازی سودها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جمع‌آوری می‌کند، اما برای شرکت‌های بورسی سودها به حساب سپرده‌گذاری مرکزی واریز و در آنجا تجمیع می‌شود تا به موقع حساب ذی نفعان سهام عدالت واریز شود.

وی افزود: برای وصول سودهای سهام عدالت کمیته‌ای تشکیل شده که این سودها به موقع از شرکت‌های سرمایه پذیر جذب و بعد از تجمیع به حساب مردم پرداخت شود و فکر می‌کنم سود امسال هم مانند سود سال گذشته خواهد بود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری شرکت‌های تعاونی سهام عدالت اظهار داشت: برای برگزاری مجامع شرکت‌ های استانی برخی می‌گویند، اگر فردی عضو تعاونی نباشد و به هیات مدیره شرکت تعاونی انتخاب شود، حتی اگر خلاف کرده باشد، باید تا پایان دو سال به عنوان عضو هیات مدیره به کارش ادامه دهد، اما قرار است این اعضای هیات مدیره از طریق شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی و به نمایندگی مردم انتخاب شود، لذا به محض اینکه خلافی از آنها سر بزند که باعث ضرر و زیان سهامداران شود، بلافاصله نماینده حقوقی شرکت می‌تواند هیات مدیره تعاونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عزل کند و این نکته بسیار مهمی است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11992

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: