اولویت سال ۱۴۰۲ برای ما اشتغال است/ بازگشت به قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ و ارائه کالابرگ الکترونیکی را از استان هرمزگان آغاز کردیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

اولویت سال ۱۴۰۲ برای ما اشتغال است/ بازگشت به قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ و ارائه کالابرگ الکترونیکی را از استان هرمزگان آغاز کردیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ قانون گذار دولت را مکلف کرده که به جای پرداخت نقدی یارانه، به شیوه کالابرگ الکترونیکی مواد پروتئینی که حداقل نیاز یک فرد را تامین می کند در اختیار مردم قرار گیرد، این بستر فراهم نبود ولی اکنون فراهم شد از استان هرمزگان کار را آغاز کردیم. قیمت ها براساس قیمت شهریور ۱۴۰۰ است. خواهش می کنم استانداران در این طرح ملی کمک کنند.
سید صولت مرتضوی در نشست فوق العاده استانداران سراسر کشور گفت: رئیس جمهور در چند حوزه که مشکلات اساسی کشور بود، دستوراتی صادر کرد که یکی از سرفصل های انتظاری که برای مردم ایجاد شده، بحث اشتغال بود، عملکرد استان ها اگر چه شدت و ضعفی دارد اما در ده ماهه اول طبق آنچه در سامانه رصد ثبت شده است بیش از پیش بینی ها در مورد اشتغال محقق شده است. سامانه رصد را به سه شکل صحت سنجی می کنیم. اولا به صورت پیامکی رصد می شود، ثانیا به صورت تلفنی رصد می شود و در آخر هم با نظارت میدانی رصد می کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به دنبال این بودیم که در همایش استانداران، استان ها را در رابطه با تحقق بحث اشتغال رتبه بندی کنیم. ولی اکنون به صورت مکتوب این را تقدیم وزیر کشور کردیم. ما اگر تلفیقی از این گزاره ها را کنار هم قرار دهیم، می توانیم قاطعانه بگوییم به شعار رئیس جمهور در حوزه اشتغال جامعه عمل پوشانده است.
وی بیان کرد: امسال در لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت نگاه وسیعی به اشتغال داشته است. ساختار و نوشتار و ویرایش تبصره ۱۸ را به کمیته ای محول کردند که من و وزیر کشور در آن عضو هستیم. این تبصره ۱۸ با گذشته قابل قیاس نیست و منابعی که دیده شده بسیار مطلوب است و برنامه محور است و تفویض اختیار به دستگاه اجرایی و استان ها صادر شده است. ۴۵ همت از محل هدفمندی منابع پیش بینی شده است و ۲۰۰ هزار میلیارد از تبصره ۱۶ به تبصره ۱۸ منتقل شده است. ظرفیت تبصره ۱۸ در قانون بودجه ۱۴۰۲، ظرفتی فراتر از ایجاد یک میلیون فرصت شغلی است و چند طرح تحولی هم با هماهنگی رئیس جمهور در وزارت کار تعریف کرده ایم.
مرتضوی عنوان کرد: طرحی داریم که از همین هفته به استان ها ابلاغ شد و آن هم ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در یک سال برای آن دسته از بیکارانی که عیال وار هستند، بود البته براساس اولویت بندی. هرچقدر از این اشخاص به کارآفرینان معرفی شوند، ما کسورات بیمه و بازنشستگی را به صورت نقدی از کارفرما معاف می کنیم . تقریبا برای هر فرصت شغلی در ماه ۱ و نیم میلیارد پیش بینی می شود، مرحله پایلوت را در ده استان آغاز کردیم و تقریبا در سال ۱۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است که محل تامین اعتبار مشخص شده است. جلسات شورای اشتغال باید منظم برگزار شود البته این طرح ضوابط اجرایی هم دارد مثلا فرد حتما باید فاقد شغل باشد . برآوردهایی که کارآفرینان و همکاران ما داشته اند تقریبا ۴۰۰ هزار فرصت شغلی است که شاغل آموزش دیده ندارند و پیش بینی شده که در مراکز فنی و حرفه ای دولتی و خصوصی این کار به دو روش انجام شود.
وزیر کار ادامه داد: باید به جای مدرک دادن هنر و مهارت بیاموزیم. به معاونت اشتغال گفته ایم اطلس اشتغال استان ها را که خروجی آن تعداد بیکاران و تعداد شاغلین و میزان فرصت های شغلی و استعدادهای استان برای کارآفرینی را مشخص می کند، به ما بدهند. اولویت سال ۱۴۰۲ برای ما اشتغال است زیرا اشتغال جرأت مسکن دار شدن و ازدواج را فراهم می کند، بستر ایجاد اشتغال فراهم شده است و رئیس جمهور و دولت حجت را بر ما تمام کرده اند.
مرتضوی یادآور شد: بحث دوم مسکن است که خود مسکن هم اشتغال زا است، بحث سوم طرح جوانی جمعیت است که در این زمینه با تهدید مواجه هستیم. جهاد تبیین هم که یک وظیفه و رسالت همگانی است. علاوه بر شرکت های وزارتخانه، سایر شرکت ها و سایر دستگاه های متولی اشتغال را در این زمینه دعوت می کنیم تا موضوع اشتغال را ساماندهی کنیم. استان به استان سند توسعه اشتغال را تنظیم خواهیم کرد . ملزم کردن دستگاه های اجرایی به تعهدی که در رابطه با اشتغال دارند و ارائه برنامه اشتغال زایی در سال ۱۴۰۲ از موضوعات مهم است. جلسات شورای اشتعال استان را باید شخص استاندار اداره کند. بانک های عامل گاهی از پاسخگویی فرار می کنند و این ها باید ملزم به پاسخگویی شوند.
وی یادآور شد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ قانون گذار دولت را مکلف کرده که به جای پرداخت نقدی یارانه، به شیوه کالابرگ الکترونیکی مواد پروتئینی که حداقل نیاز یک فرد را تامین می کند در اختیار مردم قرار گیرد، این بستر فراهم نبود ولی اکنون فراهم شد از استان هرمزگان کار را آغاز کردیم. قیمت ها براساس قیمت شهریور ۱۴۰۰ است. خواهش می کنم استانداران در این طرح ملی کمک کنند.
وزیر کار در ادامه جلسه بیان کرد: ۱۰۷ هزار مجوز اشتغال داده شده و برخی از آنها به دلیل اینکه بیمه پرداخت نمی شود، در سامانه رصد ثبت نشده اند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10222

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: