ارتقاء جایگاه ایران با توسعه ارتباطات با کشور های امریکای لاتین

ارتقاء جایگاه ایران با توسعه ارتباطات با کشور های امریکای لاتین

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر ؛ مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره بازار سازی های جدید دولت در آمریکای لاتین و تأثیر این فعال کردن تجارت انرژی گفت: ما یکی از کشورهای مهم و تعیین کننده در بازارهای انرژی دنیا هستیم. کشور ما دومین کشور دارای ذخایر هیدروکربنی در دنیا است و منابع عظیم نفت و گاز را در اختیار داریم و جز کشورهای با سابقه در اوپک و دارای دیپلماسی انرژی فعال هستیم.

نخعی در ادامه بیان کرد: طبیعتاً کشوری با مشخصات ما باید نقش آفرینی خودش را در عرصه بین المللی با حساسیت دنبال کند و این مسئله باید برای ما خیلی مهم باشد. خوشبختانه اخیراً با نگاه خوبی که در مجموعه دولت بخصوص وزیر نفت وجود دارد شاهد توسعه روابط و دیپلماسی انرژی با کشورها مختلف هم کشورهای منطقه که بعضاً با ِآنها مشکلاتی را داشته‌ایم و هم اکنون در سایه دیپلماسی انرژی این مشکلات در حال حل شدن است.

نخعی ادامه داد: با سایر کشورهای دنیا از جمله ونزوئلا و تعدادی دیگر از کشورهای آمریکای لاتین ارتباطات خوبی برقرار شده و دیپلماسی ما در عرصه بین الملل روز به روز در حال تقویت و توسعه است. این ارتباطات می‌تواند در حفظ و ارتقا جایگاه ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم و برند دارنده منابع گازی در دنیا تأثیر گذار باشد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: ما از یک طرف با تحریم‌های ناعادلانه دشمنان مواجه هستیم که چند سالی فروش نفت ما را تحت تأثیر خودش قرار داد اما هم اکنون با تکیه بر دیپلماسی و توسعه روابط و انعطاف پذیری و ابتکاراتی که در عرصه دیپلماسی انرژی توسط دولت و وزارت نفت دنبال می‌شود فروش نفت به سطح بسیار قابل قبولی رسیده است.

نخعی خاطرنشان کرد: بعد از شدت گرفتن تحریم‌ها در مرحله دوم در بالاترین سطح از فروش نفت قرار گرفته‌ایم. یکی از این ابتکارات توسعه روابط با سایر کشورها و استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده پلایشگاهی در سایر نقاط دنیا است.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: این توسعه روابط در کشور ونزوئلا خیلی گسترده شده است و ما با صادرات توان مهندسی خودمان این پالایشگاه‌ها به به مدار برگرداننده و اورهال کرده‌ایم به نحوی که قابل استفاده شده‌اند.

نخعی ادامه داد: بخشی از نفت خودمان را هم به همین ترتیب صادر و به فرآورده نهایی غیر قابل تحریم تبدیل می‌کنیم. این اقدامات نقاط روشنی در عرصه دیپلماسی انرژی کشور است و طبیعتاً باید همه کمک کنیم تا توسعه بیشتری پیدا کند و نوید بخش آینده روشنی برای انرژی کشور باشد.

وی بیان کرد: اقدام جدید دولت در راستای توسعه تجارت انرژی انعقاد قرارداد برای صادرات گاز و پتروشیمی با تکیه بر توان شرکت‌های دانش بنیان به پالایشگاه‌های این کشورها است که این امر نیز بازارسازی جدید دولت است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11913

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: