افزایش ۲ برابری تبادلات تجاری ایران و اوراسیا

افزایش ۲ برابری تبادلات تجاری ایران و اوراسیا

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر، عباس علی‌آبادی دیروز در دومین آئین افتتاحیه نمایشگاه اوراسیا اظهار کرد: از سال ۲۰۱۹ با امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا همکاری ما با کشورهای منطقه گسترش یافت و پس از امضا این موافقت‌نامه شاهد رشد ۴۰ درصدی در مبادلات تجاری کشور بودیم.

وزیر صمت افزود: همچنین تبادلات تجاری ایران با منطقه اوراسیا طی این مدت به میزان دو برابر افزایش یافت که پیش‌بینی می‌شود با امضا موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا شاهد افزایش هر چه بیشتر سطح همکاری‌های تجاری باشیم.

علی‌آبادی گفت: ایران با جمعیت ۸۵ میلیون نفر و ظرفیت‌های فراوان معدنی و موقعیت ژئوپلتیکی و دسترسی به خطوط حمل و نقل دریایی و … نقش کلیدی در منطقه دارد. بر این اساس قوانین سرمایه‌گذاری در ایران مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاری خارجی به ویژه در مناطق آزاد در نظر گرفته است فلذا شرکت‌های خارجی می‌توانند سرمایه‌گذاری مشترک یا همکاری مشترک با شرکت‌های ایرانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه جایگاه بخش خصوصی در توسعه همکاری‌های تجاری بسیار حائز اهمیت است، تاکید کرد: لازم است پیگیری مذاکرات انجام شده در خصوص رفع موانع از جمله لغو روادید تجاری، رفع موانع نقل و انتقالات مالی و به ویژه ایجاد ساز و کار تهاتر و استفاده از ارزهای ملی کشورها با جدیت بیشتری صورت گیرد از این رو برگزاری چنین نمایشگاهی زمینه همکاری بیشتر بین تجار را فراهم می‌کند.

راهبرد اصلی دولت انعقاد موافقت نامه‌های تجاری است

در ادامه این مراسم مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: راهبرد اصلی دولت توسعه موافقت‌نامه‌های دو یا چند جانبه اقتصادی، تجاری با کشورهای همسو است.

وی افزود: انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار دارد. لذا این نمایشگاه فرصتی را برای آشنایی تجار از ظرفیت‌های تجاری فراهم می‌سازد.

معاون وزیر صمت گفت: این نمایشگاه دوشنبه ۱۳ آذر آغاز به کار کرده و تا روز ۱۶ آذر نیز ادامه دارد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=16049

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: