سرمایه‌گذاران این بازار سوخت سنگینی دادند/ سد مقاومتی دلار شکسته شد

سرمایه‌گذاران این بازار سوخت سنگینی دادند/ سد مقاومتی دلار شکسته شد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبر آنلاین؛ در حالی که بازارهای ایران در چند ماه گذشته با رکود سخت و سنگینی روبور بودند و قیمت دلار نیز در محدوده پنجاه هزار تومان قرار رگفته بود، در روزهای اخیر نه تنها بازار دلار که بازار طلا و سکه با رشد قابل توجه قیمت مواجه شدند .

دلار بر مدار افزایش

بازار ارز در یک هفته اخیر با بازدهی بالایی روبرو شده است . افزایش شمار خریداران به جای فروشندگان نشان می‌دهد تصور معامله‌گران تدام روند افزایشی قیمت ارز است. بهای هر دلار از حدد ۵۲ هزار و ۸۰۰ تومان در پنجشنبه هفته گذشته یعنی در بیست و هفتمین روز دی ماه به ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان در آخرین روز کاری هفته یعنی در چهارم بهمن رسیده است . به این ترتیب ارزش برابری ریال در برابر دلار پنج درصد کاهش یافته که رقم بزرگی محسوب می‌شود. خصوصا آن که معامله‌گران سقف مقاومتی دلار را حدود ۵۵ هزار تومان برآورد کرده بودند و عبور دلار از این سقف می‌تواند آهنگ رشد بهای ارز را تداوم بخشد .

افزایش نرخ ارز در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از کارشناسان نسبت به تاب آوری اقتصاد ایران در قبال دلار شصت هزار تومانی هشدار داده‌اند و معتقدند افزایش بهای ارز بار دیگر موتور تورم را به حرکت در می‌آورد و در نتیجه طبقه متوسط درآمدی بار دیگر با بحران جدی‌تری روبرو می‌شود. فرآیند فقیر شدن جامعه نیزعامل مهم تعویق توسعه در کشور محسوب می‌شود.

سرمایه‌گذاران این بازار سوخت سنگینی دادند/ سد مقاومتی دلار شکسته شد

سکه روی دور سود

همزمان با افزایش رخ دلار در بازار ایران، افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی ، قیمت طلا و سکه را در کشور تحت تاثیر قرار داد و سبب شد رشد قیمت بسیار بیشتر از قبل باشد.

در این هفته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی بیش از هشتصد هزار تومان افزایش یافته است. حالا بهای هر قطعه سکه در محدوده سی و دو میلیون و هفتصد و هشتاد هزار تومان قرار دارد. بر اساس این گزارش سایر قطعات سکه نیز همزمان با این رشد قیمت افزایشی محسوس را شاهدند.

البته باید توجه داشت سیاست بازارساز در قبال عرضه سکه سبب شده است بهای هر قطعه سکه حدود شش میلیون تومان حباب داشته باشد اما این حباب گویا قرار نیست بترکد چرا که تا کنون روند عرضه و تقاضا برای شکسته شدن این حباب متوازن نشده است.

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با رشد یک میلیون و سیصد هزار تومانی مواجه شده و به نرخ ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد.

سایر قطعات سکه نیز رشدی بین یک تا یک میلیون و دویست هزار تومان را شاهدند.

بر اساس این گزارش قیمت طلا نیز با رشد هشتاد هزار تومانی در هر گرم به دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. به این ترتیب بازار طلا سودی برابر با ۲.۷ درصد را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است. میزان سود سرمایه‌گذاران سکه تمام بهار نیز در همین محدوده گزارش شده است.

بورس روی دور باخت

با جود رشد تورم ریالی و به حرکت درآمدن قیمت ارز باز هم بورس با عقبگرد روبرو شد تا دور باخت این بازار تکمیل شود.

بازاری که قرار بود سه روزه بحرانش در دولت سیزدهم حل شود، حالا به یکی از بزرگترین تله‌های سرمایه‌گذاری در ایران بدل شده است و هیچ مشوقی نتوانسته است بحران این بازار را برطرف کند.

بر این اساس بازار سهام، این هفته تحت تاثیر خبر مصوبه دولت قرار گرفت و منفی شد. در نخستین روز هفته، مصوبه دولت درباره قیمت‌گذاری فرآورده‌های پالایشگاهی منتشر و ابلاغ شد که ریزش دسته‌جمعی نمادهای بازار سهام را در پی داشت.

این روند در طول هفته نیز ادامه یافت و در نهایت به ثبت بازدهی منفی در اغلب نمادهای بازار سهام و شاخص‌های بازار منجر شد.

شاخص کل بورس در هفته نخست بهمن‌ماه ریزشی بود و ۲.۸۶ درصد افت هفتگی را ثبت کرد. طی این هفته، اغلب سهم‌های شاخص‌ساز گروه‌های پالایشی، خودرویی و فلزات اساسی، کاهش قیمت را تجربه کردند.

سهام کوچک و متوسط بازار سهام هم در نخستین هفته بهمن‌ماه، وضعیت مناسبی نداشتند و بخشی از رشد هفته‌های گذشته را از دست دادند تا در نهایت، شاخص هم‌وزن بازار سهام که نماینده همین سهم‌هاست، بازدهی هفتگی منفی ۴.۵ درصدی را ثبت کند.

در نخستین هفته بهمن‌ماه با تراز منفی پول حقیقی همراه بود. طی این هفته، سه هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد که به نظر می‌رسد به سمت بازارهای دلار و طلا کوچ کرده است.

میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی نیز در نخستین هفته بهمن به پنج هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان رسید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=18369

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: