معاف شدن خریداران برق تجدیدپذیر از برنامه‌های مدیریت مصرف

معاف شدن خریداران برق تجدیدپذیر از برنامه‌های مدیریت مصرف

سخنگوی صنعت برق گفت: وزارت نیرو نه تنها تحویل برق معامله شده در تابلوی سبز را تضمین می‌کند، بلکه خریداران برق تجدید پذیر را به میزان برق خریداری شده از تابلوی سبز از شمول برنامه های مدیریت مصرف نیز خارج می‌کند.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، صنایع بالای یک مگاوات موظف هستند حداقل یک درصد از مصرف برق خود را از نیروگاه های تجدید پذیر تامین کنند و سالانه این سهم را به مقدار یک واحد درصد افزایش و طی پنج سال به ۵ درصد برسانند.

وی افزود: دستگاه های دولتی و اجرایی کشور نیز موظف هستند تا ۲۰ درصد از مصرف خود را از منابع تجدید پذیر تامین یا خریداری کنند.

رجبی مشهدی تصریح کرد: به منظور تسهیل تامین برق صنایع و مصرف کنندگان مذکور از انرژی های پاک، وزارت نیرو با همکاری بورس انرژی اقدام به راه اندازی تابلوی معاملات برق سبز نمود.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه “صنایع مذکور می توانند نسبت به احداث نیروگاه تجدید پذیر نیز اقدام کنند”، گفت : با راه اندازی تابلوی معاملات سبز در بورس انرژی، از ابتدای خرداد تا پایان مهرماه سال جاری در مجموع بیش از ۱۴۹ میلیون کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق نیروگاه های تجدید پذیر به ارزش بیش از ۳۶۶ میلیارد تومان در تابلوی برق سبز مبادله شده است.

وی افزود: تا پایان مهر ماه ۲۰ نیروگاه خورشیدی، ۴ نیروگاه بادی و یک نیروگاه برق آبی کوچک با مجموع ظرفیت منصوبه حدود ۱۹۵ مگاوات که متقاضی حضور در بورس بودند جهت حضور در معاملات تابلوی سبز به شرکت بورس انرژی معرفی و مجوز حضور ایشان در بورس صادر شده است.

رجبی مشهدی تصریح کرد : وزارت نیرو نه تنها تحویل برق معامله شده در تابلوی سبز را تضمین می‌کند، بلکه خریداران برق تجدید پذیر را به میزان برق خریداری شده از تابلوی سبز از شمول برنامه های مدیریت مصرف نیز خارج می‌کند.

وی با اشاره به وجود ناترازی در ایام تابستان بی سابقه سال ۱۴۰۲ گفت : برق مبادله شده در تابلوی سبز در ماه های گرم به خریداران تحویل شد و بر اساس آمار بورس انرژی، بیشترین میزان برق مبادله شده در تابلوی سبز مربوط به تحویل تیر ماه ۱۴۰۲ به میزان ۷۵ مگاوات ظرفیت در هر ساعت بود که به طور کامل به مصرف کنندگان تحویل شد.

سخنگوی صنعت برق افرود: از ابتدای راه اندازی تابلوی معاملات برق سبز بورس انرژی، تعداد ۶۳ مشترک در ۷ شرکت برق منطقه ای و ۱۱ شرکت توزیع نیروی برق اقدام به خرید برق از تابلوی برق سبز نموده اند.

وی ادامه داد: صنایع بالای یک مگاوات میتوانند با حضور در بورس انرژی علاوه بر انجام تعهدات قانونی خود برای تامین برق سبز، به منظور بهره برداری از مزایای نیروگاه های تجدید پذیر نسبت به سرمایه گذاری و احداث نیروگاه خورشیدی یا بادی اقدام نمایند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=14342

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: