نخستین پرتاب کپسول زیستی در سال جاری انجام می شود

معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران:

نخستین پرتاب کپسول زیستی در سال جاری انجام می شود

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به نقل از روابط عمومی سازمان فضایی ایران، حسن سالاریه، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران در نشست خبری هفته جهانی فضا با اعلام اینکه اولین پرتاب کپسول زیستی در سال ۱۴۰۲ با قابلیت‌های جدید انجام می شود، گفت: ساخت ماهواره‌های پارس۲ و پارس۳ با مجموعه های پژوهشگاه فضایی و صنایع الکترونیک ایران(صاایران) آغاز شده که ماهواره پارس۲ در مرحله ساخت قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ در حوزه فضایی اقدامات متعددی منطبق بر برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور انجام شده افزود: از ابتدای امسال ساخت چند ماهواره میکرو و مینی ماهواره را ابلاغ و آغاز کردیم و ماهواره پارس۲ هم اکنون در فاز ساخت قرار دارد و پارس۳ نیز در مرحله طراحی مقدماتی است.

برای نخستین بار ساخت ماهواره سنجشی در کلاس راداری آغاز شده است
سالاریه تاکید کرد: برای نخستین بار ساخت ماهواره سنجشی در کلاس راداری آغاز شده است. ماهواره‌های راداری سنجشی این مزیت را دارند که در هر شکل از شرایط آب‌وهوایی از سطح زمین داده‌های سنجشی جمع‌آوری کنند.
وی افزود: در زمینه تثبیت مدار لئو یا ارتفاع پایین پرتاب‌های متعددی را در ماه‌های آتی انجام می دهیم. در شش ماه آینده با تحقیق و توسعه‌ای که صورت گرفته پرتاب‌های آزمایشی مداری و زیر مداری داریم و ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ از این نظر پر رونق است.
معاون وزیر ارتباطات گفت: توسعه پرتابگرها از دیگر اهداف ما است. پرتابگرهای سیمرغ، ذوالجناح و قائم در ۶ ماه آینده با تحقیق و توسعه و اصلاحاتی که صورت گرفته پرتاب‌های آزمایشی دارند.
سالاریه تاکید کرد: ایران در پرتابگرهای فوق‌سبک مانند «قاصد» به تثبیت قابل قبولی رسیده و به تدریج ماهواره‌های دیگری را از طریق این پرتابگرها در مدار قرار می دهیم. نیاز داریم برای ماهواره‌های سنگین‌تری که آماده پرتاب یا در حال ساخت هستند، پرتابگرهایی مانند سیمرغ را توسعه بدهیم و به تثبیت برسانیم.

فعال سازی زیست بوم فضایی از رویکردهای جدی سازمان فضایی است
وی افزود: یکی از رویکردهای بسیار جدی که در سازمان فضایی در حال پیگیری است، فعال‌سازی زیست بوم فضایی کشور در بخش خصوصی است و با توجه به شتابی که در حوزه فناوری فضایی در دنیا وجود دارد، بدون وجود بخش خصوصی و همکاری با آنها از مسیر توسعه عقب می مانیم.

سالاریه تصریح کرد: به همین منظور از سال گذشته سازمان فضایی برگزاری مناقصاتی و ۲ قرارداد بسته شد که یکی از آن‌ها قرارداد خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌های بومی است که با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه منعقد شده است.
رییس سازمان فضایی ایران افزود: مراحل طراحی و ساخت ماهواره «کوثر» با قوت در حال انجام است و برنامه داریم با انجام تست‌های نهایی بتوانیم ظرف چند ماه آینده پرتاب این ماهواره را انجام دهیم.
سالاریه همچنین اعلام کرد: مناقصاتی در حال طراحی است تا از طریق بخش خصوصی، منظومه‌ای از ماهواره‌های سنجشی داشته باشیم.
وی تاکید کرد: موضوع دیگر که کار آن از سال گذشته آغاز شده، مربوط به منظومه ماهواره های ارتباطی ایران در حوزه «باریک باند» با هدف اینترنت اشیا است. کار طراحی و ماموریت آن توسط سازمان فضایی انجام و مناقصه آن اوایل امسال انجام شد. پس از برگزاری مناقصه چند مرحله‌ای، اواخر شهریور امسال قرارداد آن امضا، ابلاغ و مراحل طراحی و ساخت آن توسط بخش خصوصی آغاز شده تا به این واسطه یک منظومه ماهواره ارتباطی را داشته باشیم. این کار را از «باریک باند» آغاز کردیم که توانمندی ساخت آن در بخش خصوصی ما در این حوزه وجود دارد. این نوید را می‌دهم که این منظومه در ماه‌های آتی تکمیل می‌شود و مناقصات دیگر برای حضور بخش خصوصی در حوزه فضا برگزار خواهد شد.

ساخت پایگاه فضایی با قابلیت پرتاب شیب های مختلف مداری
معاون وزیر ارتباطات گفت: در حوزه زیر ساخت فضایی سه پروژه مهم را داریم. پایگاه ملی پرتاب‌های فضایی نخستین پایگاهی است که قابلیت پرتاب در شیب‌های مختلف مداری از طریق آن انجام می شود. قرارداد فاز نخست این پروژه از سال گذشته منعقد شد و به قوت در حال پیشرفت است.
سالاریه ادامه داد: بخش‌های خوبی از این پروژه مانند طراحی و ساخت سوله مونتاژ، ساختمان‌های اداری و پد پرتاب در حال پیشرفت است. پیش‌بینی این است که از اواسط سال آینده این پایگاه قابلیت ارائه خدمات را داشته باشد. اهمیت این پایگاه به این دلیل است که برای دستیابی به منظومه‌های فضایی به ویژه برای پرتاب و مدارگذاری ماهواره‌های سنجشی نیاز داریم به مدار خورشید آهنگ دست پیدا کنیم که این کار از طریق پایگاه پرتاب ملی میسر می شود.
وی افزود: در زمینه توسعه آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌های فضایی، پروژه بزرگ مرکز تجمیع، آزمون و تست ماهواره‌های کلاس زیر یک تن را در دست اقدام داریم که کار طراحی عمرانی فضای آزمایشگاهی انجام شده و امیدواریم در سال آینده نیز این آزمایشگاه به اتمام برسد.
رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد: برای تامین تجهیزات این آزمایشگاه سفارش‌گذاری شده و سال آینده بهره‌برداری از آن را آغاز می کنیم.
سالاریه به تکمیل زنجیره مراکز کنترل و هدایت ماهواره نیز اشاره کرد و گفت: ۲ مرکز مهم ما در شمال شرق و شمال غرب با یک توقف رو به رو شده بود که این توقف رفع و کار احداث آن آغاز شده است.
وی ادامه داد: ما در حوزه علوم و اکتشافات فضایی نیز توقفی داشتیم و پرتاب‌های حوزه زیست فضای ما دچار توقف شده بود که با رفع آن نخستین پرتاب کپسول زیستی امسال اتفاق خواهد افتاد.

رییس سازمان فضایی تصریح کرد: در حوزه زیست فضا مسیر ادامه دارد و توسعه کپسول زیستی با قابلیت هدایت و کنترل در دستور کار است که فاز مطالعاتی آن توسط پژوهشگاه هوافضا انجام شده و خبرهای خوبی را در این حوزه به اطلاع مردم خواهیم رساند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13352

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: