از توسعه صنعت صادرات محور تا تولید مشترک خودرو

برنامه‌های وزیر جدید صمت

از توسعه صنعت صادرات محور تا تولید مشترک خودرو

وزیر جدید صمت که امروز از مجلس رای اعتماد گرفته، هشت برنامه راهبردی ارائه کرده که مهم‌ترین بخش‌های آن مربوط به توسعه صنعت صادرات محور،کاهش تصدی‌گری دولت، ایجاد زنجیره ارزش افزوده، استفاده از ابزارهای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز، بررسی صلاحیت عباس علی آبادی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت (صمت) را در دستور کار قرارداده و با ۱۸۷ رای موافق به عباس علی آبادی رای اعتماد داند.

عباس علی‌آبادی، متولد ۱۳۴۰ در شهر اراک و فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی ازدانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بوده است. او پیش از این سمت‌هایی در وزارت نیرو داشته و از سال ۱۳۸۸ تاکنون نیز مدیرعامل شرکت مپنا بوده است. گروه مپنا مجموعه‌ای صنعتی است مشتمل بر شرکت گروه مپنا به عنوان شرکت مادر، به همراه شرکت‌های متعدد تخصصی تابعه و وابسته به آن که در زمینه مهندسی، احداث و توسعه نیروگاه‌های حرارتی، نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر، تأسیسات تولید همزمان برق و حرارت، تأسیسات تولید همزمان برق و شیرین‌سازی آب، مهندسی، اجرا و توسعه پروژه‌های نفت وگاز در خشکی و دریا، مهندسی و احداث پروژه‌های حمل و نقل ریلی، خدمات تصویربرداری پزشکی، برقی‌سازی، ارائه خدمات بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری در صنایع مذکور و نیز سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌های یاد شده در چارچوب انواع روش‌های قراردادی و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند.

در جلسه امروز، وزیر صمت مخالفانی داشت و از جمله انتقادات نمایندگان مخالف به او نداشتن برنامه برای مناطق محروم و بخش خودرو و همچنین شباهت تفکرات او با تفکر اقتصاد سرمایه داری است. موافقان اما معتقدند علی آبادی با بخش خصوصی آشنا و در بعد اجرا توانمند است.

نقطه اتکای برنامه وزیر جدید، توسعه صنعت صادرات محور

اما تا این لحظه از برنامه‌های علی‌آبادی چه می‌دانیم؟ طبق اظهارات او در صحن علنی مجلس، او هشت برنامه راهبردی برای وزارت صمت ارائه کرده است. مهم‌ترین نقطه اتکای این برنامه تمرکز بر توسعه صنعت صادرات محور است که هشت استراتژی برای آن در نظر گرفته است. استراتژی دوم او توسعه زیرساخت‌های کشور از طریق دیپلماسی تجاری – اقتصادی است. در اصل وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت معتقد است باید یک ساختار ژئواکونومیک ایجاد شود؛ «به این معنی که اگر از کشوری کالا وارد می‌کنیم باید به آن کشور کالا صادر کنیم. بر این اساس باید در بازار منطقه به ویژه روسیه، ترکیه، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان ارتباط اقتصادی خوبی برقرار کرده و کالاهایی که در آن مزیت نسبی بالایی داریم را به آنها صادر کرده و کالاهایی که آنها در آن وضعیت نسبی بالایی دارند خریداری کنیم. این کالاها شامل خودرو، لوازم خانگی و سایر حوزه‌ها می‌شود.»

استراتژی‌های بعدی وزیر جدید صمت بازآفرینی و اصلاح حکمرانی بخش صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر کاهش تصدی‌گری دولت، به ویژه در حوزه خودرو است و ایجاد زنجیره ارزش افزوده برای جلوگیری از خام فروشی در صنایع از جمله صنایع معدنی است.

حمایت از نوآوری با تمرکز بر تحولات دیجیتال، استفاده از ابزارهای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و توسعه سرمایه‌ گذاری داخلی و خارجی از دیگر برنامه‌های علی آبادی است. او معتقد است فرآیند تامین مالی پروژه‌ها باید از سرمایه خرد مردم و بازار سرمایه تضمین شود، مجموعه‌ای از شرکت‌های کوچک در شهرک‌های صنعتی تجمیع و صنایع متناسب با پتانسیل‌های منطقه راه‌اندازی شود.

برنامه‌های وزیر جدید در حوزه خودرو

علی آبادی در حوزه خودرو هنوز برنامه کاملی ارائه نکرده، اما گفته که به زودی طرح جامعی در این حوزه ارائه می‌کند. اما در مجموع او معتقد است باید در این حوزه دنیا تعامل داشته باشیم و با واردات هوشمند و همکاری‌های تخصصی با بنگاه‌های بزرگ، تولید مشترک داشته باشیم.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11134

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: