انعقاد قرارداد‌های بزرگ غلات و گاز بین روسیه و چین ‌

انعقاد قرارداد‌های بزرگ غلات و گاز بین روسیه و چین ‌

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، مجمع تجارت انرژی روسیه و چین پنجشنبه در پکن آغاز شد و از طرف روسیه، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر، ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی و ایگور سچین، رئیس شرکت روس نفت، در این رویداد شرکت دارند.

به گفته منابع روسیه مجمع تجارت انرژی روسیه و چین که در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده یک بستر مهم برای همکاری عملی بین روسیه و چین در بخش انرژی است که در چارچوب آن پیشنهاداتی برای اقدامات مختلف به منظور تسهیل اجرای پروژه‌های مشترک و افزایش حجم سرمایه گذاری در این صنایع مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

* عرضه گاز روسیه به چین به سطح بی سابقه‌ای می‌رسد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  روسیا الیوم، ایگور سچین، رئیس شرکت روسی روس نفت در پنجمین مجمع تجارت انرژی روسیه و چین گفت که عرضه گاز روسیه به چین در سال جاری در سطح بی سابقه‌ای خواهد بود.

سچین که دبیر اجرایی کمیته توسعه سوخت، انرژی و مجتمع ایمنی زیست محیطی روسیه است، گفت: همکاری روسیه و چین در بخش گاز به طور پویا در حال توسعه است و امسال صادرات گاز روسیه به چین به سطحی تاریخی خواهد رسید. به طوری که بیش از ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز تامین خواهد شد.

در حال حاضر گاز طبیعی از روسیه به چین از طریق خط لوله قدرت سیبری، خط لوله گازی به طول حدود سه هزار کیلومتر، تامین می‌شود که تحویل از طریق آن در پایان سال ۲۰۱۹ آغاز شد.

در سال ۲۰۲۲، میزان ۱۵.۴ میلیارد متر مکعب گاز روسیه از طریق خط لوله قدرت سیبری صادر شد و در سال جاری پیش بینی می‌شود این عرضه به ۲۲ میلیارد متر مکعب برسد، در حالی که انتظار می‌رود  در سال ۲۰۲۵-۲۰۲۷  عرضه با ظرفیت کامل ۳۸ میلیارد متر مکعب باشد، چیزی که الکساندر نواک، معاون نخست وزیرروسیه آن را تایید کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز امروز در پنجمین مجمع تجارت انرژی روسیه و چین گفت که روابط روسیه و چین به سطح بالای بی‌سابقه رسیده است.

رئیس جمهور روسیه افزود: این روابط به توسعه خود ادامه می‌دهد و حوزه اصلی همکاری‌ها انرژی است، زیرا همکاری‌های دو کشور در این زمینه فعال تر و چند جانبه شده است.

پوتین تاکید کرد که روابط مشارکت همه جانبه و تعامل راهبردی روسیه و چین به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است و این روابط به طور پویا ادامه می‌یابد و یکی از مؤلفه‌های اصلی این روابط همکاری در زمینه انرژی است که به طور فزاینده‌ای فعال و چند بعدی شده است.

پوتین به پروژه‌های بزرگ دوجانبه روسیه و چین در بخش نفت و گاز و در زمینه انرژی صلح آمیز هسته‌ای اشاره کرد که به طور مداوم در حال اجرا هستند و گفت: از این رو حجم عرضه منابع انرژی روسیه به مصرف کنندگان چینی رو به رشد است و نوآوری‌های فناوری به طور مشترک با هدف افزایش کارایی فرآیندهای استخراج، فرآوری و حمل و نقل مواد خام و همچنین تضمین ایمنی زیست محیطی آنها در حال توسعه است.

 رئیس جمهور روسیه افزود: مجمع تجارت انرژی روسیه و چین نقش مهمی در ارتقای همکاری سودمند دوجانبه ایفا می‌کند و گفت‌وگوی سازنده مستقیم بین نمایندگان ادارات دولتی مربوطه، محافل تجاری و کارشناسان دو کشور را تضمین می‌کند.

روسیه و چین به تضمین امنیت انرژی جهان کمک می‌کنند

شی جین پین، رئیس جمهور چین نیز گفت که همکاری روسیه و چین در بخش انرژی به تضمین امنیت انرژی و توسعه پایدار نه تنها برای هر دو کشور بلکه برای کل جهان کمک می‌کند.

رئیس جمهور چین در سخنرانی خود خطاب به شرکت کنندگان در پنجمین مجمع تجارت انرژی روسیه و چین گفت که کشورش آماده همکاری با روسیه برای ایجاد یک شراکت در سطح بالا در زمینه انرژی است.

شی همچنین تاکید کرد که چین به همراه روسیه آماده است تا پایداری زنجیره‌های تولید و تامین انرژی را افزایش دهد تا کمک بیشتر به ارتقای توسعه بلندمدت و پایدار بازار جهانی انرژی کرده و موجب ترویج و ایجاد یک مشارکت جهانی در زمینه انرژی‌های پاک شود.

وی گفت که مسکو و پکن در سال‌های اخیر الگوی همکاری گسترده ای را در بخش انرژی شکل داده اند.

اعلام آمادگی چین برای توسعه راه دریای شمال

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز امروز پنجشنبه گفت چین آماده همکاری با روسیه در مناطق مختلف از جمله قطب شمال است.

مائو در پاسخ به این سوال که آیا چین آماده همکاری با روسیه در پروژه مسیر دریای شمال است یا خیر، گفت: چین بر اساس اصول احترام متقابل و برابری و سود متقابل آماده همکاری با روسیه در زمینه‌های مختلف است.

روز گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در افتتاحیه مجمع یک کمربند، یک جاده در پکن گفته بود که روسیه از کشورهای علاقه مند می‌خواهد تا در توسعه راه دریای شمال همکاری کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: راه دریای شمال با طول بیش از ۳۰۰۰ مایل دریایی (۵۵۵۶ کیلومتر) که دریای بارنتز و تنگه برینگ را به هم متصل می‌کند، کوتاه‌ترین مسیر بین اروپا و آسیا و همچنین کوتاه‌ترین مسیر دریایی بین شرق دور و بخش اروپایی روسیه است.

طول مسیر حمل و نقل بار از شرق دور به اروپا با استفاده از مسیر دریای شمال ۱۴۰۰۰ کیلومتر است. روسیه در حال اجرای پروژه توسعه مسیر دریای شمالی است که شامل ایجاد زیرساخت هایی است که ترافیک کشتیرانی را به ۸۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ و ۱۱۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ افزایش می دهد و همچنین ظرفیت کل بنادر دریایی را تا ۱۱۰  و ۱۱۵ میلیون تن افزایش می‌دهد.

امضای قرارداد بزرگ تامین غلات چین و روسیه

مسکو و پکن به عنوان بخشی از سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پکن، قرارداد بزرگی را برای تامین غلات، حبوبات و دانه های روغنی روسیه به چین منعقد کردند.

کارن اووسپیان، رئیس ابتکار «کریدور غلات زمینی جدید» روسیه گفت: امروز یکی از بزرگترین قراردادها در تاریخ روابط روسیه و چین را امضا کردیم، قراردادی به ارزش ۲.۵ تریلیون روبل (حدود ۲۵.۷ میلیارد دلار) که برای عرضه ۷۰ میلیون تن غلات به چین در یک دوره ۱۲ ساله است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیروز چهارشنبه در جریان گفت‌وگو با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در پکن، گفته بود که حجم مبادلات تجاری روسیه و چین تا پایان سال از ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد گذشت.

دیدار رهبران دو کشور در چارچوب شرکت رئیس جمهور روسیه در مجمع «کمربند و جاده» که در پکن برگزار شد، انجام شد.

کمربند و جاده یک ابتکار بین المللی است که توسط چین با هدف توسعه کریدورهای حمل و نقل تجاری که قاره های جهان، زیرساخت ها، تجارت، مالی و لجستیک را به هم پیوند می‌دهد راه اندازی شده تا ضمنا موجب تقویت روابط ملت‌ها برای ارتقای توسعه تجارت و دستیابی به توسعه و شکوفایی کشورهای شرکت کننده در این مسیرباشد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13930

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: