فرصت ارزآوری با صادرات صدف

فرصت ارزآوری با صادرات صدف

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرگزاری مهر، مسطوره دوستدار، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کشور، درباره آشنایی با زیست شناسی، تغذیه و تولید مثل صدف حلزونی بابیلون اسپیرال به عنوان گونه ارزآور در کشور به مهر گفت: این نوع صدف، قابلیت ارزآوری قابل توجهی داشته و می‌تواند در بازارهای جهانی به ازای هر کیلو گرم ۴ تا ۵ دلار، به فروش برسد.

وی با بیان اینکه صدف بابیلون جز آبزیان غیر ماکول محسوب می‌شود، افزود: آبزیان غیر ماکول، به آن دسته از آبزیان گفته می‌شود که طبق شرع و فقه شرعی، خوردن آنها حلال شمرده نمی‌شود، اما یکی از ظرفیت‌های سواحل مکران در استان سیستان و بلوچستان و آب‌های جنوب کشور محسوب می‌شود که باید به آن توجه کرد.

دوستدار، ادامه داد: کمتر از ۱۰ درصد یا به عبارتی حدود ۶۰ هزار تن میزان صید در آب‌های جنوب کشور را آبزیان غیر ماکول تشکیل می‌دهند که این آبزیان به گروه‌های مختلف تقسیم بندی می‌شوند. آبزیان غیر ماکول بیش از ۱۰ گونه بوده و در ۵ گروه ماهیان، سخت پوستان، نرم‌تنان، خارپوستان و سایر آبزیان طبقه بندی می‌شوند.

وی، معتقد است: گردش مالی این آبزیان به بالای ۱۰۰ میلیون دلار در سال می‌رسد که طی ۲۰ سال گذشته نیز روند افزایشی داشته است.

به گفته عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کشور، به طور ویژه، صید صدف بابیلون اسپیرال، طبق آخرین آمارها، سالانه بین ۶۵۰ تا ۷۵۰ تن در آب‌های استان سیستان و بلوچستان برآورد می‌شود که با توجه به ذخایر این گونه دریایی در دریای عمان و اهمیت اقتصادی و کاربرد آن می‌تواند برای کشور درآمد ارزی داشته باشد.

دوستدار، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته برای نخستین بار در ایران، بررسی مراحل تولید مثل و نحوه تغذیه صدف بابیلون اسپیرال توسط محققان علوم شیلات کشور در منطقه چابهار انجام گرفت که دانش فنی آن به طور کامل تهیه شده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در پایان تاکید کرد: این دانش فنی، در حال حاضر آماده واگذاری به بخش خصوصی است و می‌توان پس از واگذاری، مزارع پرورش صدف بابیلون را در جنوب کشور را راه اندازی کرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12060

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: