ایران در سریلانکا نیروگاه می‌سازد

ایران در سریلانکا نیروگاه می‌سازد

ایران به دنبال ساخت نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی در سریلانکا است که مراحل نهایی را طی می‌کند و باتوجه به شرایط این کشور به‌نظر می‌رسد که در آینده در زمینه انرژی و آب شاهد اجرای پروژه‌های جدید باشیم.

در سال ۲۰۰۸ در پی دیدار روسای جمهور وقت ایران و سریلانکا، حجم معاملات اقتصادی افزایش یافت و امروز نیز ایران آمادگی اجرا و پیشبرد پروژه‌های مختلف در حوزه‌های آب و انرژی را دارد، ظرفیت گسترش روابط ایران و  سریلانکا  بیش از آن چیزی است که امروز برقرار است و وجود دارد، آنطور که علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در دیدار با چامال راجاپاسکا وزیر آبیاری کشور سریلانکا اعلام کرد: تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای تحقق این امر موثر است و گفت: وزارت نیرو از سوی ایران مسئول این کمیسیون شناخته می‌شود و تشکیل این کمیسیون مشترک موجب می‌شود در کنار احیای روابط، مسیر آینده شناسایی و برنامه‌های لازم بر اساس آن پیش‌بینی شود.

وی ضمن اشاره به وجود روابط تاریخی بین دو کشور ایران و  سریلانکا، نسبت به افتتاح پروژه احداث نیروگاه توسط متخصصان ایرانی در کشور سریلانکا در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد و گفت:  شرکت‌های ایرانی برای انجام پروژه‌های حوزه آب و برق توانمند هستند و در این باره آنچه که مهم به نظر می‌رسد، مدل و مطالعات اقتصادی اجرای این پروژه‌ها است.

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت پروژه بزرگ و چندمنظوره «اوما اویا» توسط شرکت متخصص ایرانی در سریلانکا، اظهار کرد: پیشبرد این پروژه موفق توسط مهندسان ایرانی نتیجه تجربه همکاری ایران و سریلانکا است و لازم است در کنار تسریع در پیشبرد مراحل نهایی، این پروژه بزرگ به شرکت‌های ایرانی و سریلانکایی معرفی شود تا جذابیت سرمایه‌گذاری را فراهم کند.

محرابیان با بیان اینکه امروز بالغ بر ۱۳ هزار مگاوات نیروگاه برق‌آبی در ایران وجود دارد، تصریح کرد: با احداث این نیروگاه در سریلانکا، ظرفیت تولید ۱۲۰ مگاوات برق فراهم می‌شود که با ارزش افزوده قابل توجهی همراه است. افتتاح این پروژه برای توسعه همکاری‌های دوطرف مفید است و افتتاح و پیشبرد این پروژه می‌تواند نقطه عطفی بر توسعه روابط مشترک بین دو طرف باشد.

در ادامه چامال راجاپاسکا وزیر آبیاری کشور سریلانکا ضمن ابراز خرسندی جهت ایجاد زمینه توسعه همکاری‌ها و گسترس روابط با ایران، گفت: در سریلانکا سه وزارتخانه نیرو، آب و آبیاری فعال است. ۵۰ درصد انرژی مورد نیاز این کشور از طریق آب و بخشی نیز از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر دیگر از جمله انرژی خورشیدی و بادی تامین می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌های احداث انرژی‌های تجدیدپذیر را موضوع مهم دیگری برشمرد و گفت: در این باره می‌توانیم مباحث را با همکاری دوطرف پیگیری کنیم. یک سوم زمین‌های کشور سریلانکا ظرفیت پیشبرد این موضوع را دارند و در این باره امکان مشارکت با سرمایه‌گذاران ایرانی وجود دارد، تمام تلاش خود را صورت می‌دهیم تا روابط بین دو طرف را توسعه بخشیم. در زمینه تونل آبرسانی ذیل این پروژه نیز تلاش می کنیم تامین مالی آن را بررسی کنیم.

تا یک سال گذشته به ویژه در شرایط پساکرونا سریلانکا در حوزه سوخت و انرژی در شرایط مساعدی قرار نداشت اما امروز این شرایط بهبود یافته است؛ بر این اساس انتظار و امیدواری وجود دارد که ایران و سریلانکا در آینده در زمینه انرژی و آب شرب پروژه‌های جدیدی را آغاز کنند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11158

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: