کشاورزی هوشمند، راهکار افزایش بهره‌وری در مصرف آب

کشاورزی هوشمند، راهکار افزایش بهره‌وری در مصرف آب

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بر اجرای کشاورزی هوشمند برای افزایش بهره‌وری آب با توجه به پدیده خشکسالی و بروز کم‌‌آبی در سال‌های پیش رو تاکید کرد.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در دیدار و گفتگو با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره مجمع خبرگان کشاورزی، با بیان این که برای حل مشکلات کشاورزان برای تحویل حجمی آب در حوزه وظایف وزارت نیرو، مقرر شده نشستی با حضور وزرای
جهادکشاورزی و نیرو برگزار شود، افزود: تعامل معاونت آب و خاک با معاونت آب و آبفای وزارت نیرو در سطح قابل قبولی قرار دارد و در جلسات ماهانه با معاونت وزارت نیرو بحث تحویل حجمی، نصب کنتورهای هوشمند و سایر موضوعات مرتبط با بخش کشاورزی پیگیری می‌شود.

وی افزود: خشکی و خشکسالی اجتناب‌ناپذیر است و با فرض صرفه‌جویی در مصرف آب، ده سال آینده با بی‌آبی و کم‌آبی مواجه خواهیم بود، لذا باید با اجرای کشاورزی هوشمند به سمت روش‌های افزایش بهره‌وری آب حرکت کرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که براساس آخرین آمارها، بیش از ۵۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد، گفت: کشاورزانی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند و قانونا از منابع آب زیرزمینی بهره‌مند می‌شوند در مقایسه با حفر کنندگان چاه‌های غیرمجاز مورد اجحاف قرار گرفته‌اند.

وی در پایان این نشست قول مساعد داد تا مطالبات به حق کشاورزان را از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط و مبادی قانونی پیگیری کند.

بنابر این گزارش، در این نشست صمیمانه اعضای هیات مدیره خبرگان کشاورزی مسایل و مشکلات استان‌های محل فعالیت خود را در حوزه آب و خاک بیان کردند.

گفتنی است؛ کسر سهمیه آب از پروانه‌های بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی در زمان تمدید، قطعی برق چاه‌های کشاورزی، آلودگی خاک، مالکیت آب، تغییر کاربری و خرد شدن اراضی توسط وراث، ارائه تسهیلات برای اجرای آبیاری قطره‌ای، دفاع از حقوق کشاورزان توسط متولیان بخش کشاورزی، هزینه‌های مربوط به حق‌النظاره و سایر مسایل و مشکلات از جمله مواردی بود که توسط اعضای هیات مدیره مجمع خبرگان کشاورزی مطرح شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12848

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: