محصولات نساجی ارزش افزوده بالایی دارند/ افزایش ۳۵ درصدی واردات ماشین‌آلات نساجی به کشور

محصولات نساجی ارزش افزوده بالایی دارند/ افزایش ۳۵ درصدی واردات ماشین‌آلات نساجی به کشور

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل صمت استان چهارمحال و بختیاری، «محسن گرجی» مدیرکل دفتر منسوجات و پوشاک وزارت صمت در ادامه سفر به استان چهارمحال و بختیاری، با «محمدکاظم منزوی» معاون امور اقتصادی استانداری این استان دیدار و گفتگو کرد.

وی در این نشست با اشاره به اینکه وزیر جدید صمت نظر بسیار مثبتی نسبت به حوزه صنعت نساجی دارند، اظهار کرد: نساجی یک صنعت تاب‌آور در کشور محسوب می‌شود و تجربه نشان داده که این واحدها در نوسانات اقتصادی سرپا مانده‌اند.

مدیرکل دفتر منسوجات و پوشاک وزارت صمت با بیان اینکه صنعت نساجی در کشور غیردولتی است، افزود: محصولات نساجی ارزش افزوده بالایی دارند و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. قطعا تقویت تولید پوشاک در کشور می‌تواند اشتغال بالایی را رقم بزند، به همین دلیل درصدد هستیم سرمایه‌گذاران را به سمت این حوزه سوق دهیم.

مشکل تامین مالی طرح توسعه نساجی حجاب مرتفع شد

در ادامه، منزوی معاون امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: مشکل تامین مالی طرح توسعه نساجی حجاب مرتفع شد، اما برای اجرای طرح‌های توسعه واحدهای تولیدی با مشکل تامین مالی مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در این استان پتانسیل‌های خوبی برای تولید نخ وجود دارد، اظهار کرد: تنها واحد تخصصی تولید پارچه چادر مشکی در کشور در این استان مستقر است، چند واحد تولیدی قوی در حوزه پارچه و موکت در این استان وجود دارد.

معاون امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به تدوین سند راهبردی آمایش استان، یادآور شد: صنایع سبز جزو مزیت‌های این استان در این سند قید شده و صنایع نساجی نیز جزو صنایع سبز در کشور محسوب می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه تعدادی از واحدهای نساجی در چهارمحال و بختیاری امتحان خود را پس داد‌ه‌اند، عنوان کرد: بنابراین انتظار می‌رود وزارت صمت در اجرای طرح‌های توسعه این واحدها همکاری لازم را داشته باشد.

منزوی با بیان اینکه مشکل تامین مالی طرح توسعه نساجی حجاب مرتفع شد، اما برای اجرای طرح‌های توسعه واحدهای تولیدی با مشکل تامین مالی مواجه هستیم، گفت: راه‌اندازی شهرک تخصصی پوشاک در شهرستان بن در دستور کار قرار دارد، برای تسریع در راه‌اندازی این شهرک نیازمند سرمایه‌گذار قوی هستیم.

قاچاق پوشاک فعالان این حوزه را آزار می‌دهد

گرجی همچنین در ادامه سفر به استان چهارمحال و بختیاری، در نشست با خبرنگاران این استان، با تاکید بر اینکه قاچاق پوشاک فعالان این حوزه در کشور آزار می‌دهد، گفت: طبق اعلام مراکز رسمی سالانه ۱.۳ میلیارد دلار پوشاک به کشور قاچاق می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه صنایع بسیار خوبی در حوزه نساجی در این استان وجود دارد، اظهار کرد: بخش زیادی از الیاف و نخ مورد نیاز کشور در واحدهای نساجی این استان تولید می‌شود. ضمن اینکه برخی واحدهای تولیدی چهارمحال و بختیاری در حوزه نساجی در خاورمیانه منحصر به فرد هستند.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت با بیان اینکه زنجیره ارزش صنایع نساجی در چهارمحال و بختیاری در حوزه پوشاک و بافندگی مورد توجه قرار نگرفته، خاطرنشان کرد: اگر زنجیره ارزش این محصولات در استان کامل شود، ارزش افزوده بالایی را در تولید شاهد خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه قاچاق پوشاک فعالان این حوزه در کشور آزار می‌دهد، یادآور شد: طبق اعلام مراکز رسمی سالانه ۱.۳ میلیارد دلار پوشاک به کشور قاچاق می‌شود، باید دستگاه‌های ذیربط به‌طور جدی به حوزه برخورد با عرضه پوشاک قاچاق ورود کنند، در غیراینصورت دستاوردها در این حوزه را از دست خواهیم دید.

گرجی با بیان اینکه حمایت از تولید پوشاک ایرانی و اسلامی در دستور کار وزارت صمت قرار دارد، یادآور شد: باتوجه به اینکه واحدهای تولیدی در این حوزه کوچک هستند و نمی‌توانند اعتبارات قابل توجهی را جذب کنند.

وی تاکید کرد: درصدد هستیم تا شبکه فراگیری برای تولید پوشاک ایرانی- اسلامی تولید کنیم، در گذشته کمک‌هایی در قالب تسهیلات به این واحدها اعطا شد، ما پوشاک ایرانی و اسلامی را کالای فرهنگی لحاظ می‌کنیم.

افزایش ۳۵ درصدی واردات ماشین‌آلات نساجی به کشور

مدیرکل دفترصنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت در ادامه حضور در این استان، از واحد صنعتی نساجی حجاب شهرکرد بازدید کرد و در جریان این بازدید گفت: صنعت نساجی تاب‌آور ورونده رو به جلو است، در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد ۳۵ درصدی واردات ماشین‌آلات نساجی به کشور نسبت به سال ۱۴۰۰ بودیم. همچنین واردات مواداولیه نیز افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات صنایع درحوزه نساجی به روش‌های گوناگون شنیده می‌شود، افزود: برای کاهش و حل مشکلات در وزارت صمت برنامه وجود دارد.

گرجی با اشاره به اینکه همه بر این امر واقف هستیم که حوزه نساجی و پوشاک اشتغال و ارزش افزوده بالایی برای کشور دارد، تصریح کرد: در این استان واحدهای نساجی بسیار خوبی وجود دارد. واحد تولیدی ظرفیت مصور و نساجی حجاب شهرکرد جزو واحدهای نساجی برند در کشور محسوب می‌شود که از نظر کمیت وکیفیت نیز جزو واحدهای قوی درکشور هستن.

وی با تاکید بر اینکه تصمیمات در حوزه صنایع باید پخته و به‌موقع باشد، تاکید کرد: این کار موجب می‌شود تا صنایع به بهترین نحو از این تصمیمات بهره‌مند شوند.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت همچنین گفت: مخالف استاندارد اجباری برای محصولات نساجی در کشور هستیم، زیرا برای تولیدکنندگان مشکلات زیادی را برای واحدهای تولیدی و صنفی ایجاد می‌کند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13272

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: