کاهش ۱۱ درصدی قیمت نفت طی هفته گذشته

کاهش ۱۱ درصدی قیمت نفت طی هفته گذشته

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی افزایش یافت، اما شدیدترین کاهش هفتگی از ماه مارس را ثبت کرد.

لغو جزئی ممنوعیت صادرات سوخت روسیه با نگرانی در مورد تقاضا به علت موانع اقتصادی از عوامل اصلی این کاهش قیمت عنوان شده است.

 هر بشکه نفت برنت با ۵۱ سنت افزای ۸۴.۵۸ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۴۸ سنت افزایش ۸۲.۷۹ دلار معامله شد.

به دنبال نگرانی در مورد ادامه افزایش نرخ بهره که رشد جهانی را کند خواهد کرد و به تقاضا برای سوخت آسیب می‌زند، نفت برنت طی هفته گذشته حدود ۱۱ درصد و نفت خام آمریکا طی هفته گذشته بیش از ۸ درصد کاهش ارزش را ثبت کردند.

این کاهش قیمت با وجود کاهش تولید و عرضه داوطلبانه عربستان و روسیه و تمدید آن تا پایان سال اتفاق افتاده است.

نشست وزارتی گروه اوپک پلاس روز چهارشنبه بدون هیچ تغییری در سیاست کاهش تولید نفت این گروه برگزار شد.

عربستان روز چهارشنبه اعلام کرد، به کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز ‌تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد؛ در عین حال روسیه نیز از ادامه کاهش داوطلبانه ۳۰۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت خود تا پایان سال خبر داد.

الکساندر نوآک، معاون نخست‌وزیر و دیپلمات مذاکرات نفتی روسیه در این‌باره گفت: کاهش داوطلبانه اضافی روسیه با هدف تقویت تلاش‌های کشورهای عضو اوپک پلاس برای حفظ ثبات بازار و متوازن کردن بازار بوده است.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان که ریاست نشست وزارتی اوپک پلاس را بر عهده دارد، ماه گذشته گفته بود، هدف قیمت نفت نیست و کاهش اوپک پلاس برای ثبات بازار مورد نیاز است.

بر اساس آمار وزارت کار آمریکا، فرصت‌های شغلی این کشور در ماه سپتامبر ۳۳۶ هزار مورد افزایش یافت از پیش‌بینی اقتصاددان‌ها برای افزایش ۱۷۰ هزار فرصت شغلی فراتر رفت.

احساس حاکم بر بازار برای قیمت نفت متناقض است. به گفته تحلیلگران، بهبود اقتصاد آمریکا می‌تواند تقاضا برای نفت در کوتاه‌مدت را افزایش دهد، اما در مقابل این آمار به افزایش ارزش دلار آمریکا و احتمال یک افزایش دیگر نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۳ منجر شده است.

تحلیلگران ING بانک در یادداشتی نوشتند: «ارقام مشاغل چشم‌انداز یک افزایش دیگر نرخ بهره را زنده نگه داشته و قطعا از استدلال فدرال رزرو مبنی بر نیاز به بالا ماندن نرخ‌ بهره برای مدت طولانی‌تر حمایت می‌کند.»

روسیه اعلام کرد، ممنوعیت صادرات گازوئیل برای عرضه به بنادر از طریق خط لوله را لغو کرده است، اما شرکت‌ها همچنان باید حداقل ۵۰ درصد از تولید گازوئیل خود را به بازار داخلی بفروشند.

اختلاف قیمت میان بنزین و نفت خام برنت به کمترین میزان از ماه جولای تا کنون برابر با ۲۳.۵۹ دلار در هر بشکه رسید، اما پس از مدتی به ۲۵.۸۴ دلار در هر بشکه بازگشت.

بیارن شیلدروپ، تحلیلگر بازار نفت گفت: «ترس از سلامت اقتصاد جهانی و در نتیجه تقاضای نفت در آینده، دلیل اصلی فروش نفت است.»

بیکر هیز، بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی در جهان اعلام کرد، تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا که عامل دیگری برای عرضه این کشور محسوب می‌شود، در هفته گذشته ۵ دکل کم شده و به ۴۹۷ دکل رسیده است که کمترین تعداد از ماه فوریه ۲۰۲۲ به شمار می‌رود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13336

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: