باید به طرف رشد مبتنی بر دانش حرکت کنیم/توازن بودجه ای بین استان ها

معاون رييس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور:

باید به طرف رشد مبتنی بر دانش حرکت کنیم/توازن بودجه ای بین استان ها

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  مرکز روابط عمومی و امور بین‌المل سازمان برنامه و بودجه کشور به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، آخرین برنامه سفر یک روزه معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به گیلان، دیدار با جمعی از دانشگاهیان استان بود که شامگاه پنج شنبه – ۷ دی ماه ۱۴۰۲-  با حضور استاندار، سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان و هیات همراه در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

در این دیدار موضوعات مختلف آموزشی، بودجه ای، برنامه ریزی،کشاورزی، گردشگری، ارتباطات، آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و… از سوی دانشگاهیان و اعضای هیات علمی مراکز علمی آموزشی استان عنوان شد و دکتر منظور در پاسخ به مباحث مطرح شده، مطالبی ارائه کرد که به اختصار در ادامه به نظرتان می رسد:
دانشگاهیان بهترین ناظرین 
دکتر منظور با بیان اینکه در مورد توسعه و برنامه های تحولی اساتید دانشگاه بهترین ناظرین هستند و طبیعتا بهترین راه حل ها را دارند، گفت: ما باید به اهالی فن و صاحبنظران دانشگاهی مراجعه کنیم. و سازمان برنامه و بودجه به عنوان راهبر نهاد توسعه در کشور باید از این ظرفیت ها استفاده کند.
چگونگی تحقق رشد هشت درصدی 
وی گفت: برای اینکه به رشد ۸ درصد برسیم باید بدانیم چگونه باید چنین رشدی محقق شود و مسیر و زمینه های تحقق را فراهم کنیم. البته متاسفانه دهه ۹۰، دهه کم رشدی بوده است و معنی آن این است که رفاه کشور افزایش نیافت، چون سرانه درآمد کاهش داشته است. در برنامه هفتم رشد را ۸ درصد هدفگذاری کردیم. البته در برنامه قبل هم بوده و ما تلاش کردیم ببینیم چرا تحقق نیافته است.
لزوم تحقق رشد بهره وری در همه حوزه‌ها
وی ادامه دهد: در این مورد تجزیه و تحلیل کرده و رشد اقتصادی را در حوزه‌های مختلف بررسی کردیم تا ببینیم هر کدام از حوزه‌ها چگونه باید باشند تا رشد ۸ درصدی محقق شود. به این نتیجه رسیدیم که عامل مشترک در همه امور، “رشد بهره وری” است. یعنی استفاده از نهاده های فعلی و مولد سازی.
وی با تاکید براینکه “بهره وری” بیشتر نرم افزاری است و با اصلاح فرآیند و برخورداری از دانش اتفاق می افتد، افزود: به عنوان مثال در حوزه های مختلف  عوامل تولید از عوامل انسانی گرفته تا خدماتی و اقتصادی و…. همه باید رشد کنند تا حاصل برآیند رشد همه بخش ها به رشد هشت درصدی هدفگذاری شده منتج شود.
چگونگی بهره وری آب و انرژی در کشور
وی با طرح این سوال که الان بهره وری آب در کشور ما چقدر است و با یک واحد آب چه میزان تولید داریم، گفت: باید بدانیم در کشورهای دیکر مثلا در ترکیه، و پاکستان و… چگونه است. بنابراین نیاز به آموزش ترویج دانش و شرکت های دانش بنیان داریم چون الان دوره کشاورزی غرقابی گذشته، پس باید به سمت آبیاری قطره برویم. و یا در انرژی، بهره وری سوخت در کشور ما چطور است. و یا بهره وری انرژی در کشور ما به نسبت کشورهای دیگر چطور است.
بهره گیری همه عوامل تولید در راستای رسیدن به رشد هشت درصدی 
وی با بیان اینکه “رشد” یعنی همه عوامل تولید را بکار ببریم، خاطرنشان کرد: هرچند گاه سوال می شود نهاد متولی این کار در کشور کیست، پاسخ این است که همه افراد و همه دستگاه ها، یعنی هر کس در حوزه خود.
اما یک حسابرسی بهره وری هم نیاز داریم که در کشور ما سازمان ملی بهره وری نامیده می شود،اما اگر بپرسید کجا باید مستقر شود، به نظر می رسد بهترین جا سازمان برنامه است، چون یک تلقی وجود داشته که بهره وری فقط در نیروی انسانی باید باشد اما آنطور که میخواستیم تحقق نیافت. بنابراین بهره وری نیروی کار مهم است اما در کنار بهره‌وری سایر نهادها، در برنامه هفتم پیشنهاد دادیم سازمان بهره‌وری زیر مجموعه سازمان مدیریت باشد.
“کسری بودجه نگرانی” هم است. مقام معظم رهبری گفتند “کسری بودجه ام الخبایث است” چون کسری بودجه کارکردهای همه حوزه ها را تحت شعاع قرار میدهد. با ایجاد توازن همه چیز بهم می رسد.
سه نوع کسری بودجه وجود دارد
وی گفت: کسری بودجه پنهان، یعنی یک سری منابع بودجه ای نداریم ولی میدانیم تحقق می یابد.کسری بودجه پیش بینی هم یعنی قیمت پیش بینی شده، مثلا نفت نیز ممکن است، محقق نشود.همچنین طرح های کسری بودجه هزینه ای نیز هست که برای پرداخت حقوق و مزایا پیش می آید.
سعی کردیم بودجه ۱۴۰۳ را واقعی تر ببینیم 
رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برای سال آینده سعی کردیم بودجه را واقعی گرایانه پیش بینی کنیم، گفت: نفت را برای سال بعد ۷۱ دلار دیدیم و میزان صادرات را متناسب با گزارشات مرتبط برآورد کردیم. همچنین امسال درآمد حاصل از مولد سازی را نصف کرده و سعی کردیم بودجه ۱۴۰۳ را واقعی تر ببینیم.
ایجاد توازن بین منابع و مصارف 
وی همچنین در مورد مشکلات همکاران علوم پزشکی، گفت: در سال هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی فوق العاده خاص را تصویب کردند ولی این موضوع وقتی نافذ است که منابع مالی آن طبق قانون پیش بینی شده باشد.
همه دستگاه ها وزارتخانه ها در این مورد فوق العاده هایی تصویب کردند. ما اگر بتوانیم به همه نیازها پاسخ بدهیم حتما خوب است ولی بلاخره باید بین منابع و مصارف توازن ایجاد کنیم.
تعرفه‌های پزشکی متناسب با سایر تعرفه‌ها
ایا بیمه ها از عهده این تعهدات بر می آیند همین الان دانشگاه ها از بیمه مطالبات زیادی دارند یکی از سختی‌های کاردر دولت و سازمان برنانه توازون بین اینهاست از سوی دیگر وقتی میگوییم ظرفیت دانشجویان را بیشتر کنید باید به شما امکانات و بودجه لازم را هم بدهیم و این نکته در بودجه سال آینده لحاظ خواهد شد.
تلاش برای توازن بودجه ای بین استان ها 
دکترمنظور با یادآوری اینکه ما بین استان‌ها داریم بررسی می کنیم تا حتما توازن بودجه ای بین استان ها را لحاظ کنیم، گفت: تعهدات سفر که بخش زیادی باقی مانده حتما انجام میشود و در مورد جذب نخبگان پیگیری خواهیم کرد. چون از شایسته‌ترین افراد برای جذب، نخبگان هستند.
وی اضافه کرد: در مورد دانشگاه فرهنگیان نیز نسبت را با استان های دیگر مقایسه خواهیم کرد. چون حتما معلمان ما باید از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شوند، بنابراین ارتقای این دانشگاه مد نظر قرار می‌گیرد.
فراهم کردن سرمایه در گردش مناسب برای واحدهای تحقیق و پژوهش 
وی با ارزش گذاری دانشگاه‌هایی که آموزش و مهارت را توامان به دانشجو ارایه می‌کنند، تصریح کرد:علاقمند هستیم خیلی از کارها را مشارکتی و باهمکاری بخش خصوصی و خیرین جلو ببریم و یکی از برنامه‌های ما در نظام بانکی، فراهم کردن سرمایه در گردش مناسب برای واحدهای تحقیق و پژوهش است.
تلاش برای رسیدن به رشد مبتنی بر دانش 
وی با تاکید براینکه آینده دنیا، بر اساس دانش و کاربرد داش است، گفت: منابع طبیعی، نفت و معدن دیگر نمی تواند رشد ایجاد کند مگر اینکه به دانش بپیوندد. نمونه اش کشورهایی که حتی خاک برای کشاورزی ندارند ولی با رشد مبتنی بر دانش پیشرفت زیادی کردند. بنابراین باید به طرف رشد مبتنی بر دانش حرکت کنیم.
رشد یعنی رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی
وی با بیان اینکه هدف از برنامه های توسعه، به لحاظ تعالی انسانی است، افزود: رسیدن به سعادت اخروی و دنیوی همان کاری است که پیامبران کردند یعنی برای  آباد کردن دنیا و اخرت. چون توسعه در منظر دینی و ارزش های خودمان فقط این نیست که بگوییم چون درآمد را افزایش دادیم پس به رشد رسیدیم،بلکه باید افراد را در تراز یک فرد دینی ارزیابی نماییم.
لزوم توجه به ظرفیت چند وجهی گیلان 
معاون رییس جمهور، گفت: نگاه دولت به گیلان قطب گردشگری نیست بلکه بدین شکل است که گیلان ظرفیت چند وجهی دارد. طرح های ریلی، جاده ای، راه آهن، کریدر جاده ای سراوان و نظایر آن انشاالله به درستی هدایت شوند تا همزمان با خلق ثروت و قرار دادن گیلان در مسیر توسعه، استان به قطب صنعت پایه نیز تبدیل شود چون این استان ظرفیت های زیادی در صنایع وابسته به چوب و سلولزی دارد و همچنین قطب علمی کشور است در جهت تربیت دانشجویان ممتاز گیلان همچنین قطب گردشکری سلامت و پزشکی است از کشورهای دیگر مراجعه کننده دارد.
ضرورت پیوند دانشگاه و جامعه 
وی با تاکید بر اینکه محرومیت گیلان نباید زیر طبیعت سرسبز پنهان بماند، گفت: استان دانشگاه های خوبی دارد و استاندار به جد پیگیر توسعه گیلان هستند تا شتاب توسعه بیشتری را در استان شاهد باشیم.
وی گفت: در بازدید از زندان لاکان، کار خیلی خوبی شد و برای زندانیان اشتغالزایی شد. ولی باید تلاش کنیم آسیب های اجتماعی کاهش یابد و شرایط جوری باشد که کسی به زندان نیفتد.
وی با تاکید بر تبیین درست مسایل و مشکلات،پیوند دانشگاه و جامعه را ضروری خواند.
کشاورزی یک زنجیره ارزش 
وی در ادامه گفت: الان کشاورزی در استان مقرون به صرفه نیست در حالی که کشاورزی در استان باید به عنوان یک زنجیره ارزش دیده شود. اما متاسفانه خیلی از برنامه های توسعه ای ما تبدیل به ضد توسعه شده است.
وی دانشگاه های استان را نمونه هایی از ظرفیت های گیلان برشمرد و در بخشی دیگر در خصوص قیمت تضمینی خرید گندم نیز مطالبی بیان کرد.
بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد 
وی در خاتمه صحبت های خود در خصوص فرآیند بودجه‌ریزی عملیاتی، گفت: این کار بسترهایی لازم دارد، چون الان در جاهایی انباشت نیروی انسانی، داریم دولت را گران اداره می کنیم.بودجه ریزی عملیاتی یعنی دولت را چطور اداره کنیم.چون حسابداری بر مبنای فعالیت باید باشد ولی متاسفانه فعلا بودجه‌های ما به روش چانه زنی است.در حالیکه بودجه باید مبتنی بر عملکرد باشد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=17198

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: