آغاز عملیات اجرایی نخستین ناحیه تخصصی صنایع دستی کشور در شیراز همزمان با سفر رئیس جمهور به استان فارس

آغاز عملیات اجرایی نخستین ناحیه تخصصی صنایع دستی کشور در شیراز همزمان با سفر رئیس جمهور به استان فارس

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، با حضور «رضا محتشمی‌پور» معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت و «فرشاد مقیمی» سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، عملیات اجرایی نخستین ناحیه صنعتی تخصصی صنایع دستی کشور در شیراز آغاز شد. در این مراسم عملیات اجرایی ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز در اراضی به مساحت حدود ۴۰ هکتار در شمال غرب شیراز آغاز شد.

«فرشاد مقیمی» سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این مراسم گفت: ایجاد ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز دارای مصوبه سال ۱۳۹۶ از هیات وزیران است که پس از ۱۶ سال وقفه، در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گرفت و با انجام مراحل مکان یابی و اخذ استعلامات و تاییدیه از کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه ریزی توسعه استان فارس، عملیات اجرایی آن به برکت سفر رئیس جمهور به استان آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد و راه اندازی شهرک‌های صنعتی تخصصی از رویکردهای این سازمان در سطح کشور است، اضافه کرد: شهرک صنایع دستی شیراز، پنجاه و هفتمین شهرک صنعتی تخصصی کشور محسوب می شود.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه هم اکنون در شهرک‌های صنعتی تخصصی در سطح کشور افزون بر ۳۴۰۰ واحد با اشتغال‌زایی ۸۴ هزارنفر به فعالیت می‌پردازند، تصریح کرد: شهرک‌های صنعتی تخصصی در حوزه های متنوع و مختلفی نظیر شیمیایی، آب معدنی، چوب ومبلمان، انرژی، غذاو دارو ، شیشه و… راه‌اندازی شده اما در حوزه تخصصی صنایع دستی این شهرک صنعتی برای نخستین بار در کشور ایجاد می شود.

وی بر تسریع در ایجاد زیرساخت‌ها در این ناحیه صنعتی تاکید کرد و ادامه داد: امیدواریم با برنامه ریزی انجام شده شاهد واگذاری زمین تا ۱۵ماه آینده باشیم.

مقیمی با بیان اینکه استان فارس در بخش صنایع دستی به عنوان یکی از فعال ترین استان‌ها مطرح است و جزو پنج استان برتر در کشور شناخته می شود، خاطر نشان کرد: باتوجه به جایگاه فارس در این بخش بعنوان یکی از قطب‌های تولید صنایع دستی کشور و اینکه از ۲۵۰ رشته صنایع دستی موجود در کشور ۱۲۰ رشته در این استان وجود دارد که از این تعداد ۸۵ رشته صنایع دستی در فارس فعال است، راه اندازی ناحیه تخصصی صنایع دستی بستر مهمی برای رشد و توسعه این بخش ایجاد می کند.

«سید مصطفی هاشمی» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز با بیان اینکه ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز قابلیت استقرار بیش از ۳۰۰ واحد صنایع دستی در قالب غرفه‌ها و کارگاه‌های تولیدی با اشتغال بالغ بر ۱۵۰۰ نفر را خواهد داشت، گفت: براساس برآوردها، برای اجرا و تکمیل تمامی فازهای عملیاتی زیرساخت‌های این ناحیه صنعتی افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیگیری ایجاد ناحیه تخصصی صنایع دستی از ابتدای سال گذشته در دستور کار این شرکت قرارگرفت، افزود: در این زمینه با حمایت‌های ویژه استاندار فارس و فرماندار شهرستان شیراز و نیز پیگیری‌ها و تلاش “نجابت” نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان و همکاری اداره کل راه و شهرسازی فارس توانستیم اراضی در شمال غرب شیراز را جهت ایجاد این ناحیه جانمایی کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با بیان اینکه در طراحی این ناحیه تخصصی از دیدگاه‌ها و نظرات متخصصان و فعالان صنایع دستی استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، کارگروه مشترکی را تشکیل می دهیم تا طراحی و اجرای این ناحیه تخصصی بر اساس دیدگاه های کارشناسان و اهل فن صورت گیرد.

هاشمی، در نظر گرفتن بخش‌های نمایشگاهی درکنار فضای کارگاهی را از ویژگی‌های این ناحیه تخصصی صنایع دستی اعلام کرد و گفت: با استقرار واحدها مشکل‌‌گیری فضای تولید واشتغال، این ناحیه تخصصی به یکی از مقاصد گردشگران نیز تبدیل می شود.

رشته‌های خاتم‌سازی، قلمزنی، کاشی هفت‌رنگ، خوشنویسی، نگارگری، تذهیب، نقاشی قهوه خانه‌ای، طراحی سنتی، گره چینی، گچبری، آیینه کاری، میناسازی، حجاری، جواهرسازی، چرم‌دوزی و نقاشی روی چرم، از جمله رشته‌های فعال صنایع دستی در فارس است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13679

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: