موج کاهش قیمت در بازار مسکن شمال پایتخت

موج کاهش قیمت در بازار مسکن شمال پایتخت

کاهش قیمت‌ها در بازارهای ارز و خودرو در اولین گام باعث افت قیمت‌های پیشنهادی در مناطق شمالی پایتخت شده و انتظار می‌رود این موج به سایر مناطق تهران برسد.

اولین مرحله از شوک ریزش قیمت ارز در بازار مسکن مناطق شمالی تهران بروز پیدا کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از سکته بازار ملک در پایتخت، نرخ های پیشنهادی در مناطق شمالی تهران بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

طولانی شدن فرآیند رکود فروش آپارتمان های بزرگ متراژ و لاکچری محله‌های شمال تهران باعث شده تا شتاب کاهش قیمت این نوع واحدها بیش از آپارتمان های کوچک واقع در مناطق جنوبی باشد.

در حال حاضر معاملات مسکن در تمامی مناطق تهران دچار رکود شده و واسطه‌های ملکی انتظار دارند در فاز دوم، ریزش قیمت‌ها به مناطق میانی همچون مناطق ۵، ۴ و ۸ سرایت کند؛ هرچند مقایسه نرخ های فروش در آگهی‌ها نسبت به ماه گذشته از کاهش تا ۱۰ درصدی قیمت های اعلامی در مناطق متوسط حکایت دارد. با توجه به نوسان شدید نرخ های پیشنهادی در مناطق میانی شهر تهران افت مجدد قیمت بسیار محتمل است.

تا ماه گذشته قیمت‌های اعلامی در محله های شمالی پایتخت بعضا از متری ۲۰۰ میلیون تومان فراتر رفته بود. هم‌اکنون نرخ ها در محدوده ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان است. در بعضی آگهی‌ها بر اساس موقعیت و امکانات، نرخ هایی در کانال متری ۱۰۰ میلیون تومان هم دیده می‌شود. تمایل برای فروش آپارتمان در مناطق میانی و شمالی تهران نیز افزایش یافته است.

از طرف دیگر قیمت‌های پیشنهادی در مناطق غربی تهران که در هفته‌های ابتدایی سال جاری در مواردی تا بیش از ۱۵۰ میلیون تومان در هر متر مربع افزایش یافته بود، هم‌اکنون تحت تاثیر افت انتظارات تورمی، کاهش یافته است. تعیین نرخ های بی‌قاعده در غرب تهران به گونه‌ای بود که قیمت‌ها بخصوص در بخش املاک نوساز بعضا با محله‌های شمالی پایتخت برابری می‌کرد.

مجموعه عواملی شامل برقراری ارتباط با عربستان سعودی، تفاهم‌نامه با روسیه برای ساخت راه‌آهن رشت ـ آستارا، سطح خوب مناسبات با چین، سفر پادشاه عمان به ایران، وعده آزادسازی پول‌های بلوکه شده که فقط یک فقره آن ۱۱ میلیارد دلار طلب از کشور عراق است از بهبود نسبی چشم‌انداز  اقتصادی کشور خبر می‌دهد.

از طرف دیگر رشد نقدینگی به عنوان عاملی که به تورم دامن می‌زند ۹ درصد کاهش یافته است. برنامه دولت برای اخذ مالیات خانه‌های خالی از ۱۵ شهریور امسال و مالیات بر عایدی سرمایه که هم‌اکنون در مجلس بررسی می‌شود هم از عواملی است که می‌تواند به عرضه مسکن و ساماندهی این  بازار کمک کند. کاهش قیمت خودرو و سکته بازار بورس پس از رشد ماه‌های اخیر از سیگنال‌های دیگری است که پیام ثبات به بازار مسکن  مخابره کرد.

واسطه‌های ملکی می‌گویند که نرخ‌های پیشنهادی در مناطقی از تهران که با مازاد عرضه مواجه شده بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. افت قیمت در شهرهای اطراف از جمله پردیس تا بیش از ۲۰ درصد نیز می‌رسد. در شهرهای پرند و هشتگرد هم طبق گفته مشاوران املاک قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است. البته بازار با دو معضل کمبود فایل‌های کوچک متراژ و عرضه مازاد واحدهای بزرگ مواجه است که باعث شده میزان کاهش قیمت در آپارتمان‌های کوچک، کمتر از واحدهای بزرگ باشد.

معمولا بازار مسکن تحت تاثیر دو عامل بیرونی و درونی قرار دارد. عوامل درونی  شامل  نوسانات قیمت زمین، نرخ مصالح ساختمانی، عوارض شهرداری و نرخ دستمزد است. عوامل بیرونی به اثرگذاری بازارهای موازی بر بازار مسکن مربوط می‌شود که یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها تغییرات قیمت ارز است. در هفته‌های اخیر قیمت ارز روند کاهشی به خود گرفته است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11072

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: