سامانه رصد اشتغال پاسخی به تردیدهای آماری

سامانه رصد اشتغال پاسخی به تردیدهای آماری

معاون وزیر کار معتقد است سامانه ملی رصد اشتغال به شفاف‌سازی آمار اشتغال کمک می‌کند و پرسش‌ها در خصوص مشاغل ایجاد شده را پاسخ می‌دهد.

سامانه ملی رصد اشتغال با هدف کسب اطلاعات دقیق از ورودی و خروجی‌های بازار کار و میزان اشتغال ایجادی راه‌اندازی شده است. با استفاده از این سامانه عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه اشتغال و شناسایی آمار بیکاران و شاغلان و فرصت‌های شغلی موجود مشخص می‌شود.

سامانه رصد ثبت اشتغال یکی از راهکارها برای ساماندهی اشتغال به شمار می‌رود و افراد جویای کار می‌توانند با ثبت نام درآن درخواست خود را برای دریافت شغل مناسب اعلام کنند.

این سامانه هم اکنون روی سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و آمار و اطلاعات مربوط به اشتغال هر دستگاه و تعداد شاغلان در سطح استانی و شهرستانی در آن بارگذاری می‌شود. فرصت‌های شغلی موجود نیز به طور روزانه در سامانه رصد می‌شوند تا ضمن در دسترس بودن اطلاعات، بهره برداری مطلوب از نتایج آمارگیری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها صورت گیرد.

در بحث آمارهای اشتغال ایجاد شده بعضا تردیدهایی وجود داشت و برخی نگاه‌ها این میزان اشتغال ایجادی را غیر رسمی و حتی غیرواقعی عنوان می‌کردند اما به گواه آمارهای مرکز آمار ایران، بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی و برخی استخدام‌ها این آمارها مورد تایید قرار گرفت.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار معتقد است که سامانه ملی رصد اشتغال بستری برای شفاف‌سازی آمار اشتغال بدون نیاز به برگزاری جلسه به تفکیک دستگاه و شهرستان و جنسیت فراهم می‌کند و موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ می‌شود.

وی می‌گوید: مساله‌ای که وجود داشت این بود که بسیاری می‌پرسیدند شغل‌هایی که ایجاد شده در کجا و چگونه هست که سامانه ملی رصد اشتغال در راستای شفاف‌سازی آمار اشتغال می‌تواند کمک کننده باشد.

به گفته کریمی بیرانوند نظارت بر حوزه اشتغال و سیاستگذاری دو هدف عمده‌ راه‌اندازی سامانه رصد اشتغال است که سبب می‌شود در عین اینکه نظارت بهتری بر حوزه اشتغال صورت گیرد، با توجه به آمار و اطلاعات موجود در سامانه، سیاستگذاری مطلوبی در حوزه اشتغال را شاهد باشیم.

پیشتر معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ثبت یک میلیون و ۳۸۰ هزار فرصت شغلی و خدمات اشتغال در سامانه رصد اشتغال در سال ۱۴۰۱ خبر داده بود.

در حال حاضر ساز و کار نظارت بر فرصت‌های شغلی در سامانه رصد بر سه فرایند نظارت پیامکی، تماس تلفنی و حضوری مبتنی است. در مرحله نظارت میدانی بر اشتغال ایجاد شده توسط وزارت کار علاوه بر بازدید حضوری از طرح اشتغال، مکان دقیق و اطلاعات کامل فرد با خدمات دریافت شده و ثبت شده، تطبیق داده می‌شود و اطلاعات سامانه به طور مستمر رصد و بررسی و نسبت به نظارت بر طرح‌ها سختگیری می‌شود تا هر موضوعی به اسم اشتغال ثبت نشود.

در حال حاضر سامانه جست و جوی شغل با هدف شفاف کردن ارائه آمار و در جهت سیاستگذاری و نظارت بر بازار کار راه‌اندازی شده است. این سامانه ابزاری در اختیار همه دستگاه‌ها قرار می‌دهد که دائما خود را ارزیابی کنند و بستری برای دفاتر کاریابی‌ها است تا فعالیت خود را توسعه دهند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11209

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: